Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor greier ikke elbilistene å følge reglene?

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 30. oktober 2017, klokken 15:09

« forrige - neste »

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ellemelle

Sitat fra: sylwester på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 10:26
Altså, jeg mente VW UP  og ikke utrykningspolitiet. Den ser jo helt lik ut som en e-UP, men du ser det på skiltene. Tviler på at UP kjører VW UP :P
Så har du en VW UP (uten E) bør du skaffe deg et personlig skilt med "NOOIL4ME" eller noe sånt, og du kan kjøre i kollektivfeltet uten å bli avslørt.

arthur

Oslo-politiets trafikkorps, som er ansvarlig for kontroller langs veiene i Asker og Bærum, har de siste ukene fulgt trafikken i kollektivfeltene på E18 tett. Trafikkorpsets leder Finn Erik Grønli understreker at de aller fleste elbilistene kjører lovlydig.

Så da så!

https://www.budstikka.no/e18/finn-erik-gronli/nyheter/politiet-gir-ros-til-elbilister-etter-a-ha-fulgt-trafikken-pa-e18/s/5-55-571516
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

#18
En gang kjørte jeg feil av gammel vane, da jeg er vandt til å kjøre utenfor rushtida.

For den som ikke er lokalkjennt, kan skiltinga komme uventa på, og det kan være vanskelig å lese eller forstå.
Jeg snakka en gang med en som hadde lånt elbil, og han lurte på hva underskiltene betydde.

Andre bilister forstår ikke norsk.

Hvis 8 av flere tusen bilister kjører feil en dag, så skal det ikke så store feilraten til, før det blir skriverier i avisa.

peik

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 30. oktober 2017, klokken 20:55
Tja, jeg legger merke til at det er mindre tålmodighet, for eksempel å slippe meg inn fra kollektivfeltet, når jeg kjører Tesla'n enn når jeg kjører Leafen.
Ergo jeg gidder ikke å «produsere» konflikter, så jeg kjører langt mer defansivt i Teslaen.
Det er også min erfaring. Det er ingen nåde for Teslaer, men kjører man en bulkete Land Rover pickup med JD-skilt kan man gjøre hva som helst uten at folk reagerer...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

larsk

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. november 2017, klokken 21:51
En gang kjørte jeg feil av gammel vane, da jeg er vandt til å kjøre utenfor rushtida.

Noe feilkjøring er nok "gammel vane" ja, på lørdag svingte jeg diesel-BMW'n inn på kollektivfeltet.. men kom på at jeg ikke var i EL-bil tidsnok til at jeg "reddet" situasjonen....

Ved kjøring av EL-bil er jeg skikkelig nøye på å studere underskilt.
Kan lett forstå at det er klønete og fort gjort å missforstå, særlig for nye EL-bil førere...

2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

cra

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. november 2017, klokken 21:51
En gang kjørte jeg feil av gammel vane, da jeg er vandt til å kjøre utenfor rushtida.

Slike vaner kan sitte i lenge, og de kan dukek oppigjen sporadisk selv om man har "avvent" seg. Har en plass der fartsgrensa tidligere var opphevet 60, men nå går 60-sona et par km til. Innimellom (hvis jeg sitter i andre tanker og kjører på autopilot (min interne, ikke bilen sin)) hender det seg at foten gir på i det jeg runder svingen, selv om det er snart 20 år siden skiltet ble flytta.  :o ;D  Tar meg heldigvis kjapt inn igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. november 2017, klokken 21:51
For den som ikke er lokalkjennt, kan skiltinga komme uventa på, og det kan være vanskelig å lese eller forstå.
Jeg snakka en gang med en som hadde lånt elbil, og han lurte på hva underskiltene betydde.
Andre bilister forstår ikke norsk.

Det går begge veier. Ser daglig flere elbilister som står i køen mellom Asker og Sandvika som da tydeligvis ikke kan se/lese at det ikke er tidsbegrensning før Sandvika. Ser også daglig flere elbilister som står i køen etter Sandvika etter kl. 9

Men . . . jeg syns like lite synd på dem som på dem som kjører i uten passasjer etter Sandvika før 9 og blir tatt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA