Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3 fase 400v vs 230v

Startet av bmw2002, onsdag 25. oktober 2017, klokken 07:40

« forrige - neste »

bmw2002

Hei!

Etter jeg fikk BMW i3 ser jeg behovet for å ha en ladestasjon (med Ampera-E kunne jeg bare lade på jobb).

Dette er en 2015 modell, så vidt jeg vet har denne bare mulighet for å lade på 1 fase opp til 32A.

Neste år skal vi kjøpe en Jaguar I-Pace, ryktene der tilsier at denne får 11kW lading, noe som vel betyr 3 fase 16A.

Men ser at 3 fase er 400V? Er det alltid det? Hvordan vet jeg om jeg har mulighet for 400V? Jeg så litt i sikringsskapet, kunne ikke se noe om 400V der, kun 230V.

Hvis jeg ikke har mulighet for 400V, da får jeg ikke mer enn 1 fase 16A til I-Pace?

Lars C. Krogenæs

Enten har du 400v eller så har du det ikke. Boliger i boligområder som ble bygget ut etter 1997 har oftest 400v, mens boliger i boligområder som ble bygget før den tid, har som oftest 230v.

Ta gjerne et bilde av sikringsskapet og legg ut her, men forskjellen kan du se på hovedsikringen:


De fleste bilene med 3-fas lademulighet har dette for 400v men det finnes "Petter smart" løsninger med lasking av  230v 3-fas som gjør at man til en viss gradkan utnytte 3-fas muligheten likevel.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

i3 60Ah kan lade på 1-fase 32A (gitt du har en utstyrspakke med hurtiglader). Da jeg var på i-Pacevisningen i Oslo, fikk jeg vite at også den kommer med 1-fase 32A. Jeg ba de sterkt å vurdere en 3-fas løsning, så får håpe de har endret på det.

Problemet med 1-fase 32A er at få nettselskaper tillater at du monterer dette (for å unngå skjevbelastning i nett). Så dersom du har 230V IT, er 20A 1-fas kanskje det meste du kan få. Og hva er det av restkapasitet på hovedsikringen din?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Og husk at om du lader 32A over to faseledere i et 230V IT system, så «mister» du 32A i den siste faselederen også.

bmw2002

#4
Her er er bilde fra sikringsskapet




Chris Neumann Ruud

Sikringen takler 400V ihvertfall, men det skal merkes om det er 400V
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

bmw2002

Står ikke noe om 400v.  Men står nett: TN. Da er det vel 400v?

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jkirkebo

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:55
Her er er bilde fra sikringsskapet

400V anlegg, 3x40A hovedsikring. Uten å oppgradere hovedsikring vil jeg anbefale en 3x20A kurs til ladestasjon, med ladestasjon begrenset til 3x16A. Ulempen er at biler med 1-fase lader bare får 3,7kW. Vil du ha 3x32A til ladestasjon må hovedsikring oppgraderes til 3x63A. Ikke sikkert det er veldig dyrt, men det må søkes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjetil Vik

#9
Hjelp meg ladespesialisten..

Og hva med meg? Nye Nissan Leaf LE 40Kw i bestilling.
Har jeg 3-fase?
Beste løsning for meg når det gjelder å legge opp egen kurs?
I bestilling: 2018 Nissan Leaf 2 LE

jkirkebo

Sitat fra: Kjetil Vik på onsdag 25. oktober 2017, klokken 20:04
Hjelp meg ladespesialisten..

Og hva med meg? Nye Nissan Leaf LE 40Kw i bestilling.
Har jeg 3-fase?
Beste løsning for meg når det gjelder å legge opp egen kurs?

Må se bilde av sikring nr. 30 først...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjetil Vik

I bestilling: 2018 Nissan Leaf 2 LE

Knut Røe

Du har dessverre bare 1 fas inntak.
Hvis du hadde 3 fas inntak er sjansen stor for at sikringen ville vært på 40 ampere.

Kjetil Vik

I bestilling: 2018 Nissan Leaf 2 LE

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på torsdag 26. oktober 2017, klokken 18:22
Du har dessverre bare 1 fas inntak.
Hvis du hadde 3 fas inntak er sjansen stor for at sikringen ville vært på 40 ampere.

Jepp, og med 56A tilgengelig er nok 16A til lading relativt fornuftig. Da er det 9,2kW igjen til alt annet i huset og såpass bør det nesten være.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA