Permanent ladeløsning via CEE kontakt (1 FAS)

Startet av ReneM, søndag 22. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

ReneM

Hei.

Etter 3 åt uten lademuligheter flytter vi til et nytt hus (2014) med lademuligheter.

Det er montert en pod point (sønnico, så regner med til zoe) rett utenfor huset. Her kan vi plugge inn en type2 kabel og lade bil 1 med 3,6 kWh. Dette blir nå helt forskriftsmessig og anlegg er godkjent.

I carporten ser jeg at de fleste lader med shuko. Det er helt sikkert greit men jeg vil ikke være den som står ansvarlig at hele carport brenner ned. Jeg tenkte derfor at følgende må være innenfor:

- fjerne shucko, koble til en liten boks med b-vern og montere en cee kontakt på veggen. Kjøper da en slik type lader:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel

Da kan jeg også lade med 16A i carporten. Montering av fast ladestasjon med innebygget b-vern vil jeg også undersøke. Fordel med overnevnte løsning er at jeg har en 16a ladekabel på langtur.

Noe input om dette er innafor?
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

PalEngh

Spennende tanker du har. Jeg har også lett etter en mer permanent ladeløsning hjemme, men syns 15.000,- for en ladestasjon er noe i overkant dyrt.
Har du tilgang på eller kan montere eget sikringsskap for sikringer og spenningsvern kan kanskje denne løsningen være noe?
http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner

Der kjøper du komponenter og rigger en fast ladekabel.

Pål Engh
Volvo XC60 T8 R-design

elektrolux

#2
Sitat fra: ReneM på søndag 22. oktober 2017, klokken 19:45
- fjerne shucko, koble til en liten boks med b-vern og montere en cee kontakt på veggen. Kjøper da en slik type lader:

Noe input om dette er innafor?

Er innafor, men hvorfor ikke bare bytte Schuko stikket med en ordentlig ladestasjon med innebygget jordfeilvern type B?

Blir sannsynligvis rimeligere også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ReneM

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. oktober 2017, klokken 20:20
Sitat fra: ReneM på søndag 22. oktober 2017, klokken 19:45
- fjerne shucko, koble til en liten boks med b-vern og montere en cee kontakt på veggen. Kjøper da en slik type lader:

Noe input om dette er innafor?

Er innafor, men hvorfor ikke bare bytte Schuko stikket med en ordentlig ladestasjon med innebygget jordfeilvern type B?

Blir sannsynligvis rimeligere også.

det er også en løsning jeg vurderer. Hva hadde en slik løsning kostet med montering? Helst med combostikk slik at jeg har en shucko tilgjengelig for støvsuging/høytrykksspyler?
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

geear

Jeg vurderte samme løsning som deg, bare med jfb montert i sikringsskapet, men kom til at behovet for 16A portabel ikke var så stort, og uansett litt kjedelig å kjøre overgang fra CEE til schuko og lade på 16A uten temperatursensor i stikket. Derfor ble det type B lader med int. B jfb på meg. Materiellkost på type B jfb + CEE + ny ladekladd og ladestasjon med type B jfb integrert er den samme. Elektriker kreves på begge. Og begge er kun lovlige uten andre uttak på kursen. Fordel CEE er at du kan ha overgang til schuko og bruke den til hva du vil, men det finnes også ladestasjoner med schuko-uttak på (f.eks. Charge Amps Halo), men har ikke sett noen i den lavere prisenden med dette..

elektrolux

Sitat fra: ReneM på søndag 22. oktober 2017, klokken 20:28
det er også en løsning jeg vurderer. Hva hadde en slik løsning kostet med montering? Helst med combostikk slik at jeg har en shucko tilgjengelig for støvsuging/høytrykksspyler?

Trenger du Schuko for støvsuger etc kan du bruke en slik overgang:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PalEngh

#6
Fant denne i et annet forum. Direktelading fra 3-FAS 16A standard-uttak.
https://evconnect.se/collections/typ2/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Den omtales som en veldig god kabel med all styring i håndtaket (slipper klump på ledningen)
Dette er en enkel løsning der du kobler direkte i et 3-fas uttak. 3x16A gir 11kW. Da trenger man ingen  kostbar ladeboks på veggen, kun er 3-fas uttak.

Pål Engh
Volvo XC60 T8 R-design

e-curious

Skal det ikke kontrollenheten være max 30 cm fra uttaket?
Ser forøvrig at den ikke er anbefalt brukt i kraftig regn da håndtaket ikke er helt vanntett.

PalEngh

Sitat fra: e-curious på søndag 22. oktober 2017, klokken 21:23
Skal det ikke kontrollenheten være max 30 cm fra uttaket?
Ser forøvrig at den ikke er anbefalt brukt i kraftig regn da håndtaket ikke er helt vanntett.
Kontrollenhet 30 cm fra chuco-kontakt, er det ikke?

Regner sjelden i garasjen


Sent from my iPhone using Tapatalk

e-curious

"Smidig mode 2 laddare med styrelektroniken inbyggd i handtaget. Ingen klump på sladden .."

Forhåpentligvis regner det ikke så ofte i garasjen :)

jche

På ampera-e sin (originale) ladekabel er «klumpen» omtrent en meter fra schukoen...

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på søndag 22. oktober 2017, klokken 21:23
Skal det ikke kontrollenheten være max 30 cm fra uttaket?
Ser forøvrig at den ikke er anbefalt brukt i kraftig regn da håndtaket ikke er helt vanntett.

Kontrollenheten kan være hvor som helst men jordfeilvern skal være maks 30cm fra støpsel. Så denne kan neppe kalles godkjent.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Cral

Sliter litt med "kostbar ladeboks" over her.

Om man har en dedikert kurs, så er jo installasjonskostnaden høyere ved CEE

En ladestasjon med innebygget b jordfeilvern koster fra ca 6500 og oppover.
Jordfeilvernet er jo ikke gratis det heller? Og medfører inngrep i sikringsskapet = mer jobb.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

jhenrikb

#13
Slenger meg litt på denne tråden.
Hva er egentlig forskjell på disse 2? Bortsett fra 3 fas og strømstyrke.
Den vet jeg er kombi sikring med jordfeil bryter, men begge er jo Type B?

https://www.eldirekte.no/eaton-jordfeilbryter-digital-frcdm-63-4/cat-p/c/p10635364?gclid=EAIaIQobChMI0bjNkfWG1wIVS9wZCh3QmwooEAQYASABEgJC9PD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.eldirekte.no/schneider-jordfeilautomat-32a-b-2p-30ma/cat-p/c1000510/p10633061
evt denne: https://elmaterialer.no/jordfeilautomat-2p-10ka-b16030-dpca100b16030-general-electric-5413656069713-3253.html

Jeg har jo selvfølgelig den dyre av dem installert i skapet mitt. Fikk bare en pakkepris jeg trodde var normal.
Hvis det viser seg å være helt likt, kommer jeg til å bli ganske lei meg :P

mvh

PalEngh

Sitat fra: jhenrikb på mandag 23. oktober 2017, klokken 16:42
Hva er egentlig forskjell på disse 2? Bortsett fra 3 fas og strømstyrke.

Prisen!



Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA