Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor brukes NEDC fortsatt

Startet av Aass_Bayer, fredag 27. oktober 2017, klokken 11:54

« forrige - neste »

Aass_Bayer

De fleste med litt kunnskap om elbiler vet at NEDC målingen er elendig, og gir et ekstremt feil bilde av forventet rekkevidde. Har lest at denne skal erstattes av den nye (WLTP?) Evt kan den allerede eksisterende EPA standarden brukes.
Skjer det noe på dette feltet egentlig? Ser daglig både reklamer og artikler om el- og hybridbiler, og NEDC standarden er den som blir brukt gang på gang.

Synes Norske myndigheter faktisk burde bruke sin makt her og forby denne standarden fra nå av, da den er grunnlag for svært mye elbilskepsis/misfornøyde kunder osv.

Spesielt tragisk av oppegående biljournalister å fortsatt bruke det.

geear

EPA er amerikansk standard, så i Europa er det NEDC eller WLTP som gjelder. Her kan du lese om inn/utfasingen:

http://wltpfacts.eu/when-will-wltp-changes-take-place/

Lars C. Krogenæs

Blir spennende å se hvordan bilavgiftene blir påvirket av dette. Dersom man skal følge dagens satser med samme CO2-avgift, kr/(g/km) blir de jo en voldsom økning. Men det blir jo litt tvilsomt at fordi man har brukt en "juksemetode" før, så kan man ikke gi avgift slik det var ment...

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sylwester

#3
Sitat fra: Aass_Bayer på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:54
...
Ser daglig både reklamer og artikler om el- og hybridbiler, og NEDC standarden er den som blir brukt gang på gang.
...

Det er regulert og selv om bilindustrien ønsker å bruke WLTP med en gang får de ikke lov til det før ALLE må gjøre det fra 1. januar 2019. Her er hva som holder på å skje:

Fra september 2017

       
  • Biler allerede typegodkjent kan fortsette å bruke NEDC-tall
  • WLTP introduseres for nye typegodkjenninger
  • Bilindustrien har signalisert at de allerede her ønsker å begynne å bruke WLTP-tall i informasjon og markedsføring
  • I overgangsperioden, som løper ut 2018, brukes kun NEDC-verdier som offisielle utslippstall hos forhandlere slik at det er lettere for forbrukere å sammenlikne bilmodeller
  • Man forventer at de fleste nasjonale skattemyndigheter vil fortsette å beregne avgifter ut fra NEDC
Fra september 2018

       
  • Alle nye biler må testes etter WLTP
Fra 1. januar 2019

       
  • Bilforhandlere må kun bruke WLTP-verdier på informasjonen til kundene, for å unngå forrviring
  • Et unntak gjøres for «end-of-series»-biler, det vil si utgående bilmodeller
  • Nasjonale myndigheter må innrette beskatningen sin etter WLTP-verdier, og gjøre dette på en slik måte at det ikke slår negativt ut for forbrukerne (i praksis kompensere for økte utslippstall slik at beskatningen ikke blir for høy).
Kilde:
http://bilimportorene.no/acea-med-faktabrosjyre-om-wltp/

Flere oppgir idag WLTP i tillegg til NEDC, men de må være forsiktig med å bruke WLTP da den strengt tatt ikke er lov!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: sylwester på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:05
  • .........Nasjonale myndigheter må innrette beskatningen sin etter WLTP-verdier, og gjøre dette på en slik måte at det ikke slår negativt ut for forbrukerne (i praksis kompensere for økte utslippstall slik at beskatningen ikke blir for høy).

Blir jo spennende når en bil har høye NEDC utslipp og får lavt WLTP, mens det er omvendt for en annen. Hvis det skal være provenynøytralt er det jo forsåvidt greit, hvis hver enkelt bil ikke skal få justert beskatningen går det jo år skogen...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

JorgenM

Sjekk tråden under:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html


Ser ut til at det er kun BMW og Opel som foreløpig oppgir WLTP-tallene.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Aass_Bayer

Sitat fra: gr på fredag 27. oktober 2017, klokken 13:18
EPA er amerikansk standard, så i Europa er det NEDC eller WLTP som gjelder. Her kan du lese om inn/utfasingen:

http://wltpfacts.eu/when-will-wltp-changes-take-place/
Hei, dette er også noe jeg stusser på, flere som sier at det er en amerikansk og en europeisk standard... Er det sånn at en bil i Amerika kjører annerledes enn i Europa?? :)

Aass_Bayer

Sitat fra: sylwester på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:05
Sitat fra: Aass_Bayer på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:54
...
Ser daglig både reklamer og artikler om el- og hybridbiler, og NEDC standarden er den som blir brukt gang på gang.
...

Det er regulert og selv om bilindustrien ønsker å bruke WLTP med en gang får de ikke lov til det før ALLE må gjøre det fra 1. januar 2019. Her er hva som holder på å skje:
...........
Flere oppgir idag WLTP i tillegg til NEDC, men de må være forsiktig med å bruke WLTP da den strengt tatt ikke er lov!

Tusen takk for bra svar.
Fint å se at ting blir standardisert på en mer korrekt måte snart. :)

sylwester

#8
Det er vel mer at det er ganske mange variabler slik at det er vanskelig å lage en test som ansees som "riktig". EPA er fler enn en test. Du ser det på bilde jeg har sakset fra Leaf sin wikiside:

Denne er dermed annonsert som 117 km (73 miles) EPA som er gjennomsnittet av max-verdiene. Jeg er en stor fan av denne.

WLTP er mer like NEDC enn EPA i utforming og har fremdeles bare et langt scenario med veldig treg akselerasjon og for det meste sakte kjøring og det er heller ikke tatt noe hensyn til temperatur og varmeanlegg slik som i EPA. I tillegg så vil biler som ikke klarer å komme opp i 135km/t få den raske delen erstattet med den sakte delen i testen slik at slike kjøretøy sitt resultat ikke kan sammenliknes med de som kan kjøre over 135km/t. Jeg tenker bilprodusenter kan hende utnytte dette ved å begrense bilen til 130km/t for å få en bedre WLTP.  Jeg kunne tenke meg at de lagde WLTP med utgangspunkt i EPA. Da ville sikkert USA blitt med og W hadde blitt litt mer world.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øystein16

Sitat fra: Aass_Bayer på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:54
Synes Norske myndigheter faktisk burde bruke sin makt her og forby denne standarden fra nå av, da den er grunnlag for svært mye elbilskepsis/misfornøyde kunder osv.
Tja, skepsis til elbilar vil vel heller auke når ny standard vert innført. Rekkeviddehysteriet kan og gå for langt, med unødvendig stort batteri.  Ein bensintak kostar ein tusenlapp eller to - elbilbatteri er dyrt. Nytteverdien av unødvendig stort batteri kan vera liten for mange, og kostbart for samfunnet.

Etter 2 år i ein ladbar hybrid i all slags vêr og på alle typar vegar, samsvarer forbruk etter NEDC normen rimeleg godt med vårt totalforbruk. Sjøl om me hadde hatt eit batteri som hadde dekka våre hittil 34000 km på ei lading, ville me i sum ikkje spart meir enn 0,15 l/mil. På dei to ordinære elbilane me har i familien er det kun brukt ekstern lading ein gong.

Me den tilgang det er på elbilar og elbilbatteri i dag, er det ikkje sikkert at stadig større batteri for å tilfredsstilla ny norm er det viktigaste tiltaket for miljøet.



timingbeltkiller

EPA er praksisnære tall for bileiere som bruker elbilen omtrent som de før brukte fossilbilen.
Det er neppe grunn til å tro WLTP vil  bedre i så måte enn EPA.

Ellers burde de fleste ha fått med seg at bilprodusentenes reklametall er nettopp det.
Reklame og som hovedregel villedende sådann.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sylwester

Med EPA ser du ihvertfall at rekkevidden faktisk spenner mellom 76km og 222km for en 2011-Leaf fom hadde NEDC 177km.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA