Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladegrenser

Startet av Kroken6, onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

Kroken6

Har akkurat fått min e-Golf FL 2018. Hva er praksis i forhold til «semihurtiglading» (7,2 kw / 32a 1-FAS) via hjemmelader med fast kabel mtp.øvre og nedre ladegrense (%)?

Blir minimalt med hurtiglading og derfor lading hjemme om natten, med vårt bruksmønster (bil nummer 2 av 3).

Er det anbefalt å holde seg innenfor 20-80% eller må man tenke på hvor «full» tanken må være ift.neste dags behov (variabelt)? Eller lader man alltid til 100% med unntak av perioder hvor bilen blir stående ubrukt over tid (ferie etc)?

På forhånd takk!


Sent from my iPhone using Tapatalk

storeulv

Jeg har forstått det slik at lading til 100% frarådes på hurtigladestasjoner pga tiden det tar og at man faktisk betaler per minutt. Da unngår man trolig også noe kø-dannelse på stasjonene.

Når man lader hjemme kan man utmerket godt lade til 100 % hver gang dersom det er mulig, batteriet tar angivelig ikke skade av dette.

Men dette er hva jeg har forstått etter hva "folk" har fortalt meg, så jeg kan ikke garantere at dette er 100 % korrekt.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Mobileum

Du kan trygt lade 100% hjemme. Du kan også stille inn følgende på Car-net:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Kroken6

Sitat fra: Mobileum på torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:44
Du kan trygt lade 100% hjemme. Du kan også stille inn følgende på Car-net:
Kjenner til dette og det er «vanene» knyttet til dette, jeg egentlig er ute etter andres erfaringer for.

Og at jeg ikke gjør noe feil ved å lade til 100% hjemme («semihurtig») hver natt og har «full tank» hver morgen.

Ift. hurtiglading kjenner jeg til at siste 20% ikke er spesielt gunstig og litt av vurderingen ift.e-Golf kontra f.eks.Ioniq, lå også i at jeg satser på hjemmelading fremfor hurtiglading (Ioniq har kjøling og varming av batteripakke som er viktigere ved mye hurtiglading). Mitt bruksområde er som sagt «bil 2 av 3» med e-Golf som «20-mils» nærmiljøbilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vronn

Jeg har satt nedre ladegrense til 90%, dette gjelder når jeg har satt en avgangstid. Den lader de siste 10 da i henhold til avgangstida. Grunnen til at jeg gjør dette er for å få en lunk i batteriet vinterstid. Ellers lader æ alltid opp til 100%.
Ser mange ønsker å «spare» batteriet og aldri lader høyere enn 80%. Min mening er at d er bare tull, VW har nok lagt inn nok av sikkerhetmarginer i batteriet uten at vi trenger å legge d inn også.. Og greier æ å slite ut batteriet innen 7 år så får æ nytt....

geear

7,2kW er saktelading, 22kW er semihurtig..

Jeg har satt opp vår e-Golf med repeterende avgangstid hver mandag morgen med ladested hjemme, og maks 90%. Da lader den opp til 90% så fort man plugger den i hele uka, og så topper den til 100% mandag morgen. Dermed ligger vi i praksis på 100% maks noen timer til den blir tatt i bruk på mandagen. Vet ikke om det har noen hensikt, men på sommerhalvåret betyr det heller ikke noe for oss i praktisk bruk. Nå når det blir kaldere slår jeg det nok av igjen, fordi vi trenger kapasiteten og har så uregelmessig bruk at vi ikke orker å bruke avgangstid.

Kroken6

Sitat fra: gr på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:59
7,2kW er saktelading, 22kW er semihurtig..

Jeg har satt opp vår e-Golf med repeterende avgangstid hver mandag morgen med ladested hjemme, og maks 90%. Da lader den opp til 90% så fort man plugger den i hele uka, og så topper den til 100% mandag morgen. Dermed ligger vi i praksis på 100% maks noen timer til den blir tatt i bruk på mandagen. Vet ikke om det har noen hensikt, men på sommerhalvåret betyr det heller ikke noe for oss i praktisk bruk. Nå når det blir kaldere slår jeg det nok av igjen, fordi vi trenger kapasiteten og har så uregelmessig bruk at vi ikke orker å bruke avgangstid.
Bra - det var denne type erfaringer jeg var ute etter. Og ja - bruken av begrepet «semihurtiglading» er nok feil.

Konkluderer med at det ikke er feil å lade til 100% hjemme hver dag, og at antagelsen om at det er forskjell på å hurtiglade til 80% og hjemmelade til 100%. Hurtiglading er ikke styrken til e-Golf (Ioniq er bedre på dette).

Med smartmåler på vei, blir det jo viktig å utnytte funksjonen for natt tariff ved hjemmelading (spot prisene faller om natten). Ikke store saken per døgn, men kan jo bli noen kroner ila.et år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kroken6

Sitat fra: Vronn på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:50
Jeg har satt nedre ladegrense til 90%, dette gjelder når jeg har satt en avgangstid. Den lader de siste 10 da i henhold til avgangstida. Grunnen til at jeg gjør dette er for å få en lunk i batteriet vinterstid. Ellers lader æ alltid opp til 100%.
Ser mange ønsker å «spare» batteriet og aldri lader høyere enn 80%. Min mening er at d er bare tull, VW har nok lagt inn nok av sikkerhetmarginer i batteriet uten at vi trenger å legge d inn også.. Og greier æ å slite ut batteriet innen 7 år så får æ nytt....
Fint! Slik forstår jeg det også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Har sett noen påstå at VW bruker en celletype som er mest brukt i hybridbiler, og som skal tåle røffere behandling enn de vanligste typene. At de derfor tåler mer hurtiglading, og at det ikke er så stort behov for temperaturstyring, men hvem vet om det stemmer...

Såvidt jeg forstår er det også en buffer i batteriet som vi ikke får tilgang på, men den er ikke større enn bufferen til f.eks. Tesla som i tillegg anbefaler 80% lading til vanlig bruk.

Som andre sier er det ingen begrensning på ladeprosent på hurtiglader heller, du kan lade til 100% med god samvittighet for det tekniske, ladestrømmen begrenser seg selv etterhvert som det blir fullt i cellene, og mot slutten får du knapt mer enn i stikkontakten. Det er derimot uøkonomisk ettersom det tar nesten like lenge å lade siste 20% som første 80%, så det blir en høy kilowatt-pris. I tillegg ikke spesielt solidarisk om det står biler i ladekø. Men må du for å komme frem så er det ingenting i veien for å gjøre det, og det går også forholdsvis fort godt opp på 80-tallet.

Kroken6

Sitat fra: gr på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:40
Har sett noen påstå at VW bruker en celletype som er mest brukt i hybridbiler, og som skal tåle røffere behandling enn de vanligste typene. At de derfor tåler mer hurtiglading, og at det ikke er så stort behov for temperaturstyring, men hvem vet om det stemmer...

Såvidt jeg forstår er det også en buffer i batteriet som vi ikke får tilgang på, men den er ikke større enn bufferen til f.eks. Tesla som i tillegg anbefaler 80% lading til vanlig bruk.

Som andre sier er det ingen begrensning på ladeprosent på hurtiglader heller, du kan lade til 100% med god samvittighet for det tekniske, ladestrømmen begrenser seg selv etterhvert som det blir fullt i cellene, og mot slutten får du knapt mer enn i stikkontakten. Det er derimot uøkonomisk ettersom det tar nesten like lenge å lade siste 20% som første 80%, så det blir en høy kilowatt-pris. I tillegg ikke spesielt solidarisk om det står biler i ladekø. Men må du for å komme frem så er det ingenting i veien for å gjøre det, og det går også forholdsvis fort godt opp på 80-tallet.
Er den siste 20% like «krevende» ved hjemmelading som på hurtiglading?

Antar det og da er det jo en gunstig å lade til 80% hjemme også om det dekker neste dags behov...

Har ikke noen indikasjon på tiden det tar på 32a 1-FAS hjemme, men det ser ut til å ligge på det Møller opererer med (drøyt 5t når temp er godt på plussiden).

Som noob (fikk utlevert bilen på tirsdag) og med ContiContact 6, regntunge veger og rundt 2 grader på morgenen,ligger jeg på drøyt 14kwt/100 km i snitt på drøyt 70 km til jobb med siste 15 km som bykjøring i kø (miks av normal og eco mode gir meg da ca.21-22 mil rekkevidde). Det lover jo godt for sommeren. Liker elbil følelsen så langt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

sylwester

#10
Sitat fra: Vronn på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:50
Ser mange ønsker å «spare» batteriet og aldri lader høyere enn 80%. Min mening er at d er bare tull, VW har nok lagt inn nok av sikkerhetmarginer i batteriet uten at vi trenger å legge d inn også.. Og greier æ å slite ut batteriet innen 7 år så får æ nytt....
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Vronn

Joda er faktisk enig i d du skriver. Jeg heller lader ikke etter en bitteliten tur og jeg fortsatt har igjen 90% batteri. Jeg tenker et mere normalt kjøremønster der man faktisk bruker litt. Når jeg først lader lader jeg opp til 100, for man vet aldri hva morgendagen bringer. Kansje trenger man hele batteriets kapasitet...

elekTrond

Kan noen si meg hvilken cellespenning VW har lagt sin "100%" til? I trillingene er det 4,105V  trur eg, mens den hele, fulle og sanne 100% er 4,2V - per definisjon.

Litium-batterier er som grøten til de tre bjørnene. De har det best når spenningen er "passe høy". Verst etter å kjøre et batteri helt ned og så langtidsparkere det, er lagring på tilnærmet maksimal cellespenning i tropisk varme. Mange bekker små ...

Jeg finner ikke igjen et spesifikt røntgenbilde av ei LiIon celle med "mjølkespreng". Det viser godt hva som skjer mekanisk, når maksimal spenning påtrykkes. Veldig lav spenning derimot, virker motsatt. I stedet for frossent vatn som sprenger fjell, oppstår det på atom-nivå et slags vakuum som prøver å kollapse gitter/celle-strukturen.

Både over- og underdrevne energi-inntak og uttak påfører batteriet irreversible langtidsskader som dendritter, karies og podagra/urinsyregikt. Derfor skal du ikke herje villt med et beinkaldt batteri, ei heller trekke (allerede) saktegående lading ut i eininga. "Time is a killer".
'13 Mjau

sylwester

Sitat fra: elekTrond på lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:39
Kan noen si meg hvilken cellespenning VW har lagt sin "100%" til? I trillingene er det 4,105V  trur eg, mens den hele, fulle og sanne 100% er 4,2V - per definisjon.

Lader du opp til 4,2V (eller hva den typen celle har som spesifisert max) så har den maks 300-500 fulle ladesykluser før batteriet er under 70%. For hver 0.10V du stopper før så dobler du det antallet fulle ladesykluser mot at du har 10% mindre kapasitet per lading (ikke syklus). 600 fulle sykluser er ikke nok siden du for 12.000km i året vil bruke 72 sykluser i året og da er du nede i 70% etter 8-14år.  Lader man til 80% og 100% er egentlig 90% så er det 3.90V/70% og du har 4-doblet antall ladesykluser du får enn ved å lade 100%. Dette kan kombineres slik at du ikke mister muligheten til å bruke 100% når du trenger det. Hvis du 50% av tiden lader til 80% så betyr det 1500-2500  ladesykluser totalt og gir deg minst 20-34 års levetid. Nå er det rusten som vil drepe bilen og ikke batteriet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA