Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er du gått lei?

Startet av Celter, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:44

« forrige - neste »

Tellus

Kan forstå at OP synes glansen med Tesla har falmet noe. I Oslo ser man nå så mange Tesla at den har tatt over rollen som hvermansen Passat/Avensis. Faktisk er Tesla i ferd med å rulle inn som erstatter for sort BMW med sorte felger i de miljøene som liker slikt.

Trøsten er at allerede neste år begynner det å dukke opp ekte premium el biler slik at man slipper å kjøre folkevogn hvis man ikke ønsker det. Audi og Jaguar kommer med sine modeller neste år og Mercedes følger etter i 2019. I 2020 kommer vel også Porsche hvis man kan prioritere det sportslige foran det praktiske.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. oktober 2017, klokken 07:40Kan forstå at OP synes glansen med Tesla har falmet noe. I Oslo ser man nå så mange Tesla at den har tatt over rollen som hvermansen Passat/Avensis. Faktisk er Tesla i ferd med å rulle inn som erstatter for sort BMW med sorte felger i de miljøene som liker slikt.

Trøsten er at allerede neste år begynner det å dukke opp ekte premium el biler slik at man slipper å kjøre folkevogn hvis man ikke ønsker det. Audi og Jaguar kommer med sine modeller neste år og Mercedes følger etter i 2019. I 2020 kommer vel også Porsche hvis man kan prioritere det sportslige foran det praktiske.
Audi og Porsche er jo folkevogn. ;)

Men det kommer nok mer uvanlige elbiler for de som ønsker det, innen 2-3 år. Man kan f.eks følge litt med på Lucid Air.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus


sfinxern

Og totalt sett av bilparken i Norge, så er Tesla fortsatt en sjelden bil. Og så er det jo litt slik at når man kjøret en bil, så legger man merke til alle som kjører den samme. Bytter man fra Tesla til Porsche, så ser man mange fler av denne bilen ;).

Men igjen, Oslo har en stor andel av elbiler. Jeg parkerte min i3 i byen her for noen uker siden og det var 6(!) i3 i samme gate, parkert i begge retninger. Men der jeg bor (Eidsvoll) ser du svært sjeldent en i3 og få elbiler generelt.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

hma

#19
Ubegripelig om noen anskaffer bil for å kjøpe seg status?! Er det virkelig noen som tror de blir "kule" fordi kjøretøyet er dyrt eller er et sjeldent syn? Er det anerkjennelse og oppmerksomhet som er drivkraft?

Jeg syns det bare blir trist om voksne folk har et så sterkt behov for å skille seg ut, at de ikke ser annen utvei enn å bruke ekstra mye penger på gjenstander, som enkelte ynder å navngi som "premium" (jeg er av den klare oppfatning om at begrepet er gått ut på dato og har ingen verdi).
Folk må bruke pengene sine på hva de måtte ønske, men min oppfordring er; gjør det for egen fornøyelse og slutt å bry seg om hva andre tenker og mener.
Har hatt både Th!nk og Tesla og følger meg akkurat like mye/lite kul, uansett kjøretøy ;)

Bestilte Tesla Model S i 2013 og fikk realisert en elbildrøm. Bilen er nylig solgt, men ikke fordi jeg var misfornøyd eller lei. Kun fordi transportbehovet har endret seg og fordi at jeg ser jeg kan løse oppgavene ved bruk av en rimeligere og mindre elbil (nye Leaf).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Tellus

Er det ikke mer ubegripelig at noen bruker en million på noe de anser som kun et transportmiddel ?

Det ligger vel litt i kortene at når man betaler mye mer enn bruksvedien så ligger det andre hensyn bak.

Hvorfor kjøpe en klokke til 10K når man kan få en en for et par hundre kroner som viser tiden like nøyaktig ?

Hvorfor kjøper folk merkeklær, mobiltelefoner til 8K  eller sykler til 30K eller mer ?

Vi forsøker nok ofte å rasjonalisere beslutningen når vi kjøper kostbare bruksgjenstander, men med hånden på hjertet så bør nok alle som tenker på bil i millonklassen være såpass ærlige med seg selv at det ligger en stor grad av følelser og bak.

Vidar1979

En klokke til noen hundrelapper er langt mer nøyaktig enn en til 10 000 kroner. Mekaniske klokker har avvik.

hma

#22
Folk må gjerne kjøpe bil, klokke eller klær til den prisen man ønsker og har råd til, og for all del, la følelsene styre valget.
Men om valget er motivert av at anskaffelsene skal bidra til forhøyet status, er man på ville veier.

Finn ut av ting selv og ikke bry seg så mye hva andre mener. Det er mitt poeng. Det er helt meningsløst om noen tenker at Tesla'n må selges, utelukkende fordi det er blitt for "vanlig" med Tesla. Dét er bare trist.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kramzz

#23
Argumentene på hvorfor man velger Tesla er for min del:
Ser tøff ut
Går godt
Den mest behagelige drivlinjen
God deal med alltid lånebil
Det beste ladenettverket
MYE Bil for pengene
Syk lånerente
God brukervennlighet

For min del betaler jeg mindre i mnd enn en MB E200 siden jeg brukte 4000 i diesel og bom :P

Full respekt for de som ikke er like fornøyd som jeg er, men jeg kommer ikke til å bytte med det første  :)

Og dette med at alle kjører lik bil ( jeg har enda ikke sett en lik bil som jeg har) finnes jo tusenvis av utstyrskombinasjoner med både interiør forskjell osv  :)
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Agmuns

Sitat fra: Celter på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:44
Så si meg, er jeg alene om disse tankene?
Du er vel ganske så normal tenker jeg. Med unntak av noen ytterst små forskjeller, så er TMS tross alt en bil som har vært kliss lik seg selv siden 2012. Har du hatt TMS siden 2013 er det ikke veldig rart du ikke har lyst på en ny S eller X. For nye Tesla-kunder derimot er nok S og X fremdeles spennende biler nettopp fordi de er nye for dem. Jeg kan tenke meg du hadde hatt samme tanker om du hadde eid et annet bilmerke som ikke har klart å fornye seg nevneverdig på disse årene.

I familien min bytter vi stort sett merke hver gang vi kjøper ny bil for å få en ordentlig opplevelse av at vi har kjøpt ny bil, ikke bare nytt skiltnummer til den bilen vi hadde.

At kostnadene kommer i andre rekke sier meg bare at du har en sunn bilinteresse :)

Elbil fundamentalist

Hatt mye rart av biler som kommer frem av signaturen også, og hva andre synes er ikke viktig for meg. En god indikasjon på at du «er på rett vei» er at du ikke vil ned i standard.

Jeg vil ikke tilbake til bensinpumpene.
Jeg vil ikke baserer meg på ladeangst som de andre (enn Tesla) «tilbyr»
Jeg vil ikke tilbake til ICE drivlinje. Den er utrolig gammeldags blitt...
Jeg vil ikke grise til miljøet, og det brydde jeg med fint lite om tidligere.

Jeg tror bevisstheten kommer med de miljøvennlige alternativene. Dårligere levestandard er ikke ett alternativ, og derfor vil folk kjøre til hytta 20-30 mil med mye stigning. Faller elbiler gjennom pga ny vektavgift, så tror jeg vi høster tilbakeslag til både flere forurensende SUVer og at folk blir mer likegyldig ovenfor miljøet. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

E_S

#26
Jeg kunne godt tenkt meg en mindre, men like praktisk bil - for eksempel en Kia Soul (som jeg hadde før) hadde vært helt genialt - men rekkevidde og supercharger trumfer dette, derfor har jeg den bilen jeg har. Ellers støtter jeg at det er litt kjipt at en bil til over det dobbelte av Soulen har høyere støynivå og kjipere plastikk i interiøret..

Det jeg er mest lei av er at å forholde seg til Tesla som organisasjon er ganske annerledes enn de fleste andre merker. Først og fremst ekstreme ventetider og vanskelig å få svar. I tillegg er det hos europeiske merker oftest veldig lett å skaffe deler og ettermontere ekstrautstyr selv ved hjelp av brukte deler og så videre og få dette kodet/aktivert hos verksted, men for Tesla er det helt håpløst fordi de plent nekter å aktivere/kode noe de ikke selv har solgt og montert. Sikkert et aktuelt tema i USA hvor man kan saksøke de fleste for det meste, men i Europa funker det ikke sånn. Denslags tullepolicyer tåler jeg ikke spesielt mye av før jeg blir lei.

Begrunnelsen min for å kjøpe en så dyr bil (vel, under 500k, kjøpt brukt) var at jeg rett og slett hadde lyst og samtidig hadde mulighet. Hjertet sa "det er gøy med noe fancy", hodet sa "når du kjører 10 mil om dagen til og fra jobb er det i hvert fall fornuftig å ha en vettug bil". Hva naboen eller andre måtte mene om hva slags bil jeg kjører spiller ingen rolle what-so-ever. Min klokke kommer fra Clas Ohlson, dressen (som brukes en gang i året) fra Dressmann og jeg bor på 6-mannsrom på hostel når jeg er på storbyferie.

Just for the record: Å kjøpe eksosbil til dagligbruk igjen vil aldri, aldri være aktuelt. Det føles utdatert, gammeldags og kjipt å kjøre med mindre man snakker veteranbil hvor det naturlig passer.
:)

o.b.lix

Sitat fra: E_S på onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:22
Det jeg er mest lei av er at å forholde seg til Tesla som organisasjon er ganske annerledes enn de fleste andre merker. Først og fremst ekstreme ventetider og vanskelig å få svar. I tillegg er det hos europeiske merker oftest veldig lett å skaffe deler og ettermontere ekstrautstyr selv ved hjelp av brukte deler og så videre og få dette kodet/aktivert hos verksted, men for Tesla er det helt håpløst fordi de plent nekter å aktivere/kode noe de ikke selv har solgt og montert.

Vet at Tesla ikke vil gi ut programvare for feilsøking av biler til 3. parts bilverksteder, og siden alt går på garanti enn så lenge, er det ingen som har utfordret de på dette.
Men nå er snart en del biler som er eldre enn 5 år, og da vil det legges press på dette, fordi det er et EU-krav at 3. part skal kunne skru på bilen din om du ønsker det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OK

Jeg har vanskelig for å dele trådstarters synspunkter men godt vi er forskjellig også når det gjelder noe så trivielt som bil.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

kirky

Sitat fra: E_S på onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:22
Ellers støtter jeg at det er litt kjipt at en bil til over det dobbelte av Soulen har høyere støynivå og kjipere plastikk i interiøret..

Vet ikke hvilken variant og utstyr du har, men det er ikke mye kjip plastikk i bilen min - 2017 og premium interiør. Det må være klaffen til speilet i solskjermen kanskje. Midtkonsollen kan og må gjøres bedre i neste iterasjon.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA