Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen Zero lader ikke hjemme, men alle andre steder

Startet av Ole2211, torsdag 10. februar 2022, klokken 15:53

« forrige - neste »

Ole2211

Hei!

Jeg har ladet min gamle Citroen Zero i mange år med ladekabel i stikkontakt. For en stund tilbake sluttet den å lade. Antok at det var bilen eller laderen, men bilen lader alle andre steder med ulike ladere. Da tenkte jeg at det må skyldes noe med strømmen hjemme. Prøvde å lade fra 3 forskjellige stikkontakter fra 2 ulike kurser, men den vil ikke lade. Stikkontaktene fungerer til alt mulig annet som utelys, ladere til mobiltelefoner og ulike hageartikler. En elektriker har sjekket strømmen og ikke funnet noe galt. Dette skjønner jeg ikke noe som helst av:)

Når jeg prøver å lade hjemme blinker symbolet i dashbordet i 20 sekunder før det slukner. Alle andre steder lyser dette symbolet som normalt. Det er altså hverken ladekabelen eller bilen som ikke virker. Er det noen som har et klokt hode som kan hjelpe til. Er litt rådløs nå.

Hilsen Ole.

TB

Prøve ladekabelen din på en annen bil? Må være en som har type 1 plugg.

Husker jeg fikk brudd i min ladekabel, som gjorde det var nok kontakt til at ladekladden lyste opp.
Men, den kunne ikke brukes til å lade med.

Annen ting er jordfeil, enkelte ladekladder vil ikke lade om det er jordfeil på 230 V IT nett, selv om feilen er utenfor ditt hus. Men, det er nok elektriker kjent med, ville nok nevnt det om han oppdaget det.

I så fall bør det være samme feil hos naboer som er koblet på samme trafo.

Generelt, lading av elbil skjer tryggest via en fastmontert ladeboks. En fastmontert ladeboks kan benyttes også mot neste elbil, lader gjerne raskere og tryggere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ole2211

Takk for svar.

Begge kablene virker andre steder, så jeg antar at de virker. Jordfeil høres interessant ut. Hvordan oppdager man det. Magefølelsen sier at det er noe med det elektriske siden jeg får lade andre steder. Blir lettere sprø:)

Ja, det er nok lurt å installere en lader.

Ole.

TB

Selv om kablene virker andre steder, om det er delvis dårlig kontakt kan det være en årsak.
Hva skjer med lyset på ladekabelen når du kobler til bilen?

Jordfeil ved 230 V IT nett:
En enkel test er å måle spenning fra hver fase mot jord.
Det skal være 230 V / roten av 3 = ca 132V mellom hver fase og jord.

Er det mer, eller mindre kan det bety jordfeil. Antar elektriker du hadde på besøk alt målte dette.

Om det er jordfeil så er det ladekabelen som oppdager og stopper lading, ikke bilen. Da bruker det å komme en form for feilsymbol på ladekabel.

Har du TN nett skal den ene fasen være 230 V mot jord, den andre - nøytral skal være 0 V.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA