Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vakumpumpe som starter for ofte

Startet av elektrolux, onsdag 26. september 2007, klokken 14:26

« forrige - neste »

elektrolux

Lette etter avdeling for enkle reperasjoner uten hell, for dette er virkelig enkelt.

Hadde lekkasje på vakumsystemet til bremsekraftforsterkeren på AX'en, og satte på en pumpe jeg hadde liggende fra Berlingoen. Lekkasjen på AX'en ble lokalisert til selve vakumføleren, som sitter like ved vakumpumpen, og styrer denne av og på.

Da føleren likevel var lekk, tenkte jeg det kunne være interresant å se hvordan den var bygget opp.

Det viste seg at membranet som føler vakum har en justerbar fjør, som ligger under en umbrakoskrue, som igjen ligger under et blått deksel.

Dette dekselet ser ut til å være utsatt for sprekkdannelser etter mange års forelding, og dermed kan luft lekke forbi justeringsskruen, og inn til membranet, og forårsake stadig oppstart av vakumpumpen. 

Jeg fikk min føler pottetett ved å sause inn justeringsskruen med Hylomar pakningslim, men enda enklere ville det være å bytte det blå dekselet over skruen. Det vippes av  ved hjelp av en stor flat skrutrekker, og nytt deksel settes på.

Tipper dekselet ikke er allment tilgjengelig, og vil nå forsøke å skaffe noe som kan brukes i stedet.

Lekkasje medfører unødvendig belastning på vakumpumpen, og også elsystemet da pumpen tross alt trenger strøm for å svive. Ny pumpe er sikkert heller ikke billig, og når den slik som min startet hver 8 sekund og svev i 45 sekund, vil den nok ikke holde så alt for lenge.

For å teste tilstanden på ditt vakumsystem start bilen, gå ut og hør at vakumpumpen sviver. Vent til neste gang den stopper, og ta tiden til neste start. Har ikke noen tall enda på en tett pumpe, men teoretisk burde et tett system ikke miste vakum. I praksis kan det gå så lite som 8 sec dersom der er lekkasje, og nå med et nesten tett system måler jeg 25 sec opphold mellom kjøring av vakumpumpen. Nå når jeg kan trikset skal også Berlingopumpen (vakumføleren) tettes helt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA