Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseeffekt i vått vær

Startet av E_S, mandag 23. oktober 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

Muffinman

Og likevel fungerer bremsene på mine biler perfekt, alltid under alle slags forhold - uten at jeg tar noen  hensyn overhodet. Begge har nyeste utgave av klosser og skiver.

E_S

Jada, jeg har førerkort både for lastebil, vogntog og buss og er klar over problemstillingen, men jeg har aldri opplevd det på noe kjøretøy i nærheten av så stor grad som på Teslaen jeg har nå, uansett.

Det må være noe med materialet i klossene og evt. legering i skivene, tror jeg..
:)

Hodetelefoner

Det er fordi du har større bremser på teslaen enn du har på lastebilen :)

Brede

Greit, greit alle sammen!

Ja, alle kjøretøy kan få redusert bremseeffekt ved kalde/våte bremser, dette vet vi.
Jeg har kjørt mange biler i mitt liv og hatt biler med mye større bremser enn Teslaen og eid biler som har veid betydelig mere.

Det vi her snakker om er ikke redusert effekt, men et fullstendig fravær av bremseeffekt i 1-3 sekunder. De av dere som prøver å bortforklare dette med normal bremseoppførsel har helt klart ikke opplevd problemet..

Vår bil ble fullstendig friskmeldt etter å ha fått oppgraderte bremser, andre opplever tydeligvis ikke det samme. Hvorfor?

Hodetelefoner

Er vel 4. Året hvor eldre folk klager på fravær av bremser. Ikke de yngre...
Ja de nye typene gjør det en del bedre.
Hva slags biler har du kjørt så mye på vinteren med? Som har mye større bremser?
Tror du problemet forsvinner helt pga nye klosser og skiver, så vil du gå på en smell denne vinteren :p 

Muffinman

Det forsvant helt på mine to biler, og tydeligvis også på Brede sin. Etter tre vintre med disse problemene mer eller mindre konstant har vi nå kjørt en hel vinter uten. Når tenker du 'smellen' kommer?

Brede

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 15:36
Er vel 4. Året hvor eldre folk klager på fravær av bremser. Ikke de yngre...
Ja de nye typene gjør det en del bedre.
Hva slags biler har du kjørt så mye på vinteren med? Som har mye større bremser?
Tror du problemet forsvinner helt pga nye klosser og skiver, så vil du gå på en smell denne vinteren :p

Kjørte forrige vinter med nytt oppsett, ingen problemer.

Har kjørt flere vintre med Audi S4, Audi RS2, Mazda RX-7 FD, Land Rover Discovery. Alle med oppgraderte bremsepakker.

Nærmeste jeg kommer var RS2 med 380mm skiver og rene baneklosser, men selv disse var ikke i nærheten så dårlige som de første bremsene jeg hadde på Teslaen.

Grunnen til at vi gamlingene oppe i 30-åra klager er vel for at vi har erfaring nok til å vite hvordan bremser skal fungere.  ;)

E_S

Etter å ha kjørt bil i snart 20 år, med.. tja.. personbiler fra 1975- til 2016-modell, med alt fra 54 til over 400 hk, på alt fra norske møkkaveier til tysk Autobahn har jeg aldri, ALDRI opplevd dette problemet med totalt fravær av bremseeffekt etter noen minutters kjøring i regnvær på motorvei på noen annen bil. Mercedesen jeg har med 355 mm skiver oppfører seg i opplevd bremseeffekt akkurat likt i øsende regnvær som på en tørr sommerdag. Ikke snakk om at den mister all bremseeffekt fordi skivene er litt fuktige.

Uansett, jeg har gjort litt research og funnet ut at følgende biler (i hvert fall i en eller annen variant) bruker samme klosser som Tesla Model S:

Bak:
CADILLAC   CTS   2004-2017
CADILLAC   STS   2006-2011
CHEVROLET CAMARO   2010-2017
CHEVROLET SS   2015-2017
CHRYSLER   300   2005-2014
DODGE CHALLENGER   2008-2016
DODGE CHARGER   2006-2016
DODGE MAGNUM   2006-2008
HYUNDAI GENESIS COUPE   2010-2016
JEEP   GRAND CHEROKEE   2006-2017
TESLA MODEL S   2012-2015

Foran:
CADILLAC   CTS   2015-2017
CADILLAC   ELR   2014-2016
CHEVROLET CORVETTE 2014-2017
CHEVROLET SS   2014-2017
TESLA MODEL S   2012-2014

Altså er det et ganske greit utvalg av ettermarkedsklosser som passer bilen. Spørs om det ikke blir å eksperimentere litt på egen hånd - det koster ikke stort, og bilen er uansett ute av garanti pga. kilometerstand.
:)

Muffinman

Jeg tror første stopp må være å sjekke at du virkelig har siste utgave av klossene hos Tesla. Vi fikk montert disse etter at P85 var passert 100k, og det helt uoppfordret. Jeg synes jo virkelig det er ting som tyder på at du ikke har riktig utgave.

GOS

Sitat fra: E_S på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 14:38
Jada, jeg har førerkort både for lastebil, vogntog og buss og er klar over problemstillingen, men jeg har aldri opplevd det på noe kjøretøy i nærheten av så stor grad som på Teslaen jeg har nå, uansett.

Det må være noe med materialet i klossene og evt. legering i skivene, tror jeg..

Er vi ikke i stor grad tilbake til det at de blir lite brukt til vanlig da vi bremser for mye med regen istedenfor bremsene.

Etter innlegget ditt her en dagen tok jeg noen bremsetester og merket at min var 'ubehagelig' igjen. Jeg mener definitivt at det skyldes lite bruk og at det er 'smuss' eller noe som fester seg på skiva/klossene. Slo regen på low og kjørte en del og satte den i fri hver gang jeg skulle redusere hastighet og brukte så bremsene. Tok også en del kraftige oppbremsinger....og nå virker de fint igjen.

Men, jeg oppdaget en annen ting, etter at ABS har slått inn og jeg slipper bremsene igjen så virker det som om noe henger brøkdelen av ett sekund da bilen fortsetter å vibrere litt etter at bremsene er sluppet opp. Vibrasjonen bærer litt preg av wobbling alla MC. Dette har jeg ikke opplevd før. Vet ikke om det kan være drit i kalipperne eller noe annet som gjør at bremsene slipper ujevnt og dermed skaper 'skjevdrags-vibrasjoner'. Andre som har opplevd det?

Min har også fått oppgradert bremsene 2 (eller 3?) ganger, men kaliperne har ikke vært rengjort på nærmere 2 år tenker jeg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

E_S

Ja, som sagt kjører jeg med regen på low hele tiden året rundt uansett - og jeg passer på å ta noen harde nedbremsinger per uke slik at ingenting setter seg eller ruster. Ellers tenker jeg det er lurt å plukke ut klossene en gang i året, rengjøre og evt. smøre litt lett på anleggsflatene mellom calipere og klosser - salthelvetet man kjører i hele vinteren er drepen for et bremsesystem. Min bil bremser helt jevnt og fint og alt funker flott bortsett fra det omtalte problemet i vått vær.
:)

Muffinman

#26
Ja det er en god ide å shine over bremsene en gang i året. Selv gjør jeg det når sommerhjulene monteres, og det tar ikke mer enn 10 minutter ekstra pr hjul når man får det inn i fingrene. Disse bremsene er faktisk ekstremt enkle å skru på. Plukk ut klosser, rengjør med stålbørste og trykkluft, trykkluft inn i kaliperen, deretter bremserens i rikelige mengder for å løse opp diverse og deretter tørke ut med blåsespissen. Kaliperfett på sidene av klossen som "glir" mot kaliperveggen, og på baksiden (eller, kobberpasta er mer riktig der). Fort gjort, og forebyggende som bare det. Vår P85 kjører med regen low på vinteren for å skåne piggdekkene for mye bremsekrefter, og 85D står i standard hele året. Den har såpass lang kjørelengde at bremsene ikke forringes pga lite bruk selv i standard. Dette bruksmønsteret har bestått hele tiden, og problemet med manglende bremseeffekt de første sekundene i fuktig/kaldt vær eksisterte helt til siste utgave av bremser ble montert. Etter det har det funket helt perfekt.

(EDIT: Jeg må seriøst få laget den DIY`en for bremseservice snart...)

Roma

TS er ikke alene. Min S85 2014 modell oppførte seg helt likt. Klosser ble skiftet og skjold montert. Dette bedret bremse effekten mye, men fremdeles er bremsene på Teslaen noe av det dårligste jeg har vært borti. Før de begynner å ta så minner det om et bremsesystem som ikke er skikkelig luftet.

El-boy

#28
Jeg også måtte lufte bremsene selv en gang når bilen var nesten ny (2013 mod) pga "myk" bremsepedal. Bremsene ble etter dette "kompakte". Tok i samme slengen demonterte klossene og påførte kobberpasta på baksiden pga bremseskrik, (kobberpasta hjalp). Bremsene er store og har en kjempe-enkel konstruksjon og er lett å mekke på.
Fikk nye bremseklosser og bremseskjold av servicesenteret på service i 2014.
Jeg har ikke vært plaget med dårlige bremser eller fraværende bremseeffekt etter dette, kan merke i noen tilfeller noe redusert effekt i sterkt regnvær, men ikke mye.

Men jeg synes det ikke er bra att nye biler leveres ut med luft i bremsesystemet. Dette gjelder en 2013 mod. levert ut i oktober 2013.

Hodetelefoner

Muffin og Brede bør ta kontakt med wildwood etc. Fortelle at de har fått tak i bremseklosser som fungerer uansett tilstand...
Vi som jobber med bremser (ikke bilverksted..) vet at de må brukes.
Regen gjør at det er lett for å oppstå farlige situasjoner.
Baneklosser på gatebil?  Man får såkalte "Baneklosser" til gaten ja. Kalde banebremser vet du tydeligvis ikke hvordan er :)
Selv om stoptech sine faktisk er helt ok kalde.
Tesla har begynt å "bruke" Bremsene litt automatisk i AP1 biler og utover. 
Det er En forbedring. Men ikke nok. Det blir mange saker om dette fremmover.
Alltid like moro :) 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA