Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkslitasje ved "staggered" vs samme dimensjoner foran og bak

Startet av Cries, onsdag 01. november 2017, klokken 10:32

« forrige - neste »

Cries

I forbindelse med omlegging til vinterhjul på Xn ble jeg ekstra oppmerksom på forskjellen i dekkdiameter på 255/45/20 mot 275/45/20. Har jo visst at det var en forskjell i rulleomkrets, men det ble litt tydeligere når dekkene var side mot side.

Så det jeg da lurer på er hvordan model X fungerer med 4wd, litt dårlig formulert her men skal prøve å få forklart min spekulasjon....

Model X leveres med 255/45/20 foran og 275/45/20 bak. Dvs forskjellen i rullelengde/diameter er 2,4% (https://tiresize.com/calculator/). Jeg har på vinterdekk satt på 265/45/20 på alle 4, som vil si +1,4% på fremhjul og -1% på bakhjul. Så hvordan slår dette ut i praksis?

Sett for meg en av følgende:
- Utvekslingen mellom frem og bakmotor er lik. Dvs ved staggered oppsett og kontinuerlig 4wd (ikke ofte, men slår inn på vinter under 1°C) vil dekk slites mer pga ulik rulleomkrets, samt forbruk øker pga økt motstanden fra ulik rulleomkrets

- Utvekslingen mellom frem og bakmotor er ulik. Dvs at med "staggered" oppsett (255 og 275) blir det samme rotasjon fra motor som ved rulling i fri. Dvs at dekk vil ikke slites mer enn ved vanlig kjøring, akselerasjon og nedbremsing

Bilen er på SVV registrert med 265/50/19 på alle dekk, dvs samme dimensjon foran og bak. Det er også (så vidt jeg vet) dimensjonen på 19" vinterdekkpakken fra Tesla også.

Så dersom man ser helt bort i fra faktorer som bedre grep, stabilitet, preferanser og "tøffhet" ifm "staggered" oppsett, har det flere ulemper enn fordeler? Vil man faktisk få ulik dekkslitasje, og da spesielt på vinter når 4wd er koblet inn svært ofte?

For diskusjonens del, og selve problemstillingen, er det hva som skjer ved kontinuerlig 4wd som er interessant. Under vanlig kjøring der kun front eller bakmotor er i drift vil nok dette knapt være en problemstilling.

jlan

Det er ingen mekanisk kobling eller elektrisk synkronisering mellom motorene. Hver av motorene påfører et moment på sine hjul ut fra det som bestemmes av motorstyringen.  Jeg tror derfor effekten er helt minimal. Det eneste som kan påvirke fordelingen er bruk av range mode, som fordeler mer moment til forhjulene. En fordel med samme dekkdimensjon er jo at det er mulig å bytte om. Dette hvis alle felgene kan brukes både foran og bak.

Sitat fra: jlan på søndag 14. mai 2017, klokken 11:38
Dette er det jeg har målt  angående fordeling mellom motorene (Model X 90D 8.0) -

Normal mode under +1°C: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Normal mode over +1°C, vanlig kjøring : Rear 100%(også ved  regenerering).
Normal mode over +1°C, kraftig akselerasjon/retardasjon : Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)
Range mode , vanlig kjøring:  Front 100% (også for regenerering).
Range mode ,  kraftig akselerasjon/retardasjon: Front 50%/Rear 50%(regenerering Front 60%/Rear 40%)

Under 10km/t er fordelingen alltid 50%/50%
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

AreLib

Det er ingen mekanisk kobling mellom front og bak motor, så det blir neppe noe økt slitasje.
Ettersom det er godt over +1°C store deler av året og de fleste sannsynligvis kjører i normalmodus så vil den som en standard bakhjulsdreven Tesla slite bakdekkene fortere enn framdekkene, men kjøres det i range mode så slites framdekkene mer :)
Hadde det vært et problem hadde ESP gått helt bananas og prøvd bremse ned de hjulene som går for fort og det hadde man merket godt
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Cries

Hmm, godt poeng med ESP...

Angående mekanisk/elektrisk kobling mellom motorene er ikke det relevant for spørsmålet slik jeg ser det. Feks dersom bakmotor via utveksling går med 1000 o/min på hjulene, og fremmotor går på 950 o/min ved et gitt "turtall"/effektuttak fra batteri vil det jo gi en forskjell. Men dersom de leverer 100% likt ut på hjul, altså feks 975 o/min og i "normal mode under +1°C" (ref jlans sitat) så vil vel dekkene slites ulikt siden de har forskjellig rulleomkrets?`

En såpass sterk bil som model X, så vil kanskje den forskjellen i ekstra motstand være såpass liten at det ikke blir "oppdaget" av ESP (nå ser jeg helt bort fra ESP fordi kan for lite om hvordan det faktisk fungerer i et slikt tilfelle), men at reaksjonen da blir økt forbruk.

Så vidt jeg skjønner fra svaret ditt, jlan, så leverer motor frem og bak samme "rulleomkrets" på akslingen så lenge vi er i området "normal mode under +1°C" og under kraftig akselerasjon/retardasjon, som da gjør at forskjellige dekkdimensjoner på dekkene vil kunne gi utslag? Dvs at for sommerdekk har jo dette så å si ingen betydning pga høyere temperaturer, men vil kunne gi utslag på vinterdekk?

jlan

Jeg er ikke sikker på om motorstyringen leverer et gitt moment eller en gitt kraft mot vegen, det er jo en ørliten forskjell på det ja, og et større dekk har også en litt lengre bane å fordele slitasjen på.

Uansett kan du betrakte en slike motorer som "ettergivende" mhp turtall, altså hvis de møter motstand så tilpasser de turtallet slik at de holder det momentet du ønsker med riktig fordeling. Bare prøv å stå i en bakke ved å holde bilen  med wattpedalen (eller er det amperepedalen?), så kjenner du det.

En konsekvens av manglende kobling mellom motorene er at forhjulene løper helt fritt når bilen settes i P (mens alle hjul er låst så lenge den står i Hill-Hold). Som omtalt før kan det gi overraskelser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tibber73

Sitat fra: Cries på onsdag 01. november 2017, klokken 11:47
...
Feks dersom bakmotor via utveksling går med 1000 o/min på hjulene, og fremmotor går på 950 o/min ved et gitt "turtall"/effektuttak fra batteri vil det jo gi en forskjell. Men dersom de leverer 100% likt ut på hjul, altså feks 975 o/min og i "normal mode under +1°C" (ref jlans sitat) så vil vel dekkene slites ulikt siden de har forskjellig rulleomkrets?`
...
Les det som sto om moment en gang til. Motorene leverer en kraft, helt uavhengig av o/min.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Cries

Sitat fra: jlan på onsdag 01. november 2017, klokken 12:41
Jeg er ikke sikker på om motorstyringen leverer et gitt moment eller en gitt kraft mot vegen, det er jo en ørliten forskjell på det ja, og et større dekk har også en litt lengre bane å fordele slitasjen på.

Uansett kan du betrakte en slike motorer som "ettergivende" mhp turtall, altså hvis de møter motstand så tilpasser de turtallet slik at de holder det momentet du ønsker med riktig fordeling. Bare prøv å stå i en bakke ved å holde bilen  med wattpedalen (eller er det amperepedalen?), så kjenner du det.

En konsekvens av manglende kobling mellom motorene er at forhjulene løper helt fritt når bilen settes i P (mens alle hjul er låst så lenge den står i Hill-Hold). Som omtalt før kan det gi overraskelser.

Så sammenlignet med ordinære 4WD biler (dvs ikke elektrisk) så har ikke D versjoner av Tesla samme problem mtp turtall/omdreininger mellom drivakslene? Mao, grunnet at motorene er ettergivende, så vil ikke ekstra slitasje av dekk være aktuelt?

Kjenner jeg ikke er helt i mål med å finne ut av dette, men takker for god input så langt. Det hele kommer jo an på hvor "ettergivende" de er seg imellom, og om forskjellig dekkdimensjon er nok til å påvirke dette.

Men tolker jeg det rett da at for model X så vil like dekksimensjoner ikke være en ulempe mtp problemstillingen i emnet, men at ulike dimensjoner KAN muligens påvirke, men da i potensielt svært liten grad?

Espen Hugaas Andersen

Forskjellen i rulleomkrets fører ikke direkte til økt dekkslitasje. Men det er så klart en rekke andre forskjeller som spiller inn. (Vektfordeling, mengden gummi på felg, effektfordeling ved akselerasjon, bremseeffektfordeling, hjulinnstillingene, osv.)

I 80 km/t vil 255/45/20 rulle med 573 RPM og 275/45/20 rulle med 561 RPM. Med utveksling på 9,34:1 foran og bak (ikke P), så vil frontmotoren spinne med 5352 RPM og bakmotoren vil spinne med 5243 RPM. Dette er helt uproblematisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA