Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?

Startet av bobakka, torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:35

« forrige - neste »

bobakka

Jeg skal bruke min i3 på hytta som ligger 20 mil unna og rundt 1000 m høyere enn startpunktet.

Er det noen som har oversikt over hva 1000 m høydeforskjell tilsvarer i km rekkevidde?

De siste 80 km er uten hurtiglader så jeg må være trygg på at jeg etter siste hutiglader både klarer 80 km sitanse og klatring av 700 høydemetre.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elbilbølle


koltor

Her er det vel mange faktorer som kan påvirke. Utetemperatur, innetemperatur, føreforhold (våt "sugende grus" eller asfalt), last i bilen osv...
Jeg har ingen erfaring med tilsvarende situasjon, men vil tro det ikke er noe problem.

Noen her inne har vel sannsynligvis gjennomført en tilsvarende øvelse  :)
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Ferry

Om vi sier totalvekten er 1500 kg, så vil det koste ca. 15 MJ å løfte bilen 1000 meter opp. E=mgh. 15 MJ er ca. 4 kWh. Om vi gjetter på virkningsgrad 67% så gir det ca. 6 kWh ekstra forbruk, som igjen tilsvarer ca. 4 mil rekkevidde.
Jeg har ikke gjort noen praktiske målinger, men problemstillingen er jeg godt kjent med. Det er typisk kjøring til hytta. Relativt langt med lite høydeforskjell opp et dalføre, deretter mange høydemeter på kort avstand. Har lært meg ca. hvor mange batteribarer jeg bruker på de ulike plassene jeg kjører.

Orbit

Praktisk eksempel her, med 2.9 kWh tap for å stige 660 meter, tilsvarende 4.4 kWh per 1000m (og dette var med to personer + noe baggasje, så totalvekt rundt 1500 kg). Jeg tror Ferry er litt for pessimistisk til virkningsgraden, da høydeløftet bare påvirkes av effektivitet i motor og batteri, som er >90%. Tap i rulle- og vindmotstand er allerede "tapt" i det generelle forbruket (som kan variere mye, ref koltor sin kommentar).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ulle

#5
Sitat fra: bobakka på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:35
De siste 80 km er uten hurtiglader så jeg må være trygg på at jeg etter siste hutiglader både klarer 80 km sitanse og klatring av 700 høydemetre.

Praktisk eksempel i tråden under (se etappe 4). Riktignok 600m på 25 km, men legger du på normalforbruk (0.15kw/km) på de ekstra 5.5km (ca 3%) pluss litt til for ytterligere 100m så er du nok i nærheten.

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33148.msg568866.html#msg568866
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Autowinder

#6
Jeg har 700-750 høydemetre siste 7 km opp til hytta, bruker 10-12% av batteriet opp på sommeren og trenger 15-17% på vinteren. Ned igjen regenerer jeg 2,5% (kanskje mer når batteriet ikke er helt fullt, men det er ikke forsøkt ennå etter 8 mndr) Hva dette utgjør i km er som å bedømme lengden på en strikk. Det avhenger av last, vær, temperatur og kjørestil. Jeg regner med at jeg alltid kommer opp bakken med 20% restbatteri, så lenge det er -10 grader eller varmere, men det går sikkert an å komme opp med mindre, men har ikke tynet mer for å teste det til nå.

Edit: Når det er sagt, har jeg alltid kjørt med fulladet batteri fra "Lysaker" omtrent, 135 km til hytte, med to hurtigladere som backup ca halvveis til hytta. Men det har det ikke vært behov for å bruke etter at i3 ble anskaffet.

Ekstraedit: Jeg har 95% asfalt opp.
Du sier heller ikke noe om det er 60Ah eller 94Ah du kjører.... så hadde jeg hatt i3 60Ah, måtte jeg nok multiplisere batteriprosentene oppover med ca 1,5 ;o)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ulle

Sitat fra: Orbit på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:19
Praktisk eksempel her, med 2.9 kWh tap for å stige 660 meter, tilsvarende 4.4 kWh per 1000m (og dette var med to personer + noe baggasje, så totalvekt rundt 1500 kg). Jeg tror Ferry er litt for pessimistisk til virkningsgraden, da høydeløftet bare påvirkes av effektivitet i motor og batteri, som er >90%. Tap i rulle- og vindmotstand er allerede "tapt" i det generelle forbruket (som kan variere mye, ref koltor sin kommentar).

Kjørte Vinstra-Sognefjellshytta i begynnelsen av mai. 137km og 1200m stigning forbrukte 90% av batteri. 2 stk i bilen + bagasje (70-100kg). Gitt at bilen normalt kommer 18mil på 90% batteri ga det et merforbruk på 43km for 1200m stigning eller 3.6km/100m eller ca 5.8kwh/1000m (antatt 200km rekkevidde på 27.2kwh netto). Kan også tenkes at noe må tilskrives at vi ikke kjørte veldig økonomisk hele veien opp til fjellet  :angel:
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Egil Fonn

Min erfaring er ca 4kwh ekstra forbruk for 1000 høydemeter med 2 stk i bilen. Har du et forbruk på 14kwh/100km tilsvarer merforbruket en strekning på 28,5km.
Ett lett tall og huske 3km pr 100 høydemeter :-) Bruker samme formelen ned igjen. 3km ekstra rekkevidde pr 100 høydemeter.
Anbefaler å legge inn kjørerute, biltype, fart, klima temp. m.m. i Jurassic test  som gir en god pekepinn på forbruk. http://www.jurassictest.ch/GR/
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

bobakka

#9
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:44
Ett lett tall og huske 3km pr 100 høydemeter :-)

3 km pr 100 høydemeter en enkel tommelfingerregel å huske :-)

En annen god regel er 4-5 kWh på 1000 høydemeter.

Mange gode bidrag :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

SveinJ

Det er en utrolig mengde meninger om forbruk av elektroner ved kjøring under en mengde ulike forhold. Min erfaring er ved en tur til Aurland i påsken, var forbruket ikke mye annerledes enn til jobben. Fra Austbygde til toppen av Imingfjell, 3 mil og 25% av kapasiteten er brukt. Men ved ankomst Geilo, samme kW/100km som å kjøre til Notodden. Man kan spekulere og spekulere, side opp og side ned. En fasit finnes ikke :-}
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

lr-80

Min erfaring er at det er rimelig presis rekkevidde når jeg har lagt inn destinasjon på GPS. Denne tar høyde for høyde, for å si det sånn.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Ferry

Hadde anledning til å teste i dag og fant følgende: I 5 grader og regnvær med tilnærmet 0 i høydeforskjell over 10 mil ble forbruket 16,9 kWh/100 km. På de neste 21 km med 320 høydemeter ble forbruket 24,1 kWh/100 km. Det gir et merforbruk på 7,2 kWh/100 km --> 1,51 kWh/21 km og 320 høydemeter --> 4,72 kWh/1000 høydemeter.
Etter 3 timer stopp kjørte jeg ytterligere 7 km og 120 høydemeter ble forbruket de siste 28 km 25,4 kWh/100 km. Det gir et merforbruk på 8,5 kWh/100 km --> 1,79 kWh/28 km og 440 høydemeter --> 4,1 kWh/1000 høydemeter.

Totalvekt på bil og innhold er ca. 1300 kg. som gir 12,75 MJ / 3,54 kWh på 1000 høydemeter. Med 4,1 i forbruk blir virkningsgraden 86%, med 4,72 blir den 75%.
Tallene ser ut til å stemme noenlunde med fysikken. Hadde forventet at 3 t stopp og "kaldstart" skulle øke forbruket og ikke minske det, men det var nå de tallene jeg leste av. (Tok bilde av skjermen) Har jeg regnet feil et sted?

SveinJ

Sitat fra: lr-80 på fredag 20. oktober 2017, klokken 23:54
Min erfaring er at det er rimelig presis rekkevidde når jeg har lagt inn destinasjon på GPS. Denne tar høyde for høyde, for å si det sånn.

Stemmer ikke helt det, startet med 80% på Åssiden og skulle kjøre hjem. Beregnet restkm var 60, ankom med 29km.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

lr-80

Sitat fra: SveinJ på lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:36
Sitat fra: lr-80 på fredag 20. oktober 2017, klokken 23:54
Min erfaring er at det er rimelig presis rekkevidde når jeg har lagt inn destinasjon på GPS. Denne tar høyde for høyde, for å si det sånn.

Stemmer ikke helt det, startet med 80% på Åssiden og skulle kjøre hjem. Beregnet restkm var 60, ankom med 29km.
Hvilken modus har du stilt inn på navi? Hos meg er det nesten alltid veldig presis. Navigerer og kjører i EcoPro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA