Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3 fase 400v vs 230v

Startet av bmw2002, onsdag 25. oktober 2017, klokken 07:40

« forrige - neste »

elektrolux

Hvorfor ikke få både i pose og sekk?

Med våre nye ladestasjoner fra Circontrol som gir dynamisk justering av ladestyrken ut fra husets øvrige forbruk kan du ha inntill 32A lading selv med kun 56A til hele huset.

Prisen er nå satt til 6800 kr inkl måletrafo og mva.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fossilbil

Noen tør si basert på bildet om jeg har 230v eller 400v i huset? ;)

3 hovedsikringer.

KjellG

Gjetter på ca 1970-tallet og 230V IT

Fossilbil


Wibla

Gjør oss alle en tjeneste og oppgrader det sikringsskapet før den magiske røyken slipper ut :laugh:

BBC har jeg vel omtrent bare sett på gamle (livsfarlige!) linjebrytere for 750V DC.
2018 Tesla Model S 75D

Fossilbil

Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. september 2019, klokken 19:16
Gjør oss alle en tjeneste og oppgrader det sikringsskapet før den magiske røyken slipper ut :laugh:

BBC har jeg vel omtrent bare sett på gamle (livsfarlige!) linjebrytere for 750V DC.

Blæ... Har nå nylig hatt Elsjekk uten noe å påpeke, men estetisk så er jeg helt enig  :)

KjellG

Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. september 2019, klokken 19:16
Gjør oss alle en tjeneste og oppgrader det sikringsskapet før den magiske røyken slipper ut :laugh:

BBC har jeg vel omtrent bare sett på gamle (livsfarlige!) linjebrytere for 750V DC.

Uffda, også jeg som har skapet fullt av topolige BBC, 40 år gamle. Har aldri merket noe tull. DLE hadde heller ingen kommentarer.

Wibla

Sitat fra: Fossilbil på tirsdag 03. september 2019, klokken 19:32
Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. september 2019, klokken 19:16
Gjør oss alle en tjeneste og oppgrader det sikringsskapet før den magiske røyken slipper ut :laugh:

BBC har jeg vel omtrent bare sett på gamle (livsfarlige!) linjebrytere for 750V DC.

Blæ... Har nå nylig hatt Elsjekk uten noe å påpeke, men estetisk så er jeg helt enig  :)

Jeg reagerte mest på hvordan det så ut ja, er sikkert funksjons/sikkerhetsmessig helt ålreit :)

Sitat fra: KjellG på tirsdag 03. september 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. september 2019, klokken 19:16
Gjør oss alle en tjeneste og oppgrader det sikringsskapet før den magiske røyken slipper ut :laugh:

BBC har jeg vel omtrent bare sett på gamle (livsfarlige!) linjebrytere for 750V DC.

Uffda, også jeg som har skapet fullt av topolige BBC, 40 år gamle. Har aldri merket noe tull. DLE hadde heller ingen kommentarer.

Bare å forberede seg på at det kan brenne ned! /s

Så lenge det ikke er noe varmgang så skal det ganske mye til før det går galt, selv om de er 40 år gamle ;)
2018 Tesla Model S 75D

Fossilbil

#23
Ble noen nå enig på mine vegne at jeg "bare" har 230v ? :)
Erindrer at en elektriker som var her for en tid tilbake mente at jeg hadde korrekt nett for lading av Gamle Zoe.

Edit : Iflg Lyse så er det 3-faset 400v :)

KjellG

#24
Det er bare én måte å fastslå det med sikkerhet: måle spenningen mellom to linjeledere.

Andre indikasjoner:
- Hva står på kursfortegnelsen?
- Hva står på måleren?
- Hvor mange moduler er det på hovedsikringen: 4=TN, 3=IT, men dette er ikke en helt sikker metode. Tidlige TN kan ha sikringer kun i linjeleder.
- Måle spenningen mellom jord og kontaktpinnene i en stikkontakt: 130, 130V= IT, 230, 0 = TN, men her kan en bli lurt ved jordfeil på IT.
- Byggeår. Før 1995, trolig IT, etter kan være IT i gammelt strøk, TN i nybyggerstrøk. Usikker metode, kun indikasjon!
- TN er vanligvis merket med rødt skilt «400V»

Foto av kursfortegnelse og måler?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA