Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av batterier og lading etter.

Startet av tommy88, søndag 22. oktober 2017, klokken 12:46

« forrige - neste »

tommy88

Hei. Kjøpte for en stund siden en 1997 mod 106 som jeg ikke har fått gang på, mistenker et dårlig jordingspunkt i sagem boks men da jeg mangler ecu da den er send vekk ok jeg ikke fikk den tilbake har jeg ikke fått prøvd, har nå kjøpt en 2003mod saxo som kun er kjørt 39000km, så 106en blir delebil. Saxoen hadde 4 defekte batterier i 11kassen 3stk 0v 1 med 5,2 og 7 med 6,6v fulladet. Har flyttet over helle baterikassen fra 106en nå der lå alle batteriene på 6,2v ikke ladet på ca 1år nå, disse er og fra 2003 og ca samme kjørelengde. Men hva skal jeg gjøre med lading nå, da de andre batteriene i bilen er fulladet, så trenger tips eller flytte over de andre batteriene og da de og holder samme spenning, trenger og litt tips om vannfyling som jeg nok og bør gjøre da jeg ikke vett når det er gjort på bilene.

Sent fra min F8331 via Tapatalk


Elmo

Siden du vet at Saxo-batteriene er fulladet, så hadde nok det beste vært å ladet 106 batteriene sepparat før du monterte kassa, men det er jo litt sent nå. 
Du sier at batteriene fra 106'n ikke har vært ladet på ett år, men vet du omtrent lade-% (SOC) på dem ??
Du må iallefall ikke kjøre hvis det er stor forskjell i SOC på de foran og de bak, fordi når de som har lavest SOC blir tomme kan det fort skje reversering og eksplosjon ved strømstyrken som kjøring medfører. 

Men batteriene tåler greit å tømmes ved lav strøm til de er helt tomme, og når de er helt tomme kan de kortsluttes uten å ta skade. Så å tømme alle i serie med feks 5A er en løsning, hvis du har en last som tåler 120volt og ikke drar mere enn det (selv bruker jeg en modifisert varmeovn). Tilleggsutfordringen med dette er at bilen ikke lader når batteriene er helt tomme så man må også ha en ekstern lader og "booste" batteriene litt med før bilens lader kan overta (jeg bruker ett 150volt 10A powersupply)

Men uten disse ekstra-remediene så er antageligvis Initiallading tingen. Den lader med 10A i 12 timer. Da vil de fulle batteriene koke i 10 timer, men så lenge det er "bare" 10A så bør de tåle det greit - forutsatt at de ikke har veldig lavt elektrolyttnivå.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tommy88

Har, desverre ikke noen av de tingene, men hva kan jeg evnt bruke? kan jeg evnt tappe batteriene litt ned ved å la tenning stå på sånn dc konverteren trekker ned noe strøm fra batteriene? Om jeg bruker intiallading da kan jeg evnt og fylle vann på batteriene, har kjøpt batterivann på biltema kan dette brukes? Leser her at det ikke kan brukes så hvor kan jeg evnt kjøpe?

Sent fra min F8331 via Tapatalk


Elmo

#3
Ja, vanligvis kan man tappe batteriene med 12v forbruk som du sier med godt resultat, men hvis forskjellen mellom batteriene foran og bak er veldig stor så tror jeg ikke du klarer å tappe de med høyest SOC.
Men alle monner drar så du burde gjøre det uansett. Du bør følge med på batteri spenningen og stoppe når den går under 100 volt.
Etter initialladingen bør/skal du fylle vann ja, og vann fra Biltema kan du bruke. Det er vel det de fleste som tar vannservice selv bruker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tommy88

ok, vett du hvor mange ampere dcdc konverteren bruker? hvor lang tid kan det ta å komme ned til 100v? bare å sette på alt som bruker strøm varmetråder osv?

når du tapper ned batteriene, tapper du de da ned til 0v? og kan vanlig batterilader for 6/12v bilbatteri brukes til å lade enkle batterier?

vil gå ut å begynne å prøve å få tappe de ut etterpå så håper jeg å få sette den på lading i morgen.

Elmo

Fjernlys og kupevifte er vel det som drar mest - utenom styre-servopumpa da men du gidder vel ikke sitte å vri på rattet ;) - men hvor mye det utgjør i hovedbatteri-kretsen vet jeg ikke i farten.

Når JEG tapper så gjør jeg det helt ned til 0, men da IKKE med DC/DC og ikke tenningen på mot slutten for det kan skade både DC/DC og 12V batteriet ++
Men jeg har som sagt både eksternt utstyr til utlading og ekstern lader (strømforsyning) til å lade opp fra 0 til spenningen de 120 volt + så bilens lader kan ta over.

Du kan lade enkeltbatterier (eller 2 i serie) med 6/12 bilbatterilader, men de vil aldri bli fulladet pga "intelligensen" (ladekarakteristikken) er laget for bly-batterier. Og det er en sjanse for at du skader laderen. En "dum" strømforsyning som gir ca 5A og er på 10 volt eller mere er mye bedre.


Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

I stedet for å lade ut ( og reversere celler ) ville jeg heller i mangel på utstyr for SOC tilpassning lade hele pakken med 5A i 20-25t med f.eks denne:

https://leieting.no/nb/listings/135432-starthjelp-slash-lader-elbil

Meget nyttig sak som bare få dager siden gjenopplivet en LiFePo4 ombygget P106
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#7
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 05:53
I stedet for å lade ut ( og reversere celler ) ville jeg heller i mangel på utstyr for SOC tilpassning lade hele pakken med 5A i 20-25t
JA, det var jo det jeg og sa er det beste ;) - hvis man har egnet utstyr.

Jeg har som sagt tilsvarende, men den gir 10A og det kan være litt mye.
Så kan jeg koble "utlader-utstyret" mitt i parallell med pakken for å senke ladestrømmen, men det siste er ikke helt for menigmann (noe fare for feilkobling) :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tommy88

Kansje jeg må få leie den laderen en dag, har ikke tappet batteriene ennå,  vil jeg reversere baterier om jeg bare tapper de ned ved hjelp av dc konverteren? Er ikke så veldig inne i hvordan disse batteriene virker

Sent fra min F8331 via Tapatalk


tommy88

Og kan jeg ta vannfyling etter bruk med denne eller må jeg kjøre til jeg kan ta intiallading og fylle etter det, og hvordan blir det med kjøling av baterier og ekstern lader kjølesystem vil jo ikke gå når jeg bruker den laderen eller går det fint så lenge det bare er 5A.

Sent fra min F8331 via Tapatalk


Elmo

Når batteriene er veldig ute av balanse er det alltid en viss fare for reversering, og faren øker med økende strømtrekk.

Hvis batteriene ikke er tomme når du starter så bør de være klare for vannfylling etter ett helt døgn (eller kanskje enda litt lenger for sikkerhetsskyld) på 5A.
Batteriene trenger egentlig ikke kjøling, det er primært internladeren og DC/DC som behøver kjøling i Norsk klima. Men du kan jo slå på tenningen en gang i blandt for å få litt sirkulasjon på kjølevannet hvis du vil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tommy88

sitter her og tenker litt, om jeg kopler på et multimeter på den bakre batterikassen og passer på at spenning ikke går under 55-60v samlet på kassen er det noen fare for reversering eller noe da?

Elmo

Sitat fra: tommy88 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 18:49
sitter her og tenker litt, om jeg kopler på et multimeter på den bakre batterikassen og passer på at spenning ikke går under 55-60v samlet på kassen er det noen fare for reversering eller noe da?
Forutsatt at batteriene er tilnærmet helt like (ingen dårlige) så kan du tømme til 55 volt uten å risikere reversering.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Garasje

Jeg kjøpte en 106 helt tom for strøm. Hadde stått 2-3 år. Den målte 0V på alt, alle batterier inkludert styrebatteri.
forsøkte sette på ladekabel etter å ha ladet 12V batteriet opp. Da gav multimeteret 140 V over korte perioder etter at ladelokket ble lukket, men startet ikke å lade orntlig før jeg ladet opp to og to batterier med 12V lader, ladet alle til ca 5V, Måtte fylle litt vann på 6-er kassen for å få to og to batterier til å ta strøm. Også to batterier i 11-er kassen.
Så fikk jeg ladet ca 7-8 kW med vanlig ladekabel, alle batteriene kom raskt opp til 6, 77 V men jeg har/ tror jeg har problemer med hydrogen i noen blokker som eksploderte. Dette er de som fikk vann og som virker for å ha vært ok. Et batteri med lav spenning etter testkjøring antente batteriet ved siden av som hadde fått ekstra vann i 11-er kassen.  6-er kassen har ikke synlige skader, men det ser ut til at det samme har skjedd her. og at det eneste batteriet som ikke fikk vann fordi at det allerede hadde 5 volt og tok lading, nå er lekk mot kjølekretsen eller har vært det hele tiden. Det var noen uorginale slanger på dette batteriet som blokkerte luftingen fra resten av batteriene fra før. Jeg trodde det var fordi at dette batteriet var byttet med et men vann nipler på feil side. Dette fikset jeg uheldigvis.

Er det noen som har en god metode for å teste hvilke batterier som kan ha fått kjølevæske i batterivæsken utover det å forsøke se på fargen? PH/ bytte ut vannet/ ?
Vil usynlig for øyet fortynnet kjølevæske i batterivæsken forårsake flere eksplosjoner helt sikkert?
Har en gammel saftblander

Elmo

Sitat fra: Garasje på torsdag 02. november 2017, klokken 01:01
Er det noen som har en god metode for å teste hvilke batterier som kan ha fått kjølevæske i batterivæsken utover det å forsøke se på fargen?
Batterier som har fått kjølevæske i elektrolytten måler 0V og tar ikke lading overhodet.

Sitat fra: Garasje på torsdag 02. november 2017, klokken 01:01
Vil usynlig for øyet fortynnet kjølevæske i batterivæsken forårsake flere eksplosjoner helt sikkert?
Kjølevæske har ingenting med eksplosjon å gjøre.
Dårlige celler i batteriet (det er 5 i hvert batteri) kan utvikle knallgass både når batteriet lades opp og når det lades ut. Når det skjer, og det samtidig blir varmgang så smeller det. Siden batteriene er sammenkoblet med vannfylle/lufte slanger så har gjerne knallgassenn spredd seg til flere batterier enn det/de dårlig før det smell så da går opptil 6 batterier i en smell :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA