Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt rente pga endring fra firma til privat

Startet av arve, onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:49

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: arve på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:20
Sitat fra: spirrevipp på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:09
Det eneste du kunne gjort annerledes var å ta turen innom Tesla og prate med dem når du ikke får kontakt på telefon/e-post. Siste dag for rentekampanjen var jo samme dag som statsbudsjettet ble lagt frem, så det er jo ikke Tesla som har gjort noe galt her (utover elendig kundeservice via e-post/telefon).

Du visste ikke at du ville flytte til privat før statsbudsjettet ble lagt fram, og Tesla kunne jo umulig vite at du ville endre kontraktspart fra firma til privat og på eget initiativ gjort om på dette før kampanjerenten gikk ut.

Om noen "har skylda" så er det vel snarere partiene som står bak statsbudsjettet og uventet endrer rammebetingelsene... Men det er jo ikke gitt at endringene går gjennom, så litt avhengig av når bilen skal leveres så er det jo mulig å vente og se.

Det er absolutt ikke tesla sin skyld at rammebetingelsene endres. Men tesla / banken har alle muligheter til å være praktiske her dersom de vil. Det er bare renten det står på. Alle formalitetene skal jeg selvsagt klare å ordne. Og så får banken bedre sikkerhet på kjøpet.

All you can do is talk directly to DNB, since it was their campaign and hope you can negotiate to keep your 0.25%.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

spirrevipp

Du får forsøke å selge inn det argumentet til Tesla & banken.  :)

Problemet er nok at de folkene i Tesla du har kontakt med og de folkene i banken Tesla har kontakt med med ikke har myndighet til å gjøre noe med det på egenhånd. Lånet er vel også sponset av Tesla, så ikke gitt at det ville vært mulig ordne dette bare fra DNB sin side.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Amoss

Sitat fra: arve på onsdag 18. oktober 2017, klokken 18:52
Jeg har bedt om lån da jeg kjøpte bilen, ja, men har aldri fylt ut noen lånesøknad. Har som sagt hele tiden stått at tesla vil ta kontakt med meg ang finansiering, noe de ikke har gjort før jeg på telefon i dag plutselig fikk vite at lånet var innvilget...

Vel. her har noe tydeligvis sviktet fra Tesla's side. Så om du kan overbevise dem om at du hadde til hensikt å endre navnet fra firmanavn til personnavn ved denne lovede kontakten alt *før* kampanjen gikk ut - og statsbudsjettet-utkastet ble lagt frem - så vil jeg påstå at du egentlig stiller sterkt. Spesielt dersom du kan dokumentere at du har gjort seriøse forsøk på å oppnå kontakt med dem vedrørende dette. Mail f.eks.?

Men ved det minste hint om at statsbudsjett-utkastet - som altså ble fremlagt så å si samtidig med at denne kampanje-renten ble avsluttet - overhode har noen innvirkning på dette valget tilsier at Tesla og banken med god grunn kan le overbærende. Da er det snakk om en ny lånesøknad med nye betingelser, da du ikke var kjent med behovet for å endre navnet før etter at fristen for kampanjen var gått ut.
Model S 85D

arve

Snakket med banken og ingen problem å endre så lenge det er OK for tesla. Case closed forhåpentligvis...
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Jeronan

Sitat fra: arve på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:29
Snakket med banken og ingen problem å endre så lenge det er OK for tesla. Case closed forhåpentligvis...

There you go!  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ModelS_Oslo88

Sitat fra: arve på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:29
Snakket med banken og ingen problem å endre så lenge det er OK for tesla. Case closed forhåpentligvis...

Ja, er jo Tesla som styrer dette dessverre så tror ikke det er case closed før du får ja fra Tesla. Men hold oss oppdatert  :+1:

arve

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:47
Sitat fra: arve på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:29
Snakket med banken og ingen problem å endre så lenge det er OK for tesla. Case closed forhåpentligvis...

Ja, er jo Tesla som styrer dette dessverre så tror ikke det er case closed før du får ja fra Tesla. Men hold oss oppdatert  :+1:

Nå er det case closed
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

jig

Litt usikker på hva som blir praksis, men jeg tolker grunnloven slik at de som har biler registrert i firma IKKE blir berørt av endringen som er foreslått. Dvs. biler som er registrert før nyttår.

https://snl.no/tilbakevirkende_kraft

arve

Sitat fra: jig på torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:27
Litt usikker på hva som blir praksis, men jeg tolker grunnloven slik at de som har biler registrert i firma IKKE blir berørt av endringen som er foreslått. Dvs. biler som er registrert før nyttår.

https://snl.no/tilbakevirkende_kraft

Den kommer man dessverre ikke langt med. Endringen gjelder fremtidig beskatning, ikke dagens / tidligere. Her må skattytere tilpasse seg de til enhver tid gjeldende skattereglene. Noe annet ville også blitt det totale kaos med feks forskjellig beskatning av bygg etter når det er kjøpt (som kan være mange tiår siden).
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Jeronan

Sitat fra: jig på torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:27
Litt usikker på hva som blir praksis, men jeg tolker grunnloven slik at de som har biler registrert i firma IKKE blir berørt av endringen som er foreslått. Dvs. biler som er registrert før nyttår.

https://snl.no/tilbakevirkende_kraft

That is not just company cars, but all cars and I think only applies to one time tax fees (engangsavgift).

So for example the proposed Tesla tax, that if approved and starts on 1st of January, then it will only apply to new cars registered after that date and not cars that are registered between now and 31st of December.

When it comes to normal, recurring tax fees. Those can be changed at all times at will sadly.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jig

Da er vi uenige. Paragraf 9 er ganske klar. Hensikten er selvsagt at man kan gjøre investeringer basert på gjeldene regelverk, og skape forutsigbarhet.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: arve på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:17
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:47
Sitat fra: arve på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:29
Snakket med banken og ingen problem å endre så lenge det er OK for tesla. Case closed forhåpentligvis...

Ja, er jo Tesla som styrer dette dessverre så tror ikke det er case closed før du får ja fra Tesla. Men hold oss oppdatert  :+1:

Nå er det case closed

Amoss

Sitat fra: jig på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:21
Da er vi uenige. Paragraf 9 er ganske klar. Hensikten er selvsagt at man kan gjøre investeringer basert på gjeldene regelverk, og skape forutsigbarhet.

For den foreslåtte endringen i engangsavgiften har du helt rett. Den vil ikke kunne innkreves på biler kjøpt og levert før 1/1 2018 kl. 00:00 når den nye avgiften evnt. trår i kraft - om den skulle vedtaes.

Når det gjelder den løpende beskattingen av fordelen av å disponere en firmabil kan heller ikke den skatten få tilbakevirkende kraft om *den* blir vedtatt, så de vil ikke kunne sende noen en skatteregning basert på de evnt. nye reglene for å ha disponert bilen *dette* året. Men den tiden man disponerer bilen fra og med 1/1 2018 er etter at de nye reglene evnt. har trådd i kraft, og kan derfor ikke regnes som "tilbakevirkende kraft", så den tiden vil beskattes basert på de regler som skulle gjelde fra og med nyttår - om noe endres.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA