Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av batterier og lading etter.

Startet av tommy88, søndag 22. oktober 2017, klokken 12:46

« forrige - neste »

Garasje

#15
Takk for svar Elmo  ;)
Jeg leter nå litt rundt på forumet etter erfaringer MHP spenning under kjøring.  Veldig spennende er det nå ikke i 50, men siden energi meteret aldri har beveget seg på min p 106, så la jeg ledning fra batteriskoene i Sagem, og inn i bilen for å se hvordan spenningen er under kjøring. Den varierer jo litt. Jo mindre jo bedre, både ved belastning og regenerering. I mitt tilfelle fra 102 til 112 uten å kjøre på gult. Lav spenning siden jeg har tatt ut tre batterier.  Dette burde si noe om batterienes evne til å gi og ta strøm, evnt om jeg må ta batterisevice asap.  Altså variasjon på 10volt ved forsiktig kjøring. Håper noen kan gi meg noen erfaringer med dette eller veilede meg til riktig tråd uten at jeg må installere robometer el lign. Skulle gjerne hatt en graf som viser sammenheng mellom strømtrekk og aktiv spenning på batteriet. Friskt batteri. Litt problematisk at denne grafen burde vært tre dimensjonal for å få med seg gjenværende Ah. Jeg er litt usikker på hva man kan godkjenne av indre motstand i disse batteriene under normal belastning. Fin fint om noen har målt dette på en "frisk" bil.
Har en gammel saftblander

Elmo

#16
Sitat fra: Garasje på fredag 03. november 2017, klokken 20:28
Lav spenning siden jeg har tatt ut tre batterier.
Mener du at du kjører med bare 17 batterier ??
I så fall er vel ikke variasjon fra 112 (6,6) til 102 (6) noe unormalt. Batteriene er jo nomimelt 6V.
Jeg kjører med PacTrakR overvåkning som viser bla. spenning, og jeg vil jo si at det er mere normalt å være på eller under 120 (6) enn over. Men fra starten, dvs ubelastet, viser deg gjerne mellom 130 og 138.
Alstå  ganske likt det du sier.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Garasje

Hei igjen :+1:
Ja jeg kjører på 17 batterier  ;)
Flyttet to batterier fra 6-er til 11-er og satte in 6-er kasse med 3 batterier.
Det betyr vel at batteriene var helt fullladet sist, og jeg fikk litt høyere spenning.
Jeg har ikke kjørt langt, bare noen kilometer. Og det er alt jeg har kjørt med elektrisk bil Hehe :blank:
Nå har jeg kjørt litt til og det kommer ned til 101-108.  110v ved stillstand et par minutter. Spenning høyt over ved regenerering kan vel også bety at batteriene ikke tar strøm, enten fordi de er fulle, eller at et eller flere batterier har for høy indre motstand.
Hvis batteriene er dårlige, blir det da merkbart større mekanisk bremseeffekt av regenerering?
Etter litt nærmere ettertanke så kan kanskje ikke indre motstand i batteriene fortelle noe om elektrolyttnivå med mindre batteriet er helt tomt for veske i og med at det bare er H2O som forsvinner.
Takk igjen for nyttige svar!
Har en gammel saftblander

Elmo

Spenningen du måler er virkelig batterispenning. Hvis du kobler feks en 48V strømforskyning på bare ett batteri vil du allikevel aldri måle høyere spenning enn det som er på batteriet. Batteriet drar ned sppenningen.
Under lading på toppen kommer batterispenningen godt over 8V. 

Så det du observerer er - etter min oppfatning - helt normalt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Men her er det vel om å gjøre å få inn tre gode batterier til i 6'er kassen slik at batteripakken er komplett. Ellers vil man veldig raskt komme under 100 V ved kjøring slik at bilen går i "nød-/lademodus" og ladelamper tenner. Disse bilene er jo ikke spreke i utgangspunktet, men etter ladelysene tennes snakker vi jo snegle  ;D

Først med 20 blokker kan man forvente å kunne tappe batteriene såpass mye ned med kjøring før man når under 100 V slik at man kan få en bra formening om man fortsatt har noen blokker/celler med lav Ah kapasitet.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Garasje

#21
Fint med litt engasjement :) Helt riktig som dere sier at det nå blir ekstra kort kjørelengde med 17 batterier.
Bare for å informere andre som kunne tenke seg å teste ut kjøring med bare 17 batterier,  bilen går ekstremt dårlig, hehe. Såpass dårlig at jeg ikke kan bruke bilen annet en i bysone, 50 km og lavere.
Det er jo kombinert lav spenning og at jeg ikke vil dra eco-meteret over på gult som gjør dette.
Jeg har voltmeter i bilen og kan se at det går helt fint å dra spenningen ned i 100 volt så lenge det er strøm på batteriene. Det er hvilespenningen (ca 108), og hvor fort den senkes ned mot 100 i forhold til gasspådrag som avgjør når ladelampa/vannservicelampa lysner.
Nå har jeg ikke testet bilen mer en to korte turer, dvs at jeg ladet en time, kjørte tomt, og ladet en og en halv time og kjørte tomt det også. Jeg har energimåler på strøm kontakten og kan se at bilen trekker like mye strøm ved lading uavhengig om det er 17 eller 20 batterier med. Siden jeg aldri har testet bilen når den har vært helt i orden funker dette ganske bra. Tenker at jeg kan få balansert batteriene godt ved å lade opp skikkelig på vanlig måte uten initiallading, men dette har jeg altså ikke gjort enda. Jeg har bare testet rekkevidden etter klattlading to ganger, henholdsvis 12 og 15 km. energimåleren fra strømkontakten viste henholdsvis 3,78 og 4,3 kWh. Ganske stort forbruk mhp tilført strøm, selv om faktisk forbrukt strøm fra batteriene burde være ganske mye mindre. Jeg mener jeg har lest et sted at full lading tar 6 timer. Med 20 batterier er kapasiteten 120V x 100Ah = 12kWh.  Tar fulllading 6 timer, eller 3 timer? Wattmeteret i strømkontakten min varierer rundt 3337W

Redigerer litt her for å formidle at svaret ligger i ladetabellen på elbilwiki
Har en gammel saftblander

Elmo

#22
Initiallading er nok ikke nødvendig (som du sier), men jeg tror med fordel du skal starte en Balance-charge.
Hvis du benytter Checkelec på Norsk så heter det Balansering.

Den lademodusen overlader en del ekstra etter 100% for å balansere, men avslutter uten ønske/krav om vannfylling (slik Maintenance- og Initial-charge gjør).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Garasje

Tar av meg hatten for steens som lager og legger ut en slik app helt gratis :+1: :+1:
Litt kjipt for meg at jeg ikke har tilgang til en android. Kun iphone.
Jeg kan nok investere litt i diagnoseutstyr hvis batteriene mine viser seg å være noe å satse på ::)

Har en gammel saftblander

Elmo

Du får Lexia på eBay helt nede i under 800 kr nå da.  Men da må du altså ha en XP PC.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Garasje

#25
 :+1:
Ja det var jo ikke så fryktelig dyrt. Jeg har ikke tenkt noe særlig på diagnose utstyr enda siden jeg ikke har hatt bruk for det.
Det ser ut til å være noe ledninger og styr med Lexia og gammelt OS, overgang fra usb til seriell port osv.
Tenker på om det kan være litt mer elegant å instalere checelec på en laptop bootet med Android OS.
Kan jo støte på noen tidkrevende problemer begge veier, etter min erfaring er det alt for ofte trøbbel i overgangen fra den virituelle til den virkelig verden på alt PC utstyr som blir utsatt for oppdateringer.
Jeg tror jeg har gjemt på en micro Laptop med win me som kansje kan brukes med Lexia. Det kunne bli litt elegant det også. Får nok fint plass i hanskerommet.
Er det flere funksjonaliteter på Lexia en på checkelec som jeg like gjerne vill ha med siden jeg uansett tenker på å bruke en eller annen PC? Eller fikk dere tatt med så og si alt?
Good work forresten som beta tester :+1:
Har en gammel saftblander

Elmo

#26
Jeg forstår din bekymring, men Lexia'n er USB basert. Selvom ledningen(e) ser mange og lange ut så er det bare en ledning fra USB på PCn til OBDII porten i bilen og den er virkelig plug&play (den tilsynelatende serie-pluggen skal ikke i PCn).
Fordelen med Lexia er at den har alle funksjoner, men de færreste behøver flere funksjoner enn det som finnes i alternativproduktene.
Fordelen med alternativproduktene er at de er enklere å ta frem og jobbe med, og nå er Checkelec definitivt den beste.

Utfordringen med Checkelec er som du og Steens sier at det finnes en del dårlige OBDII produkter der ute. Jeg hadde selv to liggende som ikke fungerte, den ene til og med kjøpt over disk i Norsk butikk. Men Vgate som jeg kjøpte på eBay og som noen sier kan kjøpes på Kjell&Company fungerer supert.
Hvis man leser om Leaf-spy her på furumet ser man samme utfordringene. Der fremkommer det også at noen lodder sammen to pinner for å få dem til å funke.
 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tommy88

Har nå tatt intiallading på bilen da jeg var lei av den bare ble stående her,                            fylte vann etterpå og gikk kun 3 liter på den.  Har vært ute og kjørt litt med den i dag, og har nå kjørt 35km for det meste med nærlys og varmevifte på hakk nr 2.         -1 grader ute og etter dette står strømmåleren på ca 43%.                                            Hvordan høres det ut normalt eller?                     Har også planner om og lage en form for overvåkning av spenning på batterikassene, men sliter med at multimeteret mitt ikke viser spenning ved belastning heller ikke ved regenerering i bakker kun når bilen står stilt. Kan multimetere være feilen her?                               Har planer om og kjøpe voltmeter og riktige motstander på ebay sånn jeg får gjennomsnitt fra vær batteripakke.

Sent fra min F8331 via Tapatalk


Elmo

#28
Sitat fra: tommy88 på lørdag 30. desember 2017, klokken 01:18
Har også planner om og lage en form for overvåkning av spenning på batterikassene, men sliter med at multimeteret mitt ikke viser spenning ved belastning heller ikke ved regenerering i bakker kun når bilen står stilt. Kan multimetere være feilen her?
Jeg har montert ett av dette fra Jula som billigste "fattigmanns" overvåkning på et par biler. Har ikke hatt problemet du beskriver med det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: tommy88 på lørdag 30. desember 2017, klokken 01:18
Har vært ute og kjørt litt med den i dag, og har nå kjørt 35km for det meste med nærlys og varmevifte på hakk nr 2. -1 grader ute og etter dette står strømmåleren på ca 43%.                                            Hvordan høres det ut normalt eller?
Veldig vanskelig å vurdere fordi det kommer mye anpå topografi og kjørestil, men det er vel ikke unormalt akkurat.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA