Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV vs nye LEAF

Startet av chriso89, fredag 03. november 2017, klokken 12:25

« forrige - neste »

chriso89

Hei.

Kjører i dag en soul som jeg elsker:). Er og VELDIG fornøyd med Skodvedt drammen.

Vi trenger større bil men kan fint vente 1 år på å bytte.

Hva vil være beste elbilvalg? Niro vs leaf?

DCool

Tror det er umulig å si på nåværende tidspunkt. Leaf er hvert fall det trygge valget. Du vet "alt" om bilen, testere er fornøyde, du vet størrelse på batteripakke og ca når den kommer, og selv om pris på 60 jeg er uviss, kan man hvert fall ta utgangspunkt i 40 kwh og amperan for kvalifisert gjetning.

For Niro er fortsatt mye uavklart. Vi vet ikke når den kommer, eller hvor stort batteriet blir. Pris er også usikker. Og det største spørsmålet som jeg er opptatt av er om vi får et bagasjerom på nivå med hybriden på 427 liter, eller om det blir vesentlig mindre, slik det ble for ioniqen.

Jeg valgte å takke nei til Leaf 40 hvert fall, siden batteriet er litt lite ift den nye generasjonen el-biler. Og vil nok gå for Niro fremfor Leaf 60 om lanseringstidspunkt, pris og bagasjerom blir bra. Designet er hvert fall noe mer spennende ift Niro synes jeg, og 7 års garanti er jo ikke dumt heller.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

stromifokus

strømstyringen blir nok bedre på KIA uansett. Nye Leaf kjører på enklere løsningen enn koreanerne idag.

Gnilre

I dag var jeg og så på Hyundai Kona (bensinversjonen) og Kia Niro (hybridversjonen). Kona syntes jeg var ganske liten, og bakseteplassen var adskillig mindre enn Ampera-e som jeg hadde i et halvt års tid. Jeg tror bagasjerommet var mindre også. Etterpå så jeg på Niro og ble positivt overrasket over bakseteplassen. Bagasjerommet var også noe større på Niro enn Kona. Jeg skrev meg på interesseliste for begge bilene, men hvis prisen blir cirka 350.000 som de antydet er ikke Kona aktuell for min del; da er Ampera-e et bedre kjøp. Jeg forstod det slik at Niro kan bestilles ved årsskiftet og at produksjonen starter opp ca september 2018. Slik det ligger an nå kommer det til å bli min neste elbil. Jeg kan legge til at begge selgerne opplyste om at bilene kommer med ca 40 og 60 kWh batteri og sistnevnte har 204 hk. Jeg mistenker at det er nøyaktig samme drivlinje som i Ampera-e fra LG.

Til trådstarter ville jeg absolutt vurdert oppgradering til Niro. For egen del synes jeg Ampera-e var en adskillig bedre bil enn Soul, og jeg forventer at jeg kan bli enda mer fornøyd med Niro. Leaf er sikkert grei nok den også, men hvis du skal bruke den til langkjøring er det greit å vente på 60 kWh batteriet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Le

Har hatt begge bilene(Soul og Ampera) og personlig mener at Soul er mye bedre bil enn Amperaen.

stromifokus

Sitat fra: Le på tirsdag 07. november 2017, klokken 00:49
Har hatt begge bilene(Soul og Ampera) og personlig mener at Soul er mye bedre bil enn Amperaen.
Det er ikke overraskende.

Helix

#6
Hei, dette blir mitt første innlegg her på forumet. Jeg har vært en fast leser lenge, men har ikke registrert meg før i dag.

Virker som om trådstarter er i samme situasjon som meg. Vi har en Kia Soul vi er veldig fornøyd med. Da jeg fant på utenlandske forum alt Niro skulle komme som EL  bil var jeg rask på avtrekkeren med å reistrere meg som interessent hos forhandler i Bergen. Jeg har kjørt hybrid varianten av Niro og likte denne svært godt. Den virker litt mer premium enn Soul og har det ekstrautstyret jeg savner veldig i Soulen. Adaptiv cruisekontroll, regnsensor for å nevne noe. Hele bilen er rett og slett en klasse opp. Så vil den jo få, med største batteri, opp mot dobbel rekkevidde kontra Soul. Det som skuffer meg er bagasjeplass. Hvis alle synsere på nettet får rett så vil Ev utgaven med største batteri få tilsvarende plass som den ladbare hybriden, rundt 320 liter. Det er litt knapt må jeg innrømme. At den ikke kommer på markedet før slutten av neste år skuffet meg veldig.

Når det kommer til Leaf så har jeg vurdert denne også. Her fikk jeg meg en overraskelse som gjorde at denne utgikk rimelig kjapt. Nye Leaf er utrolig langt fremme teknologisk sett og er en veldig moderne bil. Det som overrasket meg er at de da velger å ikke ha et ratt som kan justeres i lengde! Med mine 1,93 blir det klin umulig å finne ok kjøreposisjon uten å kunne trekke rattet til meg. Forrige Leaf var litt for liten for oss som fortsatt er avhengig av bakovervendt barnesete, den nye er etter selgers påstand ikke blitt større i bakseteplass. Ekstra lengde har visstnok kommet bagasjerommet tilgode. Da faller denne igjennom for min del.

Etter nøye overveielser så tror jeg at jeg ender opp med å bytte nåværende bensinbil inn i en Kia Soul. Om den bare blir en ventebil i påvente av Niro vil tiden vise. Planen er å evt. å bytte ut den eldste Soulen med en EL bil med bedre rekkevidde og bagasjeplass og da beholde den nyeste. Om vi ender opp med Niro om et års tid blir spennende å se.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#7
Sitat fra: Helix på torsdag 09. november 2017, klokken 20:23
Hei, dette blir mitt første innlegg her på forumet. Jeg har vært en fast leser lenge, men har ikke registrert meg før i dag.
... Det som skuffer meg er bagasjeplass. Hvis alle synsere på nettet får rett så vil Ev utgaven med største batteri få tilsvarende plass som den ladbare hybriden, rundt 320 liter. ...
Velkommen til forumet!
Niro blir et spennende elbilalternativ, spesielt om den kommer i 60/64kWh utgave med samme batteri som Kona og Bolt/Ampera-E.
Selv om bagasjerommet målt til toppkant til baksetet virker lite, så har jeg tro på en kombinasjon med bagasjegitter/"hundegitter" slik at man kan benytte bagasjeplassen opp til taket. Plutselig blir den mye mer anvendelig.
Sammenliknet med vår Soul blir sitteposisjonen og takhøyden noe lavere med Niro, til glede for noen (men i vår familie liker vi Soul høyden:)). Etter en kort prøvetur av en Niro hybrid er jeg enig i at det er mye positive takter her som vi kommer til å få i en helelektrisk innpakning.

Hansakaasa

Dette blir da mitt første innlegg, når vi først er i gang med "jomfruer" på forumet. Vi har per i dag en 2015 24kwt Leaf, og venter på Ioniq, (est levering 3.januar), planen er å bytte ut leafen med en større bil med lengre rekkevidde. da vi har barn og barneseter og barnevogner og alt mulig vissvass som følger med små søte. Vi hadde planlagt å bestille KONA, men da kona så KONA så ble ho veldig skuffa over størrelse. Så den planen ble fort skrinlagt. Så var det Leaf 60 som var neste plan, men da de ikke klarer å lage lengdejusterbar rattstamme og en energieffektivitet i nærheten av Ioniq faller også denne igjennom. Så nå er tanken å prøve Niro hybrid og se om vi liker den. er den God så kjører vi på med en reservasjon.
2015 VW eUP! High Silver
2019 Kia eNiro First Edition SnowWhitePearl
2017 Hyundai Ioniq Phantom Black - Solgt
2019 Kia eNiro First Edition Moss Grey -Solgt
2019 Kia Soul Exclusive ClearWhite- solgt
2018 Hyundai Ioniq Teknikk Skinn MarinaBlue - Solgt
2015 Nissan 24Leaf Tekna Hvit - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA