Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt rente pga endring fra firma til privat

Startet av arve, onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:49

« forrige - neste »

arve

Fikk en telefon fra Tesla i dag. Jeg sa da at jeg pga statsbudsjettet måtte endre fra firma til privat på bilen jeg har i bestilling. Svaret var at det var greit, men at renten da ville øke til dagens rente (0,99%) pga ny lånesøknad.  Synes dette virker totalt urimelig og formalistisk. Noen andre som har kommet borti noe slikt?
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

ankul

Synes ikke det er urimelig. Det vil jo bli en helt ny lånesøknad, helt vanlig i bankene dette her.
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Amoss

Sitat fra: arve på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:49
Jeg sa da at jeg pga statsbudsjettet måtte endre fra firma til privat på bilen jeg har i bestilling.

Vent nå i det minste til du ser hva som blir vedtatt. Det er slett ikke sikkert at dette forslaget går igjennom forhandlingene i stortinget.
Model S 85D

arve

Sitat fra: ankul på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:55
Synes ikke det er urimelig. Det vil jo bli en helt ny lånesøknad, helt vanlig i bankene dette her.

Hehe. Ganske uenig med deg der gitt. Mulig det er vanlig, men ikke særlig rimelig å endre renten pga at navnet på låntaker skal endres. Særlig i lys av at tesla selger sa at alt kan endres underveis. Trengte ikke bestemme meg der og da...
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Jeronan

#4
Sitat fra: arve på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:01
Sitat fra: ankul på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:55
Synes ikke det er urimelig. Det vil jo bli en helt ny lånesøknad, helt vanlig i bankene dette her.

Hehe. Ganske uenig med deg der gitt. Mulig det er vanlig, men ikke særlig rimelig å endre renten pga at navnet på låntaker skal endres. Særlig i lys av at tesla selger sa at alt kan endres underveis. Trengte ikke bestemme meg der og da...

Not really. He is right. Unfortunately for you, the 0.25% campaign has ended last week and the current one is now 0.99%.
If you had changed last week, within the deadline, you would have still gotten a 0.25% offer.

0.99% is still a fantastic offer, seeing as to how other banks currently have their car loans at average 3-5%.
DNB's own car loan is currently set at 3.11% nominal ( 4.71% effective ).

PS. Like someone else said. Why not wait until the new budget has gone through the debate and see what actually gets through and implemented.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

arve

#5
Sitat fra: Jeronan på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:25
Not really. He is right. Unfortunately for you, the 0.25% campaign has ended last week and the current one is now 0.99%.
If you had changed last week, within the deadline, you would have still gotten a 0.25% offer.

For det første: Vet ikke helt om dere leser det jeg skriver. Å øke renten for å endre et navn på et lån fremstår ikke som rimelig. Mulig de har noen formaliteter å gjemme seg bak, men rimelig er det ikke.

For det andre: Litt mer bakgrunnsinfo: Jeg har til dags dato ikke sett noen lånesøknad og aner ikke hva som står i den eller i lånetilsagnet / låneavtalen. Dette til tross for flere purringer til selger og til slutt mail til delivery nå i forrige uke. Plutselig får jeg melding om at lånesøknaden er godkjent på firma. En lånesøknad jeg aldri har sendt selv. På mytesla har det før dette stått at de skulle ta kontakt med meg ang finansiering.

Jeg fikk ikke kontakt med Tesla i forrige uke, bortsett fra gjennom mail som jeg fikk svar på på telefon i dag. Jeg kan ikke helt se hvordan jeg skulle skjønne at jeg måtte endre på noe i forrige uke. Jeg forstår heller ikke hvordan jeg evt skulle fått endret da det ikke var mulig å få tak i dem før rentekampanjen tilfeldigvis var over nå.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Jeronan

#6
Sitat fra: arve på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:59
Sitat fra: Jeronan på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:25
Not really. He is right. Unfortunately for you, the 0.25% campaign has ended last week and the current one is now 0.99%.
If you had changed last week, within the deadline, you would have still gotten a 0.25% offer.

For det første: Vet ikke helt om dere leser det jeg skriver. Å øke renten for å endre et navn på et lån fremstår ikke som rimelig. Mulig de har noen formaliteter å gjemme seg bak, men rimelig er det ikke.

For det andre: Litt mer bakgrunnsinfo: Jeg har til dags dato ikke sett noen lånesøknad og aner ikke hva som står i den eller i lånetilsagnet / låneavtalen. Dette til tross for flere purringer til selger og til slutt mail til delivery nå i forrige uke. Plutselig får jeg melding om at lånesøknaden er godkjent på firma. En lånesøknad jeg aldri har sendt selv. På mytesla har det før dette stått at de skulle ta kontakt med meg ang finansiering.

Jeg fikk ikke kontakt med Tesla i forrige uke, bortsett fra gjennom mail som jeg fikk svar på på telefon i dag. Jeg kan ikke helt se hvordan jeg skulle skjønne at jeg måtte endre på noe i forrige uke. Jeg forstår heller ikke hvordan jeg evt skulle fått endret da det ikke var mulig å få tak i dem før rentekampanjen tilfeldigvis var over nå.

I understand your point. Seems to be terrible communication all around.

But back to how loans work. It is not as simple as changing name on a loan.

There is a difference between a "company" loan and a "private" loan. Your current Tesla loan is connected to your organization number.

So to switch to a "private" loan, they have to close your company account and create a new private account.

Also, like the one posted below. They have to do a new credit check as well.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tesley

En endrer ikke bare navn. En endrer også hvem som er ansvarlig for lånet.

Derav ny søknad for å vurdere om ny ansvarlig er kredittverdig. Siden renten er endret siden forrige søknad så vil nytt lån få ny rente. Det er beklagelig, men ikke urimelig.

Jeg er usikker på hvordan det fungerer når en søker som firma, men som privatperson godkjenner du søknaden per SMS.
S75D - bekreftet 20. august

arve

Sitat fra: Tesley på onsdag 18. oktober 2017, klokken 18:29
En endrer ikke bare navn. En endrer også hvem som er ansvarlig for lånet.

Derav ny søknad for å vurdere om ny ansvarlig er kredittverdig. Siden renten er endret siden forrige søknad så vil nytt lån få ny rente. Det er beklagelig, men ikke urimelig.

Jeg er usikker på hvordan det fungerer når en søker som firma, men som privatperson godkjenner du søknaden per SMS.

Realiteten er at det endres et navn + at banken får bedre sikkerhet. Alt det andre er bare formaliteter og det skjønner jeg selvsagt at må endres. Formalistisk og urimelig i mitt hode dersom man ikke ser på realitetene her. Det er ingen av mine motparter som kommer noe dårligere ut. Og i lys av totalt manglende informasjon om låneprosessen synes dette enda merkeligere. Jeg gir meg ikke, men lurer som nevnt i første innlegg på om det er noen andre som er i samme båt. Jeg skulle jo tro det.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

spirrevipp

Sitat fra: arve på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:59
For det første: Vet ikke helt om dere leser det jeg skriver. Å øke renten for å endre et navn på et lån fremstår ikke som rimelig. Mulig de har noen formaliteter å gjemme seg bak, men rimelig er det ikke.

Joda, vi leser hva du skriver. Det er vel mer at du ikke liker svarene du får. Du ønsker å endre kontraktspart, det er noe helt annet enn å endre navn og slettes ikke urimelig at du får dagens betingelser siden det blir en ny lånesøknad.

Møter vel deg selv litt i døra når du samtidig mener at du aldri har søkt om lån, men ønsker å flytte det til en annen part...?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

arve

#10
Sitat fra: spirrevipp på onsdag 18. oktober 2017, klokken 18:42
Sitat fra: arve på onsdag 18. oktober 2017, klokken 17:59
For det første: Vet ikke helt om dere leser det jeg skriver. Å øke renten for å endre et navn på et lån fremstår ikke som rimelig. Mulig de har noen formaliteter å gjemme seg bak, men rimelig er det ikke.

Joda, vi leser hva du skriver. Det er vel mer at du ikke liker svarene du får. Du ønsker å endre kontraktspart, det er noe helt annet enn å endre navn og slettes ikke urimelig at du får dagens betingelser siden det blir en ny lånesøknad.

Møter vel deg selv litt i døra når du samtidig mener at du aldri har søkt om lån, men ønsker å flytte det til en annen part...?

Jeg har bedt om lån da jeg kjøpte bilen, ja, men har aldri fylt ut noen lånesøknad. Har som sagt hele tiden stått at tesla vil ta kontakt med meg ang finansiering, noe de ikke har gjort før jeg på telefon i dag plutselig fikk vite at lånet var innvilget...

Jeg liker ikke svarene jeg får, nei. Av erfaring vet jeg jo at det kan ha noe å si og at jeg dermed ikke er 100% objektiv... Men problemet er at jeg ikke ser hva jeg kunne gjort annerledes i forkant basert på den informasjonen jeg da hadde. Jeg fikk først i dag vite (på telefon) at det er sendt en lånesøknad og at denne er innvilget.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Bushy

Du må vel ha fått en SMS som du må svare ja på? De kan vel ikke bare innvilge enhet lån uten en søknad? Litt lett å få penger om dagen

Prate på urimelig... forandre et navn på en flybillett du. Det er bare å forandre et navn det. Men kan fort koste masse tusen læll
S75D sept. 17

arve

Sitat fra: Bushy på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:02
Du må vel ha fått en SMS som du må svare ja på? De kan vel ikke bare innvilge enhet lån uten en søknad? Litt lett å få penger om dagen

Prate på urimelig... forandre et navn på en flybillett du. Det er bare å forandre et navn det. Men kan fort koste masse tusen læll

Har ikke hørt et pip.

Føler jeg hadde vunnet rimelighetsdiskusjonen ganske lett på den flybilletten også, men hadde jo tapt til slutt...
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

spirrevipp

Det eneste du kunne gjort annerledes var å ta turen innom Tesla og prate med dem når du ikke får kontakt på telefon/e-post. Siste dag for rentekampanjen var jo samme dag som statsbudsjettet ble lagt frem, så det er jo ikke Tesla som har gjort noe galt her (utover elendig kundeservice via e-post/telefon).

Du visste ikke at du ville flytte til privat før statsbudsjettet ble lagt fram, og Tesla kunne jo umulig vite at du ville endre kontraktspart fra firma til privat og på eget initiativ gjort om på dette før kampanjerenten gikk ut.

Om noen "har skylda" så er det vel snarere partiene som står bak statsbudsjettet og uventet endrer rammebetingelsene... Men det er jo ikke gitt at endringene går gjennom, så litt avhengig av når bilen skal leveres så er det jo mulig å vente og se.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

arve

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 18. oktober 2017, klokken 19:09
Det eneste du kunne gjort annerledes var å ta turen innom Tesla og prate med dem når du ikke får kontakt på telefon/e-post. Siste dag for rentekampanjen var jo samme dag som statsbudsjettet ble lagt frem, så det er jo ikke Tesla som har gjort noe galt her (utover elendig kundeservice via e-post/telefon).

Du visste ikke at du ville flytte til privat før statsbudsjettet ble lagt fram, og Tesla kunne jo umulig vite at du ville endre kontraktspart fra firma til privat og på eget initiativ gjort om på dette før kampanjerenten gikk ut.

Om noen "har skylda" så er det vel snarere partiene som står bak statsbudsjettet og uventet endrer rammebetingelsene... Men det er jo ikke gitt at endringene går gjennom, så litt avhengig av når bilen skal leveres så er det jo mulig å vente og se.

Det er absolutt ikke tesla sin skyld at rammebetingelsene endres. Men tesla / banken har alle muligheter til å være praktiske her dersom de vil. Det er bare renten det står på. Alle formalitetene skal jeg selvsagt klare å ordne. Og så får banken bedre sikkerhet på kjøpet.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA