Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering uten strømtilkobling i streng kulde.

Startet av Egil Fonn, mandag 16. oktober 2017, klokken 20:26

« forrige - neste »

Egil Fonn

Har hytte uten strøm på en plass der kvikksølvet kan krype under -30c. Vet Tesla advarer mot parkering uten tilkoblet i under -30 i mer en 24 timer. Har leitet i manualen til i3 uten og finne noe info om dette. Sist vinter ble det kun -27 og bilen fungerte fint. Ble selvfølgelig effekt begrensning på batteriet. (3 av 10 bokser tilgjengelig)
Parkerer med typisk 50-60% soc her. Noen som vet om det finnes anbefalt begrensning på parkering i kulde med i3?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Uten at jeg har noen kilder på det mener jeg å ha lest (på dette forumet) at bilen starter oppvarming av batteriet automatisk hvis det blir for kaldt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

#2
klykken:
Nei, i så fall må det være på ny utgave. Strøm til varmetrådene i batteriet, skjer bare med nettet innkoblet + under 10grader osv...
Det som skjer er at software beskytter batteriet ved å tilpasse tappings/fyllingsgrad etter temperatur. Kulde i seg selv er slett ikke skadelig for batteriet. Kraftig strøm gjennom kaldt batteri kan være det, derfor begrenses strømmen til sikre nivåer i.h.h.t temperatur. Indre motstand i batteriet øker kraftig når kaldt. Dette er med på å varme batteriet i første fasen etter start i kulde.
Ellers tyder mye på at batteriet i BMW tåler kulde bedre enn de fleste. Leaf f.eks. varmer batteriet når temp faller under 16 minus. Der virker det som om kaldere batteri enn det, rett og slett ødelegger batteriet.

Autowinder

#3
Jeg ser ikke helt hvordan NEC's batterier i Leaf skulle stå noe tilbake for Samsung sine i i3. Men alt er jo mulig.

Det som "dreper" et elbilbatteri er jo kraftige aksellerasjoner i kaldt vær. Ser ikke bort fra at det du sier om Leaf som varmer batteriene under -16C er knyttet til å begrense denne effekten beskrevet under.
Slik sett er jo BMW i3's batteri bedre på grunn av varming/kjøling av batteriene ved sirkulerende væske via varmeveksleren. Jeg har forøvrig ikke lest meg opp på konstruksjonen av Leaf ;-)


Kilde: David J. Bricknell, Electric Vehicles and the i3.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Agmuns

Sitat fra: Autowinder på onsdag 18. oktober 2017, klokken 08:30
Kilde: David J. Bricknell, Electric Vehicles and the i3.
Er det noen mulighet å tak i denne boken uten å gå via Apple? Han ber jo om piratkopiering ved å låse boksalget til en omtrent ikkeeksisterende plattform på verdensbasis ...

moonbuggy

autowinder:
"Slik sett er jo BMW i3's batteri bedre på grunn av varming/kjøling av batteriene ved sirkulerende væske via varmeveksleren"
50% riktig. BMW har bare kjøling av batteriene via kjølekretsene.

Egil Fonn

Da fikk jeg avklart dette med parkering i ekstrem kulde uten at bilen er tilkoblet strøm.
Min BMW forhandler har undersøkt saken og sier BMW i3 ikke har begrensning på parkering i kulde. Bilen vil selv regulere hvor mye effekt uttak /Regenerering som tillates med nedkjølt batteri for at batteriet ikke skal skades. Bilen vil heller ikke prøve å varme batteripakken når den står parkert i ekstrem kulde, den vil dermed ikke tape nevneverdig batteri soc om den blir forlatt lenge i kulden.  Parkering med lav batteri soc i kulde kan skade batteriet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Autowinder

Sitat fra: Agmuns på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:15
Er det noen mulighet å tak i denne boken uten å gå via Apple? Han ber jo om piratkopiering ved å låse boksalget til en omtrent ikkeeksisterende plattform på verdensbasis ...

Ser ikke slik ut dessverre, den var gratis når jeg lastet den ned tidligere i år.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:40
50% riktig. BMW har bare kjøling av batteriene via kjølekretsene.

Du har helt rett, jeg hadde i farten glemt at varmepumpen bare varmer opp kupéen :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Egil Fonn

#9
Sitat fra: Autowinder på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:50
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:40
50% riktig. BMW har bare kjøling av batteriene via kjølekretsene.

Du har helt rett, jeg hadde i farten glemt at varmepumpen bare varmer opp kupéen :)

Har en mistanke om at i3 også bruker batteri kjølesystemet til oppvarming av batteriet ved enkelte tilfeller. Eks. bilen har stått parkert i et kulde hull med batteri temp på -20. Du starter bilen og kjører til varmere omgivelser som også kan være tuneller og parkeringshus. Har registrert at batteri temp stiger relativt kjapt i slike situasjoner.
Kjøres uteluft da gjennom varmeveksler for heving av batteri temp?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

koltor

- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Egil Fonn

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA