Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".

Startet av p0ppi, onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:42

« forrige - neste »

Roy Aasen

En MC er og blir en MC enten den drives med bensin, diesel eller strøm.
Har den sidevogn så kan du ikke bruke kollektivfeltet. MC med tilhenger har lov.

Rosstopher

#16
Sitat fra: mohpet på fredag 07. august 2020, klokken 09:16
Hei, ref diskusjon over.
Vil en elektrisk MC ha lov til å kjøre innover på E18 i kollektivfelt, også mellom kl 7-9, til tross for at EL-kjøretøy ikke har lov (ref underskilt)? En bensin MC har jo denne tillatelsen.

Jeg tolker det som at motorsykler fortsatt har lov å kjøre der, uavhengig av drivstoff.

Disse har lov å kjøre i kollektivfeltet:
1. drosjer med taklykt
2. busser
3. minibusser i løyvepliktig yrkestransport
4. minibusser (inntil 16 personer) som frakter minst sju personer i tillegg til sjåføren
5. elektrisk eller hydrogendrevne kjøretøy
6. tohjuls motorsykkel uten sidevogn
7. tohjuls moped
8. sykkel
9. uniformert utrykningskjøretøy
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kollektivfelt

Gruppe 5 får altså ikke lov med det underskiltet, men en elmotorsykkel vil jo også tilhøre gruppe 6, og dermed fortsatt ha lov.

Og for også å svare på dette gamle innlegget:
Sitat fra: p0ppi på torsdag 26. oktober 2017, klokken 21:32
Kan noen fortelle meg hvor logikken min brister?
[...]
3. Når underskiltet sier uttrykkelig at hovedskiltet "ikke gjelder EL-motorvogn" - så kan/(bør?) vel det tolkes dithen at for el-kjøretøy er kollektivfeltet som vanlig kjørefelt å regne (ref. punkt 1 over).

Logikken brister når man tolker kollektivfelt-skiltet som et forbudsskilt. Altså om man trur skiltet betyr "forbudt for alle (men buss, taxi, elbil, osv. kan kjøre her)" Da kan jeg skjønne at noen tolker det som "forbudt for alle, unntatt elbil".

Men det er ikke et forbudsskilt, det er et opplysningsskilt som sier "buss, taxi, elbil, osv. har lov å kjøre her". Og da blir tolkningen "buss og taxi har lov å kjøre her, men ikke elbil".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Thomas Parsli

Sitat fra: p0ppi på onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:42
Jeg er fullstendig klar over at hensikten er å holde el-kjøretøy borte fra kollektivfeltet i nevnte tidsrom, men skal man tolke skiltet bokstavlig, så må jo dette bety at kollektivfelt-skiltet i seg selv ikke gjelder for el-motorvogn i tidsrommet 07-09?

I utgangspunktet kan man tolke det slik, men hvis man leser beskrivelsen på hovedskiltet ser man av underskilt er ment litt anderledes:

508 KOLLEKTIVFELT
"Dersom det ved underskilt er angitt at kollektivfeltet ikke er tillatt for kjøring med minibuss, innebærer det at motorvogn med mellom 9 og 16 passasjerplasser i tillegg til førerplass ikke har adgang til å bruke feltet."
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkskilt/opplysningsskilt

808 Tekst
"Underskilt brukes bare sammen med et hovedskilt, og gir nærmere klargjøring, utviding, utfylling eller begrensning av hovedskiltets betydning eller gyldighetsområde."
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkskilt/underskilt

Det er mao. grunn til å tro at skiltingen er "riktig", selv om den virker ulogisk.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mohpet

#18
Utfordringen i det logiske er at det står "EL motorvogn", og innunder motorvogn så inngår jo også moped og MC. Så det står jo da, tenker jeg, at i denne perioden 7-9 så har alt av EL ikke lov til å kjøre der. Det gjelder jo da forsåvidt også EL taxi, som det vel finnes noen av nå.

Tenker jeg feil?

Det er et poeng det der at kategorien med EL er ulovlig på det tidspunktet, men for MC (og taxi) så har de egne kategorier så det vil fremdeles være lov for dem.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mohpet

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Amoss

Sitat fra: mohpet på fredag 07. august 2020, klokken 13:03
Det er et poeng det der at kategorien med EL er ulovlig på det tidspunktet, ...

Titt en gang til på dette utsagnet.

Er det forbudt for el-kjøretøy i den tiden, eller er den normale adgangen man har som el-kjøretøy som er begrenset?

Som andre har sagt før her så er det ikke ett forbudskilt, men ett opplysing-skilt som *normalt* gir bla. både el-kjøretøy og MC adgang. Du har i dette tidsrommet altså ikke den normale adgangen til å bruke kollektivfeltet basert på at du kjører ett el-kjøretøy, men du har fortsatt den normale adgangen til å kjøre der basert på at du kjører MC, da disse ikke er inkludert i unntaket fra normalen.
Model S 85D

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: mohpet på fredag 07. august 2020, klokken 13:03
...
... innunder motorvogn så inngår jo også moped og MC.
...
Tenker jeg feil?

Ei vogn har vel meir enn 2 hjul?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mohpet

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA