Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmetråder i sidespeil?

Startet av storeulv, torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

storeulv

Sikkert et NOOB-spørsmål for de mer erfarne her inne, men i min eGolf FL som jeg fikk levert nå i slutten av september finner jeg lite eller ingen info om hvorvdt sidespeilene er oppvarmet. Jeg ser heller ingen synlig effekt når jeg slår på varmetrådene i front/bak-ruten, i alle fall ikke på de snaue 5 minuttene det tar å defroste begge rutene.

Det ER varmetråder i speilene håper jeg? Hvor er i så fall bryteren?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Oddaa

Sjekk speiljusteringsbryteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

SteinarSun

Sitat fra: storeulv på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:43
Sikkert et NOOB-spørsmål for de mer erfarne her inne, men i min eGolf FL som jeg fikk levert nå i slutten av september finner jeg lite eller ingen info om hvorvdt sidespeilene er oppvarmet. Jeg ser heller ingen synlig effekt når jeg slår på varmetrådene i front/bak-ruten, i alle fall ikke på de snaue 5 minuttene det tar å defroste begge rutene.

Det ER varmetråder i speilene håper jeg? Hvor er i så fall bryteren?
Ja , det er oppvarmede speil ,som oddaa skriver er det justeringsbryteren for speilene du bruker (maks til høyre)
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Mobileum

#3
Her:
Passat, men samme symbol/funksjon.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amatøren

Samme funksjon på Sharan.

Samt e-up!,  men da uten innsvinging av speil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

storeulv

Da er jo den saken avklart, men det er gjerne tysk logikk som ligger bak at sidespeilene har en egen varmetrådsbryter som man må aktivt deaktivere mens front- og bakrute deaktiveres automatisk etter 10 (15?) minutter :)

For meg med MIN logikk hadde det vært mer naturlig å ha dette på samme bryter som varmetrådene for front- og bakrute. Men nå vet jeg, nå har jeg lært ;)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Amatøren

#6
På 1990 modell Audi 100 og 1996 A6 hadde det via bryter for bakrute varmeren.

Ser fordelen ved å dele dette på hver sine brytere. Ofte jeg trenger varme i speilene uten å trenge oppvarming av bakrute eller frontruten.

Det sparer da drivstoff/strøm.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Erlingni

Man må ikke aktivt deaktivere. Den deaktiverer seg selv etter x-antall minutter, så vidt jeg husker.
Skru på om høsten, slå av om våren. Er ikke verre...


Sent from my iPhone using Tapatalk

storeulv

Tenkte mer i retning av at man ikke trenger å ha varmetrådene på hver gang man starter bilen selv om det er vinter. Det sparer jo _litt_ strøm vil jeg tro, men det går jo greit når man bare vet hvor bryteren er ;)

Skal finlese mer i instruksjonsboken i dag, syns det var merkelig at det ikke var nevnt noe om dette i avsnittet om varmetråder i front-/bak-ruten.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

geear


Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

storeulv

Vel, med mine 24 års yrkeserfaring innenfor teknologi, min langt fremskredene dingsofili og ikke minst min ekstensive samling av powertools har jeg tatt med meg én ting gjennom alle disse årene:

Bruksanvisninger er for jurister, praktisk erfaring er for alle andre
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA