Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan fungerer det i praksis uten bakrutevisker?

Startet av Counterpointer, tirsdag 06. mars 2018, klokken 00:07

« forrige - neste »

Counterpointer

Kjørte nettopp X fra fredag til søndag. Heldigvis/uheldigvis var været tørt og ypperlig. Fikk derfor ikke sjekket hvordan det fungerer uten visker på bakruta. Ryggekameraet var jo også skinnende rent hele tiden og dermed trenger en jo ikke utsikt gjennom bakruta heller.

Hvordan takles regn, sludd, støv mm?

turfsurf

Den er som de fleste andre med skrå bakluke, uproblematisk. Som hvilken som helst sedan eller kombi. Ikke som hatcbacks og klassiske stasjonsvogn / SUV boksformer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Null problem. Visker på bakruten har aldri vært et savn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Vel smak og behag.

Har sett flere Tesla hvor det la seg sne på vinduet på bakluken ved kraftig snefall og køkjøring.

Selv foretrekker jeg god sikt ut der også,  selv i kun regn også.

Hadde en Audi 100 (reg. 1990) en gang med veldig skrå bakluke. Flott når bilen var i fart, men samlet jo sne og regn i lav hastighet. Satte STOR pris på pusser på bakruten da!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Espen Hugaas Andersen

#4
Har ikke savnet visker bak etter 27k km. Begynner det å samle seg snø så setter man på varmetrådene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond Strømberg

Hei.
Dette var en av mine bekymringer ved kjøp av Tesla da jeg alltid har vært notorisk bruker av visker i bakruta.
Har aldri eid bil før med så skrå og dynamisk bakrute så overraskelsen var stor da den så si aldri blir tilgriset. Kjørte i forrykende snøstorm og ikke et eneste snøfnugg eller annen dritt. Værre var det med baklysene og hekken som vat helt dekket med snø
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

morpheos

Ikke noe problem uten viskere bak. Et større problem er plasseringen av ryggekameraet, det skal veldig lite til før det legger seg smuss på linsen.

Vhagar

Ser ingenting ut der likevel (speil dimmer så mye, ruten er så svart og spoileren er i veien) så visker er ikke noe savn nå. Det var det i starten når vanen fra forrige bil satt friskt i minnet. I lav fart så renner ikke regnet av, men ikke opplevd at den blir skitten. Snø fjernes med varmetråder.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 06. mars 2018, klokken 07:03
Har sett flere Tesla hvor det la seg sne på vinduet på bakluken ved kraftig snefall og køkjøring.
Da har de ikke hatt varmetråder på, eller startet å kjøre med snø på ruta. Starter du med snøfri bakrute og varm bil skal det veldig mye til at snø legger seg der.

Men som andre sier, det er ikke veldig mye sikt ut der uansett. Skulle gjerne hatt rengjøring av ryggekamera.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Å gå løs på snø eller is med vindusvisker er i hvert fall ikke veldig lurt. Kan ta knekken på viskeren. Forvarming og varmetråder tar det som eventuelt skulle legge seg av snø. Og ligger det tykt med snø på bilen må man børste av uansett så det ikke er fare for at snøen skal havne på andre i trafikken.

Etter snart 5 år med S og X er det i hvert fall klart at bakrutevisker ikke er nødvendig. Er man spesielt interessert er det bare å legge på rainx på bakruta, så klarer ikke engang vanndråper legge seg på den :)

Ryggekameraet holder seg lenger rent på X enn S er min erfaring. Men tar en sveip over det i blant nå på vinteren for å holde det rent og pent. Så lenge ryggekameraet er noenlunde rent gir det veldig mye bedre og bredere sikt bakover enn speil og bakrute gjør på andre biler. Ryggekamerabildet er stort, i HD og dekker bredt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Istemmer de andre, ingen som helst savn, heller glad jeg slipper bakruteviskeren som, på mange biler, plent skal gå som et uvær på bakrute full av sand og is hver gang man setter bilen i revers. Splitsskjerm og ryggekameraet i fart gjør at man nesten kunne droppet innerspeil.

OT: Har gjort rutine av å tørke av ryggekamera med fingeren når jeg går bak bilen allerede fra tidligere biler, var akkurat samme på X5en, men det kunne godt vært spylemulighet og varme i kameraet. Blir skitten og når hele bakenden dekkes av snø så er ikke kameraet noe unntak dessverre. e-Golfen har kameraet bak emblemet i luka, slik at det kun kommer frem når man setter bilen i R, og dermed aldri blir skittent, men jeg foretrekker å ha kameraet tilgjengelig under kjøring fremover også.

Sirup

Bakruteviskeren er koblet vekk på e-Golfen, kunne ikke falle meg inn å noengang bruke visker på noen bakrute.

Bakrutene er ofte veldig skitne, om man kjører vindusvisker over vil det komme riper.

Får vondt inni meg hver gang jeg ser en grosvart bakrute som er visket «ren».
VW e-Golf
Tesla Model X75

Counterpointer

Takk for grundige og varierte svar.

Virker som et ikke problem

Påpekninger om ryggekamera er jeg superenig i . En liten høytrykk oppvarmet spylerdyse hadde vært velkommen på de fleste biler.
VW har en god løsning for kun ryggekamera ved at det vippes frem kun da, men vil jo ikke fungere på Tesla sitt som er ypperlig å ha på hele tiden.

olavxxx

Trenger ikke visker bak.
Selv når bilen er full av snø, bare forvarmer du den i 15-30 minutter, så er rutene og speilene fine, kupeen gjennomvarm osv.

Så kjører du.. Faller det snø på bilen, sklir det av.
Du kan alltids behandle rutene med hydrofobisk belegg også, slik at det renner enda enklere av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA