Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".

Startet av p0ppi, onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:42

« forrige - neste »

p0ppi

Hei,

jeg er sikker på at formuleringen på dette underskiltet nok er diskutert ørten ganger før (siden det er noen år gammelt, og el-bil eiere generelt er ganske harde på sine rettigheter), men finner lite om det når jeg søker. Både her og ellers på nett..

Hvorfor kan ikke dere med el-bil (eller annet el-kjøretøy) bruke el-bilen i kollektivfeltet, selv om det er skiltet med underskilt "gjelder ikke el-motorvogn mellom kl. 07-09?"

Jeg er fullstendig klar over at hensikten er å holde el-kjøretøy borte fra kollektivfeltet i nevnte tidsrom, men skal man tolke skiltet bokstavlig, så må jo dette bety at kollektivfelt-skiltet i seg selv ikke gjelder for el-motorvogn i tidsrommet 07-09?

Ergo, skilt nr. 508.2 for buss og drosje:
"Skiltet angir at kollektivfelt begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om kollektivfelt gjelder. " - gjelder ikke for el-motorvogn mellom 07-09? Ergo det er ikke definert som kollektivfelt for elbil-brukere?

Det virker som at det er en slags stille konsensus innad i miljøet at man må akseptere tolkningen at el-biler ikke har lov til å benytte seg av feltet? Finnes det noe rettspraksis på dette?

Begynte å stille meg dette spørsmålet igjen, etter følgende artikkel i dagbladet:

https://www.dagbladet.no/nyheter/19-tatt-for-ulovlig-kjoring-i-kollektivfelt-i-baerum-hver-av-dem-fikk-5350-kroner-i-bot/68822491

Minner meg litt om denne saken:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/10/10/Politiet-trekker-tilbake-18-b%C3%B8ter-gitt-til-syklister-i-Trondheim-15432138.ece

Øystein16

Dersom du skal tolka det som står på eit skilt, kan det vera lurt å lesa heile teksten på skiltet. 

Trekkoppbil

#2
Interressant spørsmål.
Hva er det  som ikke gjelder for El-motorvogn uten passasjer 7-9 mandag til fredag?
Sitat fra: Trafikkreglene §5 link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler
2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Sitat fra: vegvesen link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Underskilt
Underskilt brukes bare sammen med et hovedskilt, og gir nærmere klargjøring, utviding, utfylling eller begrensning av hovedskiltets betydning eller gyldighetsområde.
Sitat fra: vegvesen link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Underskilt
808 Tekst

Underskiltet brukes når det ikke er hensiktsmessig å gi vedkommende regulering eller informasjon med underskilt med symbol, tall eller annet.



Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:52
Interressant spørsmål.
Hva er det  som ikke gjelder for El-motorvogn uten passasjer 7-9 mandag til fredag?
Sitat fra: Trafikkreglene §5 link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler
2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.
Den tillatelsen elbiler ellers har til å benytte kollektivfeltet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

#4
Hva er betydningen for følgende kjøretøy uten passasjer:

  • El-sykkel med pedal- og batteridrift
  • Moped med pedal- og batteridrift
  • 2-hjuls motorsykkel med batteridrift
  • 3- eller 4-hjuls motorsykkel med batteridrift
  • Personbil med batteridrift
  • Kjøretøy forbrenningsmotor som går på Hydrogen. Mekanisk drift.
  • Kjøretøy med brenselcelle som går på Hydrogen. Elektrisk drift.
  • Batteridrosje
  • Buss med kjøreledning
  • Buss med batteridrift
  • Trikk med kjøreledning

Griffel

#5
Tillatelsen er bare trukket tilbake for 2 grupper. 4 og 5.
Gruppe 4 har om det ikke er var for en litt romslig tolking på elbil lov til å benytte kollektivfelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Strengt tatt har vel ikke taxi som bruker elektisk drift lov heller. Underskiltet er unntak for hele skiltet og ikke kun ekstrarettigheten elbil. Det vil gjelde buss og trikk og..

En moped er en motorvogn. Tohjulinger som hadde hatt lov uten elektronisk er dermed ikke lov.

Hydrogen er elektrisk...
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Her kan man fundere over mange tolkninger. Men logikken er vel i bunn og grunn enkel:

Strengt tatt så betyr det vel ikke noe hva skiltinga sier.

Trafikkregelen §5 sier vel ganske utrykkelig at elektrisk motorvogn m.fl. kan kjøre i kolletivfelt uansett hvordan kollektivfeltet er skilta.

Adgangen til kollektivfeltet er vedtatt på nasjonalt plan. Mens unntakene i underskilta kommer fra lokale høvdinger i strid med litt av hvert.  Jeg undrer meg over om ting har skjedd politisk rett her.

Det minner meg litt om den gangen lokale høvdinger tegna opp sykkelfelt på fortauet langs kirkeveien i Oslo.  Sykkelfeltet var klart og  tydelig tegna opp, men det betydde ikke at det var lov å sykle der. Loven tillot ikke sykling på fortau i hvilken som helst situasjon. Alikevel fikk jeg kjeft fra en drosjesjåfør for at jeg sykla i veibanen hvor jeg hadde lov å sykle.

Ingeniøren

#8
Hva som står på disse skiltene er jo umulig å lese allikevel med mindre man står nesten stille og det gjør man sjelden i kollektivfeltet. Hvis man tar skiltet ved Sandvika så fungere det vel ved at folk har lest eller hørt om dette på forhand. Kan godt forstå at ganske mange går i den fella...

Nå har de og innført det samme på høyre felt ut av Oslo, i et kollektivfelt som ikke var der for noen uker siden. Ser folk vingler hit og dit uten å helt vite hva som gjelder. Bare et spørsmål om når det smeller skikkelig  :-1-:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 26. oktober 2017, klokken 00:58
Trafikkregelen §5 sier vel ganske utrykkelig at elektrisk motorvogn m.fl. kan kjøre i kolletivfelt uansett hvordan kollektivfeltet er skilta..
Det er "trafikkreglane" som gjeld. Du får lesa "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)", sjøl om du sikkert vert skuffa.

p0ppi

#10
Kan noen fortelle meg hvor logikken min brister?

1. For at ett felt skal være kollektivfelt, så må det vel være skiltet kollektivfelt? Altså med skilt 508 i skiltforskriften? Eller kan myndighetene bestemme at ett felt skal være kollektivfelt, uten å skilte om dette? At folk "bare må skjønne det"?

2. Underskilt skal (i følge skiltforskriften §17 første ledd) "gi nærmere klargjøring, utviding, utfylling eller begrensning av hovedskiltets betydning eller gyldighetsområde."

3. Når underskiltet sier uttrykkelig at hovedskiltet "ikke gjelder EL-motorvogn" - så kan/(bør?) vel det tolkes dithen at for el-kjøretøy er kollektivfeltet som vanlig kjørefelt å regne (ref. punkt 1 over).

edit: Altså, jeg hadde skjønt det om det stod "forbudt for el-kjøretøy mellom kl. 07-09", "forbudt for el-kjøretøy uten passasjerer mellom 07-09" etc, da er jo tolkningen meget klar.

sylwester

#11
1. Skiltet definerer kollektivfelt og hvilke kjøretøy som kan kjøre der.

2. underskilt kan "gi nærmere klargjøring, utviding, utfylling eller begrensning av hovedskiltets betydning eller gyldighetsområde."

3.  Når underskiltet sier uttrykkelig at hovedskiltet "ikke gjelder EL-motorvogn"Så betyr det:

Sitat fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6508.2 for buss og drosje
  Skiltet angir at kollektivfelt begynner og at trafikkreglenes  bestemmelser om kollektivfelt gjelder. Buss med inntil 16 passasjerplasser i  tillegg til førerplass kan bare brukes i kollektivfelt ved utøvelse av  løyvepliktig persontransport eller med minst 7 passasjerer i tillegg til  fører. Skiltet gjelder fram til skilt 510 «Slutt på kollektivfelt» eller  til første vegkryss. Skiltet oppheves også av vegvisningsskilt som angir annen  bruk av feltet.

I tillegg til dette så:  Gjelder ikke EL-motorvogn.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

p0ppi

Sammenlign gjerne med alle påbudsskiltene i f.eks. oslo sentrum. Skilt 404-påbudt kjørefelt. De kombineres gjerne med underskilt "gjelder ikke buss og taxi". Hvordan tolkes dette? Jo, at for buss og taxi er det som at hovedskiltet ikke eksisterer, de kan altså benytte seg av hvilket felt dem vil.

Hvorfor er det annerledes med underskiltet "gjelder ikke el-kjøretøy"? Det må jo bety, hvis man skal dra paralleller til eksempelet over, at kollektivfeltskiltet ikke gjelder el-kjøretøy. Dermed kan/(bør?) det regnes som vanlig kjørefelt for el-kjøretøy?

sylwester

#13
Sitat fra: p0ppi på torsdag 26. oktober 2017, klokken 21:49
Sammenlign gjerne med alle påbudsskiltene i f.eks. oslo sentrum. Skilt 404-påbudt kjørefelt. De kombineres gjerne med underskilt "gjelder ikke buss og taxi". Hvordan tolkes dette? Jo, at for buss og taxi er det som at hovedskiltet ikke eksisterer, de kan altså benytte seg av hvilket felt dem vil.

Hvorfor er det annerledes med underskiltet "gjelder ikke el-kjøretøy"? Det må jo bety, hvis man skal dra paralleller til eksempelet over, at kollektivfeltskiltet ikke gjelder el-kjøretøy. Dermed kan/(bør?) det regnes som vanlig kjørefelt for el-kjøretøy?

Tenk på det som en lysbryter. På Taxi-skiltet så beskrives det som forbudt bortsett fra nevnte typer kjøretøy. Dvs. lyset er opprinnelig AV og ved å bli nevnt er det inn i varmen og lyset er PÅ.  Når det så står "gjelder ikke el-motorvogn" betyr det at til tross for at det er nevnt så gjelder ikke unntaket og lyset er AV. Spørsmålet da er om en EL-moped har rett til å være der siden lyset er PÅ  fordi det både er moped og el-motorvogn, men en slår av el-motorvogn. Den er fremdeles en moped. En teslataxi er fremdeles en taxi.

Et påbudt skilt:

404 Påbudt kjørefelt
  Skiltet angir at kjørende skal passere skiltet på den side som pilen peker  mot.

Lyses slås av for å kjøre rett forbi for absolutt alle. "Gjelder ikke budd og taxi" slår dette lyset på for buss eller taxi. Uavhengig om de er el-motorvogn eller moped. 

Hadde det kommet et underskilt til hvor det sto "Gjelder taxi mellom 08:00-10:00 og 16:00-18:00 så betyr det at til tross for underskiltet som slår lyset PÅ slås lyset av igjen for taxi i det tidsrommet.. Taxi som er minibuss med 8 personer får fortsatt lov siden den er også buss.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

mohpet

Hei, ref diskusjon over.
Vil en elektrisk MC ha lov til å kjøre innover på E18 i kollektivfelt, også mellom kl 7-9, til tross for at EL-kjøretøy ikke har lov (ref underskilt)? En bensin MC har jo denne tillatelsen.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA