Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlige frontlykter?

Startet av Are, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 17:32

« forrige - neste »

Are

Det er mulig det er fordi konebilen har veldig bra lykter, men jeg synes min 2015 Leaf har veldig dårlige frontlykter nå i den mørke årstiden. Særlig fjernlysene, men også nærlysene. (Pærene er i orden og lyktene er rene.)
Noen andre som har samme inntrykk, og noen som har gjort noe med saken? Hva, i så fall?

Jeg er teknisk ubrukelig, så tips om hva slags forretning jeg bør oppsøke og hva jeg skal spørre om mottas med takk.
2015 Nissan Leaf
2021 Citroën ë-C4

Husky

Jeg tror din observasjon er helt riktig. Etter 50' km med Leaf 30 16-modell har jeg slått meg til ro med at den har lanterner, og ikke lys... Jeg kjører >95% av tiden på veier med belysningen, så det plager meg ikke. Alle biler har svake og sterke sider. Lysene er ikke Leafens sterkeste side.

Sele


Husky

Nordic her. Mulig det er forskjellige typer lykter?

ohowl

langlysene på min 2015 Tekna er ganske så dårlige, og det er vel strengt tatt det samme jeg hører alle andre med samme bil si

nærlysene synes jeg er forholdsvis bra
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

casall

Har også samme erfaring på min 2016 Acenta. Særlig på fjernlys hvor jeg syns mye av lyset som skal være rett foran bilen, altså i nærheten er veldig svakt. Går det ikke ann å ha på både de små lyktene neders samtidig som de andre?

Sele

Acenta har vel kun halogen så da er de nok ikke så bra. Nærlysene på min Tekna kan jeg ikke klage på.
Tåkelys skal ikke lyse sammen med nærlys.

lifern



Heng på tykkere jordledning på lysene, det hjelper litt.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Det med for dårlig jording trodde jeg bare gjaldt 1. gen Leaf?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

JBS

#9
Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 22:52
Det med for dårlig jording trodde jeg bare gjaldt 1. gen Leaf?
Nej, Desværre lige så dårlige på 2.gen.
Dernæst er der et dårligt lavet lygtehus, som giver diffust lys, stålekasteren er off-center.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Gunnar Eiken

Jeg har Tekna 2014 mod med LED nærlys og halogen fjernlys. Nærmest ubrukelige fjernlys.
Jeg tok kontakt med Ekstralys og de anbefalte å montere xenon pærer. Jeg så gjorde og nå er lysene virkelig bra.

Are

Sitat fra: Sele på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 20:31
Dere har ikke Tekna?

Jeg har Acenta. Bør kanskje få montert på noen ekstralykter, da. Sånne som de kule gutta hadde på åttitallet.
2015 Nissan Leaf
2021 Citroën ë-C4

tomrh

Å fikse jordingen er gratis da. Fikk gjort det på en service for tre år siden. Dessuten relativt enkelt å gjøre selv, bare snakk om å montere en ekstra ledning som alle greier, finnes mye info i eldre tråder. Se f.eks. her for hvor stor forskjellen er med og uten ekstra jording. Litt bedre blir det men ingen flombelysning. Fungerer imidlertid greit nok for oss.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

CastorFiber

Har en Nordic-modell, 2017, og jeg opplever nærlyset som veldig bra. Siden jeg bor "in the middle of nowhere", er det dårlig med gatelys og slikt. Fjernlyset er en vits. Man ser knapt at man skrur det på.
Vet godt at det ikke er lov, men har satt inn et sett med LED- erstatningspærer. Lang historie kort, det ble andre boller, men kunne kanskje ønsket meg et litt jevnere lysbilde. Får teste denne vinteren, og så er det mulig jeg monterer et par LED- bars når klimaet blir litt mer medgjørlig. Gamle menn trenger skikkelig lys på bilen.

Brighto

Sitat fra: CastorFiber på torsdag 26. oktober 2017, klokken 23:02
Har en Nordic-modell, 2017, og jeg opplever nærlyset som veldig bra. Siden jeg bor "in the middle of nowhere", er det dårlig med gatelys og slikt. Fjernlyset er en vits. Man ser knapt at man skrur det på.
Vet godt at det ikke er lov, men har satt inn et sett med LED- erstatningspærer. Lang historie kort, det ble andre boller, men kunne kanskje ønsket meg et litt jevnere lysbilde. Får teste denne vinteren, og så er det mulig jeg monterer et par LED- bars når klimaet blir litt mer medgjørlig. Gamle menn trenger skikkelig lys på bilen.

Har du lenkje til kva pærer du kjøpte? Har også reagert på at fjernlysa er gruelig dårlige og vurderer å kjøpe eit par night breaker-pærer. Mogleg eg heller skulle bytta til noko LED med litt meir futt i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA