Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med girvelgeren: løsning

Startet av Ernie, onsdag 18. oktober 2017, klokken 01:34

« forrige - neste »

Ernie

Symptomer:
1) Gir valget (bokstav P, R, N, D m.m) på displayet blinker eller det vises ingen bokstav i displayet
2) Noen ganger kommer gul billys med utropstegn
3) Bilen vil ikke "starte" eller lade

Problemet ble verre over tid.

Løsning hos meg: En liten endring av justeringsskruen på girvelgeren. Flyttet ca. 2mm. Se vedlagt bilde for å se justeringsskruen.

Hvordan du kommer til justeringsskruen er godt beskrevet her: http://kiwiev.com/modifications/

I tillegg ønsker jeg å smøre bevegelige deler under bilen slik som omtalt her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31984.0.html

Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

erik e

Dette er ikke løsningen. Feilen ligger i treg gearvelger bryter (e). Sitter bak på gearkasse . Smør opp.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bunnlose

Har lest den andre tråden du linker til en gang og to for curiosa sin del siden eg har en ion, men så plutselig fikk eg også de problemene. Bilen starter ikkje, evt tar ikkje lading, og alt fordi man ikkje er oppservang å ser om instrumentpanelet viser P.
Smurning og sånn hadde ingen hensikt, den gled fint som bare det, mens justering funket, selv om det tok en ekstra runde for å få den justert så alle girene funket. tok litt hard i første forsøk, da gikk ikkje bilen skikkelig i D.

On a sidenote: interessant at ion og c-zero faktisk har de to siste girene som er "salgsargumentene" til i-miev, de bare er "låst" bak litt plastikk....

automat

Sitat fra: bunnlose på mandag 20. august 2018, klokken 22:21

On a sidenote: interessant at ion og c-zero faktisk har de to siste girene som er "salgsargumentene" til i-miev, de bare er "låst" bak litt plastikk....

Kun på tidlige modeller. Ble etterhvert lagt inn sperre i software også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bunnlose

Sitat fra: automat på mandag 20. august 2018, klokken 23:17
Sitat fra: bunnlose på mandag 20. august 2018, klokken 22:21

On a sidenote: interessant at ion og c-zero faktisk har de to siste girene som er "salgsargumentene" til i-miev, de bare er "låst" bak litt plastikk....

Kun på tidlige modeller. Ble etterhvert lagt inn sperre i software også.

også veldig interessant. funker på vår.

elektrolux

Enda en grunn til å IKKE levere bilen til "service" og risikere software oppdatering.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA