Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitetstest / gjenværende kapasitet og garanti

Startet av MikkeBoomBoom, tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Med ca 90 000km på min E-UP! fra 2014 så begynner man å nærme seg 100k og slutten for nybilgarantien. I den forbindelse har jeg vært i kontakt med Gumpen Auto i Kristiansand, som er en del av Møllergruppen, for å fikse et par småting.

Bakbremsene har hengt på og måtte visst byttes eller fikses, jeg mente dette var en garantisak ettersom symptomet var slitte bakbremser men diagnosen var bremser som henger. Dette var de til slutt enige i og tok på garantien. Jeg spurte så om ikke de kunne ta en batterisjekk samtidig som bilen var inne. Jeg synes det hadde vært greit å vite og spesielt etter at gjettometeret serverte meg 35km rekkevidde på halvt batteri. Hadde riktignok kjørt motorvei og det var kaldt ute, men bilen hadde varmt batteri (avgangstid) og stod inne i garasje ca 7 grader. Uansett, det er ikke så viktig ettersom batteriet har garanti til 160k / 8år. Det jeg synes er urovekkende er svaret jeg fikk da jeg spurte om en sjekk av batteriet:

"En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien"

Jeg har sendt en mail til Forbrukerrådet for å høre hva de synes om saken. Det Møller egentlig sier her er:
For å sjekke at bilens batteri er innenfor kapasitetsgarantien må du som kunde være villig til å risikere å måtte betale "flere tusen kroner".

Det høres for meg utrolig rart ut av flere grunner:

1. Alle elbiler har jo en eller annen form for BMS (Battery management system) som sier noe om tilstanden til cellene. Så vidt jeg vet kan du lese av dette via LeafSpy på Nissan og en diagnose gjøres vel over lufta på Tesla? Det må jo være en smal sak å koble på et verktøy via ODB2 porten og lese ut info?

2. Hvorfor skal fabrikken involveres? Jeg forstår det om det viser seg å være noe feil, men ikke allerede i diagnosefasen.

3. Hvilke forbrukere vil være villig til å ta "risikoen" da vår kilde til informasjon i all hovedsak er gjettometeret som forandrer seg utifra hvordan man kjører og temperaturen ute.

Det tekniske er kanskje ikke så viktig, men det siste punktet der mener jeg er direkte hårreisende. Tanker, innspill og annet mottas med takk (jeg har jo over 60 000km) på meg til å bygge en sak her.

Ps. Har kjøpt meg en enkel strømmåler som skal på samme kontakt for å følge med.



elektrolux

#1
Hvor langt er et tau. Hvor mange liter tar tanken?

En batterikapasitetstest er ikke verre enn å finne svaret på de innledende spørsmålene.

Tøm batteriet. d.v.s. kjør bilen tom, og mål hvor mye strøm du får inn på tanken, ehh batteriet.

Bruk gjerne en Clas Olson kWt teller, eller lei denne kabelen fra oss for kapasitet målingen din.

Batteriet oppgis til 16 kWt. Får du kun inn 8 kWt er kapasiteten halvert.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

MikkeBoomBoom

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:46

Bruk gjerne en Clas Olson kWt teller, eller lei denne kabelen fra oss for kapasitet målingen din.


Tja, om du leser teksten min igjen så ser du at akkurat det å måle hvor mye strøm som går inn i bilen ikke er problemet. Problemet er at Møller legger ansvaret på oss forbrukere og skisserer "timesvis med arbeid" for en garantisjekk hvor forbruker skal ta risikoen. Forøvrig så skrev jeg også at jeg har kjøpt meg en strømmåler med den hensikt å gjøre nettopp det du skriver.


ReneM

Jeg har VCDS tilgjengelig. Da kan du måle direkte fra HV enheten. (Så eliminerer du tap i ladeprosessen). I tillegg kan du se faktisk %, det er stor forskjell mellom 100% på tankmåler og batteri.

Regner også med at en VCDS rapport er nok grunnlag til en garantisak dersom batteriet er under 70%.

Garanti på batteri er forresten 160.000 km og 8 år, så du har litt tid igjen. Jeg må innrømme at jeg har forståelse for VW sin forklaring om kostnader fordi batteriene har vist seg til å være ganske bra. Tenk hvis alle fossilbileiere krever en kompresjonstest på motor etter 5 år, da hadde de fått en del arbeid uten å få noe igjen for det.

At det står 35km igjen har ingenting å si ;) det er helt avhengig av snittforbruk. Når kona kjører e-up om vinteren viser bilen under 30 km ved halv batteri. Forklaringen er at hun fyrer full varmeapparat mens hun leverer barna i bhg. Da får vi 5 kilometer kjøring med snittforbruk på 50 kWh/100km  :-[

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up


odahle

Jeg etterspurte test av kapasiteten allerede tilbake i 2014. Fikk til svar at dette enda ikke var på plass. Enda var tydeligvis mange år fram i tid, noe som vel er utrolig tynt. Med så mange kunder i Norge må jo dette bli veldig aktuelt i årene som kommer. Kan aldri se for meg at VW bygger bilene slik at en rask kapasitetssjekk koster flere tusen. Da har de i så tilfellet noen utfordringer de må løse.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

khh48

Har ladekabel fra Evi med display som viser siste lading. Bilen hadde 7 km rekkevidde igjen før lading og tok i mot 14,9 kwt.
Kjekk kabel forresten, viser aktuell ladestrøm/ spenning og tid bilen har ladet . Lader med 15.2 -15,3 A

ReneM

Sitat fra: khh48 på onsdag 18. oktober 2017, klokken 08:57
Har ladekabel fra Evi med display som viser siste lading. Bilen hadde 7 km rekkevidde igjen før lading og tok i mot 14,9 kwt.
Kjekk kabel forresten, viser aktuell ladestrøm/ spenning og tid bilen har ladet . Lader med 15.2 -15,3 A

Problemet (eller spm) er om disse 14,9 kwh kommer fra stikkontakten eller om dette har blitt tilført HV batteriet. Jeg antar det første og da betyr det at du sitter igjen med et ukjent ladetap. Hvis tapet er 10% betyr det at du ladet litt over 13 kwh 
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

sveander

Står ikke dette i en kontrast til det som ble testet av Forbrukerrådet ?
https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/

Kan en hurtiglader brukes til å teste hvor mye lading batteriet tar? Den viser jo hvor mye vi fyller
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

MikkeBoomBoom

Sitat fra: ReneM på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:19
Jeg må innrømme at jeg har forståelse for VW sin forklaring om kostnader fordi batteriene har vist seg til å være ganske bra. Tenk hvis alle fossilbileiere krever en kompresjonstest på motor etter 5 år, da hadde de fått en del arbeid uten å få noe igjen for det.

Jeg ser poenget ditt og er delvis enig. En kompresjonstest kan man gjøre med et verktøy fra Biltema til 49kr, sleng på et par tiere til om du trenger ny pipe til å få ut pluggene. Poenget mitt er bare at det kan ikke være slik at Møller sitter og strikker skvettlapper mens vi som elbileiere begynner så smått å nærme oss 160 000km uten et apparat som kan håndtere dette. Arrogansen til Møller er her til å ta og føle på. Feil kan skje, det KAN være feil i en batteripakke og det VIL komme spørsmål om kapasitetsmålinger, da må de ha et godt apparat som kan håndtere dette.

For å snu på det: I diesel/bensinverdenen har man systemer og erfaringsgrunnlag som raskt og relativt enkelt identifiserer problemer (i de aller fleste tilfeller), dette må også implementeres i el-verdenen uten at vi som elbilkunder skal løpe en risiko.






MikkeBoomBoom

Sitat fra: sveander på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:49
Står ikke dette i en kontrast til det som ble testet av Forbrukerrådet ?
https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/

Kan en hurtiglader brukes til å teste hvor mye lading batteriet tar? Den viser jo hvor mye vi fyller

Burde jo være mulig? De fleste stanser kanskje på 80%?

Elmo

Sitat fra: Mikalv på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: sveander på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:49
Kan en hurtiglader brukes til å teste hvor mye lading batteriet tar? Den viser jo hvor mye vi fyller
Burde jo være mulig? De fleste stanser kanskje på 80%?

Jeg har hørt at noen hurtigladere (gamle??) stopper på 80% på noen bilder (Leaf??), men jeg har aldri opplevd at hurtiglading på min eUp stopper på 80%, eller 90% for den saks skyld.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sveander

nei min stopper heller ikke på 80 % . Tvert i mot så fylles vel E-up raskere opp til 100 % enn noen andre.

Poenget mitt var at når man hurtiglader så får man vite hvor mange kwh man har fyllt og det kan jo gi en pekepinn på hvor mye batteriet fyller når det er brukt en tid. Eller?

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

TB

Det finnes ingen app til EU som viser status for batteri? Det er laget til Leaf, trillingar, Kia osv.
Ingen som har tatt seg tid å lage ein slik app?
Data er nok tilgjengelig på ODB2 porten slik at VW diagnose utstyr kan lese det ut?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

e-curious

Hvor mye ladetap må man regne når man lader fra hurtiglader?  Er antall kWh levert det samme som er kommet inn på batteriet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA