Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om ny Nissan Leaf S

Startet av nilsen33, torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

nilsen33

Hei folkens,

Jeg har kjøpt meg en Nissan Leaf US-modell. Mener det er basic-utgaven (S?), selv om den har ryggekamera, varme i rattet osv. Veldig fornøyd med bilen med har noen spørsmål:
1) Hvordan streame musikk via bluetooth? Jeg har koblet mobilen til bilen, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få musikk/spotify/podcaster til å spille trådløst. Er en knapp som heter "iPod player" og "AUX"... Worst case så må jeg vel koble til med kabel, men hadde vært kjekt å unngå dette.
2) Hvordan ser jeg hvor mye batteri som er igjen? Helt til høyre på skjermen vises 12 barer, trodde de ville synke, men det gjør de ikke. Kilometer som gjenstår viser og gir et godt estimat på batteri, men det hadde vært fint med f.eks prosent kapasitet også.
3) Bilen er kjørt nesten 35000km. Hvilke serviceoperasjoner MÅ jeg gjøre i fremtiden. Planlegger å bruke minst mulig penger på service/vedlikehold, men selvfølgelig ta de tingene som må gjøres.
4) Det fulgte med en svær plastkasse til å ha i bagasjerommet. Hva er dette? Er det for å forhøye bagasjeromsgulvet?
5) Lysene går ikke på automatisk. Er det mulig å få til, eller må jeg huske å skru på/av lys for hver gang?
6) Hvordan stiller jeg inn bilen til å være varm kl. 0700 hver dag?

Dette er spørsmålene jeg har nå, mulig det kommer flere :-)

bob-bob

For å kunne gi deg noen gode svar , er det fint om du oppgir årsmodell. ( OG - om den har varmepumpe eller ikke. )
Har den f.eks elektrisk "håndbrekk" med bryter bakenfor girvelgeren så har den ikke varmepumpe og er fra tidlig 2013 eller eldre.

nilsen33

Beklager. 2015-modell.

Nytt spørsmål: finnes det et nett/trekk man kan ha i bagasjerommet for å beskytte folk i kupeen mot bagasjen (om man har mye bagasje)?.

bob-bob

#3
Sitat fra: nilsen33 på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:07
Hei folkens,

Jeg har kjøpt meg en Nissan Leaf US-modell. Mener det er basic-utgaven (S?), selv om den har ryggekamera, varme i rattet osv. Veldig fornøyd med bilen med har noen spørsmål:
1) Hvordan streame musikk via bluetooth? Jeg har koblet mobilen til bilen, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få musikk/spotify/podcaster til å spille trådløst. Er en knapp som heter "iPod player" og "AUX"... Worst case så må jeg vel koble til med kabel, men hadde vært kjekt å unngå dette.
2) Hvordan ser jeg hvor mye batteri som er igjen? Helt til høyre på skjermen vises 12 barer, trodde de ville synke, men det gjør de ikke. Kilometer som gjenstår viser og gir et godt estimat på batteri, men det hadde vært fint med f.eks prosent kapasitet også.
3) Bilen er kjørt nesten 35000km. Hvilke serviceoperasjoner MÅ jeg gjøre i fremtiden. Planlegger å bruke minst mulig penger på service/vedlikehold, men selvfølgelig ta de tingene som må gjøres.
4) Det fulgte med en svær plastkasse til å ha i bagasjerommet. Hva er dette? Er det for å forhøye bagasjeromsgulvet?
5) Lysene går ikke på automatisk. Er det mulig å få til, eller må jeg huske å skru på/av lys for hver gang?
6) Hvordan stiller jeg inn bilen til å være varm kl. 0700 hver dag?

Dette er spørsmålene jeg har nå, mulig det kommer flere :-)
Får gjøre et par forsøk på svar jeg da - sikkert mange her som kan fylle inn det som mangler !

2015 modell skal ha mulighet for prosentvisning i hoveddisplay foran fører. Velg displaytype med dashboard knapp til venstre for rattet ! Høyre rekke med batteristreker ( små streker ) viser batterihelsen din . 12 streker/barer er max. Når batteriet begynner å bli gammelt/ slitt og mister kapasitet , vil den første streken forsvinne og du har 11 igjen. Osv osv...

Til venstre for ytre høyre strekrekke finner du store , brede streker. Dette er indikator for hvor mye lading du har på batteriet ditt. Disse blir borte etterhvert som du kjører.

Blåtann oppsett gjøres på navigasjons skjermen. Gå til "innstillinger" , telefon , og paring av telefon. Du finner det der inne.

Service ?  Bør smøre bremser ( i vår saltlake er nok det lurt...) og bytte kupefilter 1 gang hvert år. Ellers så er det vanlig ettersyn som gjelder. Skifte bremsevæske etter 3-4 år er nok lurt. Antirust behandling er sikkert også lurt. Står mye i håndboken som følger med bilen ! Du kan evnt høre med et serviceverksted , behøver jo ikke være merkeverksted siden det er importbil.  ;)

downlow

Sitat fra: nilsen33 på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:56
Beklager. 2015-modell.

Nytt spørsmål: finnes det et nett/trekk man kan ha i bagasjerommet for å beskytte folk i kupeen mot bagasjen (om man har mye bagasje)?.

Nissan monterer orginalt "hunde gitter" for deg hvis ønskelig. Dette er i metall.  Finns sikkert billigere uorginale løsninger også, som ikke jeg kjenner til. Gratulerer med ny bil  :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

kaiat

Hvis dette er en Leaf S, altså billigste versjon, har den såvidt jeg vet ikke mulighet for streaming av musikk over blåtann.

Angående automatisk kjørelys er det nok mulig å legge opp til et kjørelysrelé slik man gjorde det før i tida kanskje?

På biler med Carwings/navi stilles oppvarming på touchskjermen på dashbordet, men på Leaf S må du inn i kjørecomputeren i instrumentpanelet for å gjøre dette.

Trekkoppbil

1: Her er det en tråd som tyder på at bilistene ikke får til streaming over BT i S, så usb-kabel kan være et alternativ: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=36&t=11478&start=50
2: Med appen Leaf Spy Pro kan du se hvor mange kwt du har igjen. Det finnes nok noen skjeldne alternativer.
3: Bytte kupefilter en gang i året, og bytte bremseveske annethvert år. Kupefilter koster ca 20 kr tilsendt fra Kina. I tillegg finner du en rekke sjekkpunkter i servicemanualen som du kan finne på nettet. Som å se etter at det ikke er rust i ladekontaktene.  Som forebygging gjelder det å holde bilen tørr og vær nøye med å bruke AC utover høsten og vinteren.
4: Bagasjeromskassa er ekstrautstyr som du kan selge på Finn, hvis du ikke har nytte av den.
5: Du kan prøve å tape over lysmåleren på dashbordet, og sette lyset på Auto. Jeg har ikke prøvd åssen det vil fungere.
6: Andre Leafer har en trykkskjerm hvor man stiller inn klimatimere. Jeg kjenner ikke til åssen det gjøres på Leaf som ikke har det.

leafnor

Kan være du i denne manuelaen, på side 4-15, finner hvordan timer til varme settes. (Forstår det som det er med knappene nede til venstre for rattet og i speedometerdisplay en ser hva man "gjør".
https://carmanuals2.com/get/nissan-leaf-2015-owner-s-manual-16771
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA