Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europeisk lynladenettverk

Startet av Orbit, mandag 30. oktober 2017, klokken 18:56

« forrige - neste »

Orbit

Da begynner det å bli litt mer konkrete planer om et europeisk ladenettverk!

Sitat fra: http://www.tv2.no/a/9459590/– Vi begynner forhåpentligvis å få på plass et par piloter i år. Så kommer den store mengden i 2018 og 2019. I løpet av 2019 skal første del av vår utrulling være klar, sier Haugen Ihle.
Piloter på plass allerede i 2017 virker lovende (dersom det er noen mer enn den Porsche allerede har på plass), kanskje også én i Norge?

Haugen Ihle kommer jo fra tidligere jobb i Fortum, kanskje vi skal ta det som et hint om hvem som bygger ut?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

m0nkey

Sitat fra: Orbit på mandag 30. oktober 2017, klokken 18:56
...
Haugen Ihle kommer jo fra tidligere jobb i Fortum, kanskje vi skal ta det som et hint om hvem som bygger ut? ...
Så vidt jeg forstår jobber han fortsatt i Fortum C&D.

Er ikke dette det samme nettverket som Fortum annonserte tidligere i år?
https://elbil.no/na-kommer-lynladere-til-norge/
KIA Soul EV Classic (2015)

Siggen

Gammelt nytt ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34229.30.html

Sitat fra: Siggen på tirsdag 19. september 2017, klokken 09:06
VAG, Daimler og Ford har lagd Joint Venture om utbygging av fremtidens hurtigladere. Betonbau har fått oppdrag med forprosjekt og etablere kontakt med netteiere. Skandinavia og Tyskland er de områdende som det skal satses på i førsteomgang, første blir mest sannsynlig i Åbenrå/Rødekro området.

Counterpointer

Dette er ikke noe nytt, og fort går det hvertfall ikke.
Snakket en del med Haugen Ihle på E-tron visningen og slik jeg forstår er det først og fremst 150 kW ladere som kommer. De vil ha biler på veien som kan utnytte 350 kW før det kommer.
Det er jo veldig dyrt å drifte så høy effekt med dagens tariffer, bransjen håper på andre regler i forhold til det.

m0nkey

Men vent litt, sier ikke Haugen Ihle i videoklippet at det bare er å koble til kabelen så starter lading?
Det vil si at vi ikke trenger brikke og trykke på knapper for å starte lading.
KIA Soul EV Classic (2015)

Lars C. Krogenæs

#5
Sitat fra: m0nkey på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:37
Men vent litt, sier ikke Haugen Ihle i videoklippet at det bare er å koble til kabelen så starter lading?
Det vil si at vi ikke trenger brikke og trykke på knapper for å starte lading.

Denne muligheten har ligget i CCS systemet siden tidenes morgen, (altså i noen få år). ChaDeMo har ikke denne muligheten.  ABB har nå sin "Autocharge" klar. Her gjenkjennesbilens ID nr. Dermed legger man inn kort en gang, og så er det bare å plugge i. Deretter starter lading slik som hos Tesla. Fastned har dette allerede på sine hurtigladere.

https://blog.caranddriver.com/express-lane-dc-fast-charging-will-soon-skip-a-time-consuming-step/

Jan Haugen Ihle er tidligere Fortum Charge & Drive-leder, men nå altså sjef for de store tyske bilmerkenes satsing på ladestasjoner i Norden. Tittelen hans i innslaget var dermed ikke oppdatert, evt. har han ikke sluttet i Fortum enda....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

JorgenM

Nå snakker vi :)

Og 6 stk ladere i snitt per lokasjon er jo virkelig gode nyheter.
Så får vi se hva de gjør med pris og tilgang. Blir det utelukkende for dem med biler fra disse merkene eller åpnes det for andre osv. (håper personlig at tilgangen begrenses til de gjeldende merkene)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på onsdag 01. november 2017, klokken 13:45
Nå snakker vi :)

Og 6 stk ladere i snitt per lokasjon er jo virkelig gode nyheter.
Så får vi se hva de gjør med pris og tilgang. Blir det utelukkende for dem med biler fra disse merkene eller åpnes det for andre osv. (håper personlig at tilgangen begrenses til de gjeldende merkene)
Nå snakker vi ikke synes jeg, i forhold til merkespesifikke ladestasjoner.

Det største drawbacket med Tesla SC er jo at det er merkespesifikt. De slapp/slipper unna med det fordi de var først ute og ingen skjønte omfanget det ville få og de betaler selv.

Det er uholdbart å ha merkespesifikke ladestasjoner som nettverk. En og annen har lite å si, men lading bør være som bensinstasjoner dvs for alle!

Amatøren

 :+1:

Tesla bør pålegges å montere kabler for de andre standardene også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. november 2017, klokken 18:45
Sitat fra: JorgenM på onsdag 01. november 2017, klokken 13:45
Nå snakker vi :)

Og 6 stk ladere i snitt per lokasjon er jo virkelig gode nyheter.
Så får vi se hva de gjør med pris og tilgang. Blir det utelukkende for dem med biler fra disse merkene eller åpnes det for andre osv. (håper personlig at tilgangen begrenses til de gjeldende merkene)
Nå snakker vi ikke synes jeg, i forhold til merkespesifikke ladestasjoner.

Det største drawbacket med Tesla SC er jo at det er merkespesifikt. De slapp/slipper unna med det fordi de var først ute og ingen skjønte omfanget det ville få og de betaler selv.

Det er uholdbart å ha merkespesifikke ladestasjoner som nettverk. En og annen har lite å si, men lading bør være som bensinstasjoner dvs for alle!
Bilen og huset ditt må vel også være for alle eller? :-)

Husk at det er alle Tesla-eierne som har betalt for alle Tesla sine SuC, så det skulle bare mangle at de får ha de i fred inntil noen andre bidrar med regningen.

På prinsippielt grunnlag er jeg enig, for å øke elbilandelen og gjøre det smidigst mulig å eie og bruke elbil så burde det være flest mulig lademuligheter tilgjengelig, men noen skal betale regningen, og så lenge dette er private initiativ som ikke egentlig er økonomisk drivverdige så blir det vanskelig å forlange. En mulig løsning kan selvfølgelig være å justere det i forhold til ladepris. Litt spent på om EU kommer inn med et eller annet, men det får bare tiden vise. Dette lynladenettverket til tyskerne er jo allerede annonsert å tilby kun Porsche 350kW, og 150kW til andre.

Counterpointer

Sitat fra: gr på onsdag 01. november 2017, klokken 20:56
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. november 2017, klokken 18:45
Sitat fra: JorgenM på onsdag 01. november 2017, klokken 13:45
Nå snakker vi :)

Og 6 stk ladere i snitt per lokasjon er jo virkelig gode nyheter.
Så får vi se hva de gjør med pris og tilgang. Blir det utelukkende for dem med biler fra disse merkene eller åpnes det for andre osv. (håper personlig at tilgangen begrenses til de gjeldende merkene)
Nå snakker vi ikke synes jeg, i forhold til merkespesifikke ladestasjoner.

Det største drawbacket med Tesla SC er jo at det er merkespesifikt. De slapp/slipper unna med det fordi de var først ute og ingen skjønte omfanget det ville få og de betaler selv.

Det er uholdbart å ha merkespesifikke ladestasjoner som nettverk. En og annen har lite å si, men lading bør være som bensinstasjoner dvs for alle!
Bilen og huset ditt må vel også være for alle eller? :-)

Husk at det er alle Tesla-eierne som har betalt for alle Tesla sine SuC, så det skulle bare mangle at de får ha de i fred inntil noen andre bidrar med regningen.

På prinsippielt grunnlag er jeg enig, for å øke elbilandelen og gjøre det smidigst mulig å eie og bruke elbil så burde det være flest mulig lademuligheter tilgjengelig, men noen skal betale regningen, og så lenge dette er private initiativ som ikke egentlig er økonomisk drivverdige så blir det vanskelig å forlange. En mulig løsning kan selvfølgelig være å justere det i forhold til ladepris. Litt spent på om EU kommer inn med et eller annet, men det får bare tiden vise. Dette lynladenettverket til tyskerne er jo allerede annonsert å tilby kun Porsche 350kW, og 150kW til andre.
Skal se forbi den ganske platte forsøket på humor

Infrastruktur som har samfunnsnytte kan ikke betraktes på samme måte som privat eiendom.
Har ikke sagt noe om at hverken Tesla eller andre skal sponse noen, de må selvfølgelig ta seg betalt med fortjeneste.
Men samfunnet kan ikke la store aktører få monopol da dette har mange uheldige sider. Strømnettet er jo allerede et eksempel på private eiere som bidrar i et felles strømnett hvor alle får tilgang. Det vil jo også totalt sett øke kostnadene for alle elbilister hvis hvert enkelt merke skal ha sine stasjoner i stedet for at alle deler på de samme laderne.

THE

Nå blir det vel også stort sett lagt til rette for at andre aktører kan sette opp ladestasjoner i tilknytning til Tesla SuC-stasjonene. Mange steder så setter jo GK eller Fortum opp DC-hurtiglading og AC semihurtig på de samme stedene som Tesla bygger ut.

Helt enig i at det burde monteres CCS, ChaDeMO og AC-lading der det også blir montert Tesla SuperCharger, men hvis poenget er samfunnsnytte, så må samfunnet gå inn og dekke merkostnadene (via Enova f.eks.)

Jeg er redd for at hvis Tesla blir pålagt å tilby lading til alle på samme sted som de har SuC, så vil de gi et tilbud med priser minst på Arctic Roads-nivå hvis de skal dekke kostnadene selv. Ved å gå inn med støtte til de ladepunktene som kan brukes av alle biler, så kan det også stilles krav til tilgjengelighet og priser.

Nær de fleste Tesla SuC så finnes det uansett alternative standard-hurtigladestasjoner fra en annen operatør, i alle fall i Norge. Det er vel i hovedsak i Storslett og Skibotn at det ikke er tilgjengelige for andre elbiler enn Tesla å lade nå. (Kan jo kanskje ta med Dombås også, siden det eneste alternativet for veldig mange som skal over Dovrefjell er å lade på Arctic Roads-laderen der)

I det store utland er det kanskje litt større poeng med å få Tesla til å bygge ut CCS/ChaDeMO/AC-lading også, men det blir uansett ikke opp til Norge hverken å beslutte eller å gi støtte til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorgenM

#12
- BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group sammen med Audi og Porsche, annonserer fredag at de etablerer et joint venture selskap som får navnet IONITY.

Det nye selskapet skal implementere og drifte et nettverk av superraske hurtigladestasjoner for elektriske biler i hele Europa.



http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/11/Bilgiganter-gaar-sammen-om-hurtigladenettverk

- De første 20 stasjonene til IONITY har byggestart i 2017, og vil settes opp langs motorveier og andre hovedferdsårer i Tyskland, Norge og Østerrike med en avstand på rundt 120 kilometer fra hverandre.

:+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

#13
En viktig detalj på slutten der også:

- For at ladenettverket skal bli større, inviteres også andre bilprodusenter for å bidra.

Da kan man ikke lengre klage på at noen er utelatt. Så blir det opp til hver enkelt produsent om man vil være med eller ikke :)


http://www.ionity.eu/ionity-en.html
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Siggen

Wild bet på at en av de første i Norge kommer i Kristiansand - Lillesand området  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA