Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøleboks til 6-seter

Startet av o.b.lix, mandag 16. oktober 2017, klokken 09:58

« forrige - neste »

o.b.lix

Jeg har satt inn en kjøleboks i 6-seteren, mellom setene. Har valgt isotherm sin kompressorboks som passer i bredden, den er litt smalere enn tilgjenegelig plass. Forskjell mellom 30, 40 og 50 liter er høyden. 50 liter er omtrent samme høyde som armlenet mellom forsetene, og den er nå på tilbud

https://seatronic.no/sesongtilbud/isotherm-kjol-frys-50l
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

BH

Har du bilder av hvordan dette ser ut? kan boksen festes i gulvet? og vil en kunne legge skipose med ski oppå denne boksen

jlan

Jeg har vurdert den samme. Hvis en vil gå grundig til verks mhp. festing, så er det gjengede M10 boltehull  under gulvplaten, rett ved skjøten (antagelig beregnet for setet som står der i 7-seteren).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

o.b.lix

Sitat fra: BH på mandag 16. oktober 2017, klokken 21:23
Har du bilder av hvordan dette ser ut? kan boksen festes i gulvet? og vil en kunne legge skipose med ski oppå denne boksen

Skal ta bilder, det er kona som bruker denne, men snart...
Boksen kan festes antar jeg, men jeg har ikke gjort det, den står ekstremt stødig og sklir eller velter ikke på seg.
Ja går fint å legge skipose oppå (har prøvd).

Jeg forsyner den med strøm fra OBD2-porten, kjøpt kontakt på ebay. Den kan gi 4A strøm permanent, denne boksen trekker 2,6A på max, men normalt sett langt under 1A.
Den pluggen som fulgte med hengerfeste kan kobles til i en kontakt ved siden av OBD2 og skal gi 20A, men ikke testet. (Denne er til hengere med elektronisk styrt brems som er visst det vanlige i USA)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Gladtrd

Jeg kjøpte kjøleboks på Biltema som passer utmerket mellom setene i andre seterad på 6-seter TMX.
Litt lavere enn armelenet, men med liten luke er den lett tilgjengelig fra forsetene.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Termos-og-kjoleboks/Kjole-varmeboks-XL-2000034875/
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

o.b.lix

Biltema sin så bra ut, og kjøler nok godt nok for mange, men begrensingen ligger på 18-20 grader kjøling. Man sett bilen på nye camper mode og det vil nok duge.
Hvordan er viftestøyen?

Isothermboksen kan også fryse på -22 grader, da den er en kompressorsak. Veldig lydløs. Men veldig dyr. Ser at de varer gjerne 10-15 år. Så kan vel fordele kostnad da (det vi lurer oss selv med for å få kjøpe dyre ting)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cirion

Jeg hadde en slik kjøleboks som skal klare ned 20 grader fra temperaturen den satt i på min 13500km lange roadtrip i sommer. Erfaringen er som følger:

1. Kondensvann ødelegger alt som er åpent. Alt som ikke er åpen får smak av det ekle kondensvannet.

2. Sol er ikke denne bokstypens beste venn. Sol  får tempen i bilen til høyder som ikke egner seg til å holde ting kaldt. 40 - 20 = 20 grader 60 - 20 = 40 grader osv. Selv med overheat protection er alt i boksen kokt.

3. Hetebølge på 47 grader ute gjorde at boksen fint kunne holde 80 grader++ i solsteken.

4. Til slutt innså den at livet ikke var verd å leve og tok seppuku som en ekte japaner. Den kondenserte seg selv til døde og kortsluttet seg selv. Desverre slaktet den sikringen samtidig.

5. Nå stinket tessie kondensert kortsluttet elektronikk.

6. Min erfaring var at den aldri i løpet av sin levetid å kjøle noe som ikke allerede var kaldt. Og virket best på vannflasker som fikk ligge i fryseren en natt først.

Livet ble betraktelig bedre etter at vi kjøpte en Dometic kompressor kjøler. Den holder på kulden lenge. Selv i solstekt bil. Den kjøler boksen til rett temperatur veldig raskt. Selv om den fylles med varm drikke. Ingen kondens. Man kan åpne mat og ha den i kjøla... På toppen av det hele, bruker den en brøkdel av strømmen. Ikke at det betyr så mye i en Tesla, men sigarett tenner uttaket blir ikke varmt og den er snillere på sikringen. Meget stillegående og kompressoren går ikke kontinuerlig.

Kosta litt gjorde den jo, men siden den også har integrert setebelte feste er den blitt fast inventar.

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jejl

Vi pleier å fryse ned 5 stk 1,5 liter flasker med vann. Så tar vi det vi trenger fra kjøleskapet av mat og drikke og ruller det sammen i to ulltepper. Da har vi iskald drikke og kalde matvarer i 48-72 timer midt på sommeren, selv om det pakkes ut 15-20 ganger. Helt lydløst og uten strømforbruk.

echrist

Jeg forsyner den med strøm fra OBD2-porten, kjøpt kontakt på ebay. Den kan gi 4A strøm permanent, denne boksen trekker 2,6A på max, men normalt sett langt under 1A.
Den pluggen som fulgte med hengerfeste kan kobles til i en kontakt ved siden av OBD2 og skal gi 20A, men ikke testet. (Denne er til hengere med elektronisk styrt brems som er visst det vanlige i USA)
[/quote]


Har du en link til kontakten som brukes i OBD2-porten? Gir denne spenning til kjøleboksen når bilen er låst og forlatt?
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

Cirion

Slik ser pigtail kabelen som følger med hengerfeste:


Den er til å installere en bremsekontroller slik som er gjort på denne:
https://www.edmunds.com/chevrolet/colorado/2015/long-term-road-test/2015-chevrolet-colorado-installing-a-trailer-brake-controller.html

Ikke helt en Model X, men installasjonen er lik. Så hvis kablingen til den pigtail kabelen leverer 20A så er jo det en nais løsning for å lage ekstra sigarett tenner uttak for kjøleboks. Noen som vet om den gir permanent strøm?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

o.b.lix

Sitat fra: echrist på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:22
Har du en link til kontakten som brukes i OBD2-porten? Gir denne spenning til kjøleboksen når bilen er låst og forlatt?

Her er en som kan brukes, men 12v-kontakten i enden må byttes fra han til ho. Her er det strøm døgnet rundt (testet).

Eller skal også kontakten cirion viser, ha permanent strøm, med dette har jeg ikke målt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

echrist

Vil 12V batteriet bli tappet når bilen står parkert med kjøleboksen i drift, eller lader høyspent batteriet opp når nødvendig?
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

o.b.lix

Høyspent fyller på 12v etter behov, også når bilen er parkert.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA