Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger råd og erfaring, bytte eller beholde min 85D?

Startet av GeirHM, onsdag 08. november 2017, klokken 16:00

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: samotholt på lørdag 11. november 2017, klokken 21:58
- X75D gir for kort rekkevidde (for oss) og er en minibuss i forhold til S (selvsagt en del overdrevet ;). Snakker da mer om følelsen enn utseendet.
- S100D er egentlig for dyr så lenge man ikke har veldig behov for rekkevidde. Hadde den hatt hengerfeste - så hadde vi nok likevel vurdert denne, men det beste hadde nok vært å få hengerfeste på 85'en.

Jeg liker forøvrig heller ikke de nye setene...
Bussfølelsen går over, og kan betydelig reduseres ved å ikke velge de myke 19" Nokian vinterdekkene Tesla leverer. Med stivere dekk får du mer personbil-følelse. Jeg fikk også buss-fornemmelesen første gang jeg testet X. At S`en er bedre å kjøre går i glemmeboka over tid.

Ellers enig i at S100D er for dyr. Alt for stort prispåslag for å gå fra 75 til 100. Premium-setene gir også litt dårlig lårstøtte, til dels pga for lite tilt bakover, samt dårlig sidestøtte og nakkestøtten burde gått noe høyere og litt annerledes vinklet. Nextgen likte jeg klart best av alle jeg har testet. Men seter er veldig individuelt, så der finnes ingen fasit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eadie

Jeg har vurdert upgrade på min S85, mars 2014.
Har alt utstyr som gikk å få den gang, og er rinelig fornøyd med bilen. Dekk- og veistøy irriterer mest, og er en av grunnene til at jeg tenker på upgrade. Garantiutløp om 1.5 år en annen grunn.
Jeg trenger ikke AP, selvkjøring, etc. Ville neppe brukt det om min eksisterende bil hadde det. Trenger heller ikke hengerfeste eller lengre rekkevidde, og har heller ikke vesentlig bruk fir firhjulstrekk (bor i snøløse Bergen).

Mellomlegget til ny S75D er for minst 300k, og til 100D er det glatt 500k avhengig av utstyrsgrad.

Min S85 er kun gått 37000km på 3,5 år, så det er galskap å bytte, da jeg kun får 410-430 for den, vil jeg tro. Innbytte sikkert 40-50k lavere.

Da jeg kjøpte var dollarkursen lav, rundt 6
Nå over 8. Det er enda en grunn til IKKE å bytte/oppgradere.

Nye avgifter trekker i retning av at bruktprisene holder seg bedre.

Etter å ha regnet på det er fordelene med å beholde så store, rent økonomisk, at det egentlig er lite å tenke på.
Jeg har råd til å cashe ut ny X100D om jeg ville, så det står ikke på cash eller finansiering.
Det står på at jeg føler jeg ikke får noe god deal med upgrade nå. Upgrade gir for lite valuta, rett og slett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

o.b.lix

Sitat fra: eadie på søndag 12. november 2017, klokken 18:57
Dekk- og veistøy irriterer mest, og er en av grunnene til at jeg tenker på upgrade.
Da bør du vel støyisolere. Finnes linker forumet om hvordan om du vil gjøre det selv, ellers er det flere proffe som gjør dette for deg.
Muligens Flesland Auto kan, i alle fall kan Bilkomponenter østpå det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ludwig_holberg

Har selv vurdert dette flere ganger, men alltid landet på at bilen er gulle god, og at jeg godt kan utsette oppgraderingen en stund. Pt tenker jeg Model 3 er et greit tidspunkt å bytte ut på - pga fortrinnsrett kan jeg få bilen tidlig, og dermed selge 85D'en før bruktprisene blir veldig påvirket av at Model 3 er bredt tilgjengelig i markedet. Model 3 blir et lite kompromiss mtp bagasjeplass (men virker bedre enn forventet!), men gir samtidig enormt god rekkevidde.

eadie

Ja, jeg står også tidlig i kø på Model 3, så vurderer å makse ut Model3 og kjøre S85 i innbytte.
Vurderer å bruke spenn på støyisolering av min S85 også ja. Skal sjekke ut Flesland Auto. For langt å ta turen til Bilkomponenter på Kløfta. De er dessuten dyre.  Rundt 20000 for «full pakke».


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA