Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autocharge på CSS - slutt på ladekort for lading med CSS

Startet av fredag, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:30

« forrige - neste »

fredag

https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging

Lurer på hvor lang tid det tar før Fortum og GK får støtte for dette?

Fastned har fordelen av at de har bare hurtigladere fra en enkelt leverandør. De har vært motstandere av ladekort lenge. De er medlem av Charin - organisasjonen som standardiserer CSS.

Fortum har vel utstyr fra masse forskjellige produsenter, og sikkert ikke alle disse produsentene klarer å snu seg like raskt og få støtte for Autocharge?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

goggo

Dette var jo kjempegode nyheter for CCS brukere, nå ble jeg som Chademo bruker misunnelig her.

Sitat fra: fredag på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:30
Fortum har vel utstyr fra masse forskjellige produsenter, og sikkert ikke alle disse produsentene klarer å snu seg like raskt og få støtte for Autocharge?
Fortum og GK kan bare legge det inn i kravspesifikasjonen når de ber om tilbud på nye ladere, så går det nok veldig fort å få det på ladere fra Efacec og Tritium også :) 
Jeg regner med at alle 3 leverandørene (Efacec, Tritium, ABB) har over the air oppgraderinger av firmware, så da skulle det være fullt mulig å oppgradere eldre ladere også.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

fredag

Jeg lurer på hvor sikkert dette egentlig er?

Det er bare MAC-adressen til ladeporten på bilen som leses av. Det er samme nummer som leses av hver gang. Ikke noe sikkerhet med kryptografi inne i bildet her. Ingen tofaktor autentisering.

Fastned / Openfastchargingalliance mener dette er sikrere enn et RFID-kort, som lett kan leses av og kopieres. Greit nok, kopiering av RFID-kort er en kjent størrelse som hvem som helst kan gjøre. Barn kopierer RFID-kodene til Skylander-brikker i butikken, uten å åpne posene, for å kunne spille videre uten å kjøpe dyre brikker i lekebutikken. Litt vanskeligere å skifte MAC-adresse på en bil foreløpig. Men på sikt?

Hvis du skifter ladeport på bilen, og ladeporten blir refurbished og installert i bilen til en annen bil, så vil den andre bilen kunne lade på første bil sin regning.

CSS-protokollen bør på sikt endres slik at det sendes ut engangskoder eller kryptografisk signerte koder i stedet for å basere sikkerheten på MAC-adresser.

Men i dagens marked er MAC-adressen kanskje sikkert nok?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Måkemannen

Sitat fra: fredag på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 15:31
Jeg lurer på hvor sikkert dette egentlig er?

Det er bare MAC-adressen til ladeporten på bilen som leses av. Det er samme nummer som leses av hver gang. Ikke noe sikkerhet med kryptografi inne i bildet her. Ingen tofaktor autentisering.

Fastned / Openfastchargingalliance mener dette er sikrere enn et RFID-kort, som lett kan leses av og kopieres. Greit nok, kopiering av RFID-kort er en kjent størrelse som hvem som helst kan gjøre. Barn kopierer RFID-kodene til Skylander-brikker i butikken, uten å åpne posene, for å kunne spille videre uten å kjøpe dyre brikker i lekebutikken. Litt vanskeligere å skifte MAC-adresse på en bil foreløpig. Men på sikt?

Hvis du skifter ladeport på bilen, og ladeporten blir refurbished og installert i bilen til en annen bil, så vil den andre bilen kunne lade på første bil sin regning.

CSS-protokollen bør på sikt endres slik at det sendes ut engangskoder eller kryptografisk signerte koder i stedet for å basere sikkerheten på MAC-adresser.

Men i dagens marked er MAC-adressen kanskje sikkert nok?
Minner litt om WEP standarden som var i bruk på Wi-Fi i begynnelsen. Det et ren galskap å bruke den idag. Men selv den er vel sikrere enn bare en MAC adresse?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA