Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri

Startet av Vaffeljeger, torsdag 23. november 2023, klokken 01:16

« forrige - neste »

Vaffeljeger

Igår sviktet 12v-batteriet på min 2020 E-niro. Nå var jeg så heldig at jeg fikk nytt batteri på bruktbilgarantien, men jeg trenger råd om hvordan jeg tar vare på mitt nye 12v-batteri på best mulig måte.

Først, beklager hvis dette er dumme spørsmål!

Hva bør jeg gjøre for å ta best mulig vare på batteriet? Er det noen spesielle krav til batteriladeren for å vedlikeholdslade 12v på elbiler? Og jeg regner med at jeg kan bruke min gamle ctek-lader som jeg har brukt på flere biler med forbrenningsmotor?

TB

Årsaken til at batteriene svikter virker på meg å være dårlig kvalitet på batteriene kombinert med mange av batteri ble ladet helt ut når bilen var ny. Kan også være at batteri har blitt ladet ut for tidligere eier.

Selv har jeg Hyundai KONA Electric 2019, som er mye lik som Kia Niro. Bakluken er eksempelvis en årsak til at 12V batteri går tomt. Etter jeg ikke lukket bakluken to ganger var 12V kraftig svekket, byttet på garanti når bilen var 3 år.

Du kan fint lade batteriet, men regner med at Kia Niro lader 12V på samme måten som Kona - som gjerne er hver 4 time. Det er bare når bilen oppdager en feil den slutter med dette. Eksempelvis bakluken ikke er helt lukket.

Står bilen ubrukt over lengre tid kan det være lurt å la den være på en tid, for å sikre at hovedbatteri 12 V batteri lades og hovedbatteri lades. I vanlig bruk skal det ikke være behov å gjøre noe etter min vurdering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Hvis det skal være nødvendig å måtte gjøre noe som helst ved vanlig bruk så er det bilen som er problemet, ikke brukeren. Hvor grensen går for å IKKE være vanlig bruk har jeg aldri sett noen "definisjon" av. Fikk selv byttet batteriet etter kort tid, men i de påfølgende tå årene har jeg ikke hatt noe problem. Denne bilen har for det meste hyppige og korte kjøreturer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

meitran

Det er lurt å vedlikeholdslade batteriene 1-2 ganger i løpet vinteren. Dette gjelder både for fossile biler og elbiler. Jeg bruker CTEK MXS, til dette.

https://www.mekonomen.no/batterilader-mxs-5-0-ctek-10965748

turfsurf

Det burde ikke være nødvendig på en elbil som kan vedlikeholdslade lavspenningsbatteriet selv om den står i ro, så lenge det er strøm på fremdriftsbatteriet.

Noe helt annet enn en fossilbil som bare kan lade når motoren går. Dårlig design rett og slett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Enig, vedlikeholds lading av en moderne elbil skal ikke være nødvendig. Årsaken til at batteri går tom er en kombinasjon av svak kvalitet på 12V batteri og uheldig ladeprofil i programvare.

Det er også litt for enkelt å gjøre feil som fører til batteri lades ut. Lys, dør eller luke til bagasjerom burde ikke føre til utladning av 12V batteri.

Kia og Hyundai stopper å lade batteriet om det oppdages en "feil". Men , utladning stoppes ikke. Svakt batteri kan enklere gjøre det blir registrert som en feil.

Har batteriet først blitt ladet ut kan en lade det opp med ekstern lader. Da vil bil fungere fint en periode, men batteriet bør uansett byttes har det blitt ladet ut og er svekket.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

meitran

Vedlikeholdslading fungerer i hvert fall. Men jeg opplevde egentlig ikke problemer før jeg begynte med det heller. Har en 2019 uten Kia Connect, så mulig det er mindre strømtrekk pga. det.

TB

#7
Opplevde ikke noe problem selv på 2019 Kona før jeg ikke hadde stengt bakluken helt igjen. Neste gang jeg skulle benytte bilen var 12V batteriet ladet ut. Målte det til 1,3V. Ladet opp igjen og alt fungerte som normalt. Batteri ble på tre års service byttet på garanti.

Koblet til en spenningslogger. Den viser batteri blir regelmessig ladet. Hyundai og Kia ca hver 4 time mener jeg. VW en gang pr døgn, men lengre lading hver gang, total ladetid omlag lik.

Bildet vedlagt viser en VW eup der Vedlikeholds lader er koblet til. Bidrar til at hvile spenning ligger høyere. Men, det vil ikke ta lang tid før spenningen synker ned om det er et høyere forbruk enn normalt, eksempelvis lys eller dør som ikke er stengt eller programvaren ikke klarer å "sove".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA