Permanent ladeløsning via CEE kontakt (1 FAS)

Startet av ReneM, søndag 22. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

geear

Elsäkerhetsverket virker faktisk strengere på en del enn i Norge, men CE-merket er ikke verdt papiret det er trykket på. Kinesiske produsenter setter CE-merker på ALT totalt uvitende om hva myndighetskravene er i landene varene ender opp i. De vet bare at det er viktig for salget at det står der.

Ferry

CE kan jo også bety China Export. Logoene er ikke totalt forskjellige  :P

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:52
Sitat fra: PalEngh på søndag 22. oktober 2017, klokken 20:59
Fant denne i et annet forum. Direktelading fra 3-FAS 16A standard-uttak.
https://evconnect.se/collections/typ2/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Den omtales som en veldig god kabel med all styring i håndtaket (slipper klump på ledningen)
Dette er en enkel løsning der du kobler direkte i et 3-fas uttak. 3x16A gir 11kW. Da trenger man ingen  kostbar ladeboks på veggen, kun er 3-fas uttak.

Den der følger helt klart ikke standarden for slike ladekabler, siden plasseringen av styreelektronikken i håndtaket er feil i forhold til standarden.

Selve poenget med disse ladekablene er at det ikke skal gå strøm i kabelen mellom klumpen ved stikkontakten og selve bilen dersom det er en feil med lading elelr når bilen ikke lader. På denne ladekabelen går det strøm til enhver tid.

Strengt tatt kan styreelektronikk og kontaktor sitte i håndtaket, det er kun selve pluggen som må være strømløs når man ikke lader. Jordfeilbryter må derimot sitte maks 30cm fra støpselet, dermed er denne kabelen uansett utenfor. Og jeg tviler på at det har fått plass til en stor nok 4-pol kontaktor i støpselet? Tipper det er strøm på denne hele tiden. 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:04
Jordfeilbryter må derimot sitte maks 30cm fra støpselet, dermed er denne kabelen uansett utenfor.
I så fall er ikke originalkladden fra VW heller i henhold... sikkert 1,5 meter fra schuko til kladd på min iallfall.

fredag

Sitat fra: gr på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:16
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:04
Jordfeilbryter må derimot sitte maks 30cm fra støpselet, dermed er denne kabelen uansett utenfor.
I så fall er ikke originalkladden fra VW heller i henhold... sikkert 1,5 meter fra schuko til kladd på min iallfall.

Da er den riktig i henhold til tysk standard, men skal ikke selges utenfor Tyskland.

Dette her er noe helt annet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

moderator 2

Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:50
CE kan jo også bety China Export. Logoene er ikke totalt forskjellige  :P

Og (N) merket betyr? NEMKO?

Denne ivrige Finn selgeren, selger DUOSIDA 16a Schuko ladere og reklamerer med at den er N merket... Tror neppe NEMKO er veldig happy med det.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

alro

Jeg har 16 A 3-fase kurs (med type A jordfeilbryter) med et 1-fase CEE-kontakt på den en fasen og lys i garasje og utelys på den andre fasen. Jeg tenker å koble til en ladestasjon (1-fase maks 16A) med type B jordfeilbryter via CEE kontakten, eks denne: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner . Vil dette være lovlig?

Lars C. Krogenæs

En ladestasjon med ledning på inntaksiden er å anse som Mode2 lading og dette likestilles som lading med kladd.

For en mode2 lading er det påkrevd at det er typeB jordfeilbryter på kursen.

Ble CEE kontakten i sin tid lagt opp for mulig lading av fremtidig elbil? I såfall bruker du kontakten til forutsatt bruk og dermed er det ingen bruksendring, slik at det blir lovlig likevel....

Det viktigste er egentlig hva du er komfortabel med. Vil du følge reglene til punkt og prikke, eller vil du se på dette som en risiko du ønsker å ta.

Hvaslags bil har du?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

alro

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:41
En ladestasjon med ledning på inntaksiden er å anse som Mode2 lading og dette likestilles som lading med kladd.

For en mode2 lading er det påkrevd at det er typeB jordfeilbryter på kursen.

Ble CEE kontakten i sin tid lagt opp for mulig lading av fremtidig elbil? I såfall bruker du kontakten til forutsatt bruk og dermed er det ingen bruksendring, slik at det blir lovlig likevel....

Det viktigste er egentlig hva du er komfortabel med. Vil du følge reglene til punkt og prikke, eller vil du se på dette som en risiko du ønsker å ta.

Hvaslags bil har du?

Kontakten ble nok ikke oppsatt for noe spesielt formål, kun for generelt bruk som krevde 16A. Jeg venter på en Opel Ampera-e..... Står også på liste for Hyundai Kona. Grunnen til at jeg ønsker å bruke CEE kontakten er at jeg ønsker å ta med meg ladestasjonen på hytta noen få ganger i året. Der har jeg en egen 1-fase 16A kurs/type A jorfeilbryter med kun en CEE-kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: alro på onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:28
Kontakten ble nok ikke oppsatt for noe spesielt formål, kun for generelt bruk som krevde 16A. Jeg venter på en Opel Ampera-e..... Står også på liste for Hyundai Kona. Grunnen til at jeg ønsker å bruke CEE kontakten er at jeg ønsker å ta med meg ladestasjonen på hytta noen få ganger i året. Der har jeg en egen 1-fase 16A kurs/type A jorfeilbryter med kun en CEE-kontakt.

EcoLite er ikke beregnet for portabel bruk og den er ikke vanntett når den ikke er festet  til vegg. Pakningene til skruene vil nok også bli utslitt på denne måten, så jeg anbefaler absolutt ikke å dra den med seg fram tilbake til hytta.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

KjellG

Krav er en ting. Med fornuftig opptreden kan en fravike regler og likevel opprettholde brukbar sikkerhet.

Gitt en 16A kurs sikret med en jfa type A og ett uttak, en CCE, ingen andre uttak, lamper eller annet på kursen, kun ett CCE. Her plugger en enten inn et verktøy eller en ladestasjon med innebygget type B. Plugger en i en bil, så er ladingen sikret med type B, et verktøy med A.

Selve ladestasjonen kan en ev motere på en treplate hengt opp på to kroker dersom den skal fungere som semiportabel. I tillegg kan den få et lite tak.

elektrolux

Sitat fra: alro på onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:28

Bruker du denne kontakten sammen med en semiportabel ladestasjon må nok kursen bruksendres til lading og utstyres med jordfeilvern type B.

Kontakten på hytta kan muligens defineres til unntaksvis lading.

Ratio sine ladestasjoner med innebygget jordfeilvern type B er vanntette uansett om de er montert på vegg eller ikke, og tæler å bli kjørt over. Vurder derfor gjerne denne med Cee installasjons kit for det bruket du indikerer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Jeg hadde ikke giddet å dra med ladestasjon til hytta for å lade med 16A 1-fas. Da hadde jeg heller sørget for at anlegget var i god stand og brukt overgang til schuko og vanlig ladekladd, eller skiftet ut CEE'en med schukokontakt (eventuelt lagt opp schuko i tillegg). Man er som regel et par døgn på hytta uansett, så kanskje man kan gå ned på 6-8A også for å lade med enda bedre samvittighet.

alro

Takker for svar. Blir sannsynligvis elektrolux sin løsning e.l. Da får jeg type B jordfeilbryter både hjemme og på hytta og mulighet for 10 m kabel. Jeg trenger det på hytta. Men først må jeg få bilen, og det blir nok ikke før ut i 2018...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA