Permanent ladeløsning via CEE kontakt (1 FAS)

Startet av ReneM, søndag 22. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: jhenrikb på mandag 23. oktober 2017, klokken 16:42
Slenger meg litt på denne tråden.
Hva er egentlig forskjell på disse 2? Bortsett fra 3 fas og strømstyrke.
Den vet jeg er kombi sikring med jordfeil bryter, men begge er jo Type B?

https://www.eldirekte.no/eaton-jordfeilbryter-digital-frcdm-63-4/cat-p/c/p10635364?gclid=EAIaIQobChMI0bjNkfWG1wIVS9wZCh3QmwooEAQYASABEgJC9PD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.eldirekte.no/schneider-jordfeilautomat-32a-b-2p-30ma/cat-p/c1000510/p10633061
evt denne: https://elmaterialer.no/jordfeilautomat-2p-10ka-b16030-dpca100b16030-general-electric-5413656069713-3253.html

Jeg har jo selvfølgelig den dyre av dem installert i skapet mitt. Fikk bare en pakkepris jeg trodde var normal.
Hvis det viser seg å være helt likt, kommer jeg til å bli ganske lei meg :P

mvh
Er IKKE elektriker og har driti på draget med å tolke specen på elektrokomponenter før, men forståelsen min er at den ene er jordfeilbryter type B (som du trenger til elbil i sammen med en separat automatsikring), mens de to andre er jordfeilautomater (automatsikringer med utløserkarakteristikk B på overbelastning, og med integrert jordfeilbryter type A).

elektrolux

Stemmer det.

Her er en rimeligere automat med innebygget jordfeilvern type B.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 23. oktober 2017, klokken 19:03
Er IKKE elektriker og har driti på draget med å tolke specen på elektrokomponenter før, men forståelsen min er at den ene er jordfeilbryter type B (som du trenger til elbil i sammen med en separat automatsikring), mens de to andre er jordfeilautomater (automatsikringer med utløserkarakteristikk B på overbelastning, og med integrert jordfeilbryter type A).

Det er korrekt. De to billige har kun jordfeilbryter type A integrert. I all hovedsak finnes type B jordfeilbrytere bare som separat jordfeilbryter og ikke som en del av jordfeilautomat. Noen få unntak finnes, men disse er uten unntak mye bredere enn 2 moduler. Doepke sin er vel 5 moduler bred mener jeg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

KjellG

Den første er en jordfeilbryter type B, egnet til ladekurs for elbil.

De to neste synes å være ordinære jorfeilautomater. Ikke egnet til elbillading alene.

Et alternativ er en ladestasjon med jordfeilbryter type B innebygget. Det kan bli noe billigere enn å få den levert av elektrikker og montert i skapet.

Edit, jkirkebo lagret før meg :)

jhenrikb

Er veldig mye regler jeg fortsatt ikke forstår. Hvis det bare er lov å lade med 10A kurs med stikk, hvorfor får tesla lov til å selge 13A stikk-lader?

Burde vært mye klarere info om dette når man kjøper elbil.

Moren min har garantert ikke B vern hjemme. Jeg har ladet der mange ganger som tydeligvis ikke har vært helt bra.
Kan jeg lage en portabel modulboks med en jordfeil bryter med han/hun stikkkontakt i begge ender? Vil det være lovlig form for lading da? Evt en modulboks med plass til 8 moduler slik at jeg får plass til en automat sikring i tillegg?

geear

Sitat fra: jhenrikb på mandag 23. oktober 2017, klokken 21:39
Er veldig mye regler jeg fortsatt ikke forstår. Hvis det bare er lov å lade med 10A kurs med stikk, hvorfor får tesla lov til å selge 13A stikk-lader?
Du har også lov til å kjøpe tre flasker Vodka, våpen, 3,6kW vifteovn med vanlig stikkontakt, crosser det ikke er mulig å registrere, biler som går fortere enn 110km/t og så videre, det betyr ikke at det ikke er mulig å gjøre dumme eller ulovlige ting med det.

Burde vært mye klarere info om dette når man kjøper elbil.
Det er altfor komplisert til at alle vil følge det, i likhet med f.eks. tilhengerregler og byggekrav. Mange bilselgere vil aldri klare å holde tunga i rett munn rundt dette.

Sitat fra: jhenrikb på mandag 23. oktober 2017, klokken 21:39Moren min har garantert ikke B vern hjemme. Jeg har ladet der mange ganger som tydeligvis ikke har vært helt bra.
Kan jeg lage en portabel modulboks med en jordfeil bryter med han/hun stikkkontakt i begge ender? Vil det være lovlig form for lading da? Evt en modulboks med plass til 8 moduler slik at jeg får plass til en automat sikring i tillegg?
Fortsett å lade der med god samvittighet så sant du vet at anlegget er i god stand. Det er lov å lade sporadisk på et vanlig stikk.

Vet ikke hva slags bil du har, men f.eks. VW har innebygget vern mot DC feilstrømmer (ref. brukermanualen), slik at det skal ikke være noen fare uten B-vern, men fare for å overbelaste anlegget er der alltid uansett.

ReneM

Det er helt sant. Lader du sporadisk er det ingen problem med kladd.

På vårt nye hus skal vi derimot lade hver dag med kladd. Da blir det en bruksendring. Og jeg vil ikke være den som havner i avisen og mister alt erstatningskrav fra forsikringsselskap fordi bilen og carporten brenner ned. (Uansett hvor lite sannsynlig det er).

Skal høre med styreleder hva vi får til når vi flytter inn. Regner med at en veggmontert type 2 kan reguleres ned til 10A dersom sikringen ikke tåler mer.

Det blir uansett digg å gå fra ingen lademulighet til 2 egne plasser med lademulighet. Da slipper jeg å lade på jobb og graver fram kabel i alt slags ruskevær. (Kommer til å fortsette med gratis lading når været er fint osv. 

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

jkirkebo

Det er lov å lade med 16A på schuko.
Det er anbefalt å lade med maks 8A på schuko.
Det er ikke lov å sikre nye schuko for lading med mer enn 10A.
Det er ikke lov å lade fast hjemme på en schuko sikret med mer enn 10A og uten B-vern.

Viktig å ha tunga rett i munnen her :)
13A (og 16A) kan altså helt lovlig brukes på f.eks offentlige ladestolper.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Blir nesten som at anbefalt hastighet gjennom den skarpe svingen er 40 km/t mens fartsgrensen er 80 km/t, og kommer en ut på motorveien er det lov å kjøre 110 km/t. Alt dette mens bilene kan kjøre over 200 km/t 8)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Ja en merkelig bransje dette.

Mye av det som ble gjort i går er pluselig ikke lov i dag. Ikke noe nytt dette, det skjer stadig vekk, men det som er rart i denne bransjen er at det forsatt er lov om det ble gjort i går.... :laugh:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

geear

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 07:24
Ja en merkelig bransje dette.

Mye av det som ble gjort i går er pluselig ikke lov i dag. Ikke noe nytt dette, det skjer stadig vekk, men det som er rart i denne bransjen er at det forsatt er lov om det ble gjort i går.... :laugh:
Bortsett fra elbillading, for de har funnet på at hvis en tar i bruk en eksisterende stikkontakt til fast elbillading, så er dette en bruksendring og da trår de nye kravene i kraft. Jeg forstår da ikke hvorfor en ikke kan fortsette å lade en bil som har innebygget feilmekanisme mot DC feilstrøm i en "ordinær" stikkontakt, men da mente de at det var fare for at andre biler også kunne lades der - men det er det jo uansett i ALLE stikkontakter, så hvorfor blir det ikke bruksendring da? Man endrer fra å lade en bil med riktig vern til bil uten vern.

Dette greiene her er bukken og havresekken til den store gullmedaljen. Bare se på det nye pisset med at alle boenheter skal ha egen inntakskabel og måler på yttervegg. Så alle eneboliger med en liten leilighet i kjelleren må ha eget abonnement og så videre. Mener installatøren min sa at bransjen hadde funnet ut at de tapte 200 millioner i året på at ikke alle boenheter betalte abonnementsavgift, så da innførte de dette kravet, og da er både nettselskapene happy, elektrikerne er happy for merarbeid og grossistene er happy for å selge mer materiell. Mafiabransje.

jhenrikb

Hva med å lade 2 elbiler på samme kurs da?
Vi la opp 32A kurs med B-vern ut i garasjen. Nå kommer elbil nr 2. Dette må da for faen være greit? Haha unnskyld, blir litt frustrert her.

Kanskje jeg heller skal være stille og bare lade uten å spørre om mer detaljer nå.

geear

Hvis det er mode 2 (via industristikk eller vanlig stikkontakt) er kravet at det skal være ett uttak per bil, og at hver av disse skal ha egen kurs og egen jordfeilbryter.

For mode 3 (ladestasjon) syns jeg veilederen er vag, det står at det skal være egen kurs med jordfeilbryter type B, men hva betyr "egen"? Per ladestasjon eller per "ladesystem"? Skal man kunne lastdele så må det gå an å ha to ladestasjoner på samme kurs.

KjellG

Ikke nødvendigvis. En kan ha 40A hovedsikring, ønske om å kunne lade med 32A i krise og to ladeuttak. Mao to kurser på hver 32A og ladeuttak som samarbeider om ikke å trekke mer enn 32A til sammen gjennom hovedsikring.

Helt logisk at en da trenger to 32A kurser hver med B-vern. Eller?

fredag

Sitat fra: PalEngh på søndag 22. oktober 2017, klokken 20:59
Fant denne i et annet forum. Direktelading fra 3-FAS 16A standard-uttak.
https://evconnect.se/collections/typ2/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Den omtales som en veldig god kabel med all styring i håndtaket (slipper klump på ledningen)
Dette er en enkel løsning der du kobler direkte i et 3-fas uttak. 3x16A gir 11kW. Da trenger man ingen  kostbar ladeboks på veggen, kun er 3-fas uttak.

Den der følger helt klart ikke standarden for slike ladekabler, siden plasseringen av styreelektronikken i håndtaket er feil i forhold til standarden.

Selve poenget med disse ladekablene er at det ikke skal gå strøm i kabelen mellom klumpen ved stikkontakten og selve bilen dersom det er en feil med lading elelr når bilen ikke lader. På denne ladekabelen går det strøm til enhver tid.

Kabelen kan derfor umulig være lovlig og CE-godkjent.

Selv svenske firmaer har vel ikke lov til å selge elektriske produkter som ikke er CE-godkjent til forbrukere. Ordning och reda.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA