Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

pilotkunde Fortum hjemmelader

Startet av aasen90, søndag 15. oktober 2017, klokken 17:54

« forrige - neste »

aasen90

Driver å ser på lademuligheter hjemme og kom over denne.
https://www.fortum.no/hjemmelading/?gclid=CJOv4eT88tYCFY-CsgodeTUEDA

Er ikke dette et ganske overpriset produkt?

Amatøren

Flere som mener det. Fikk selv flere tips etter at jeg gikk for det tilbudet med 32 A lader.

Når jeg sjekket selve laderen mot tips jeg fikk (også utenfor forumet) så er ikke selve laderen så forskjellig i pris. Derimot så hva med installasjonskostnader?

Hvis man kjøper lader selv og hva tar da en elektriker for montering. Mye spiller i her. Gjennom veggen, langt ut i garasje? Alle tips jeg fikk var kun for innkjøp av lader.......


https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35099.msg604123.html#msg604123
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

#2
Ser tilbudet indikerer ferdig montert og wifi, altså en smart ladestasjon ferdig montert.

Disse prisene kun 10-15 % over våre, men da tenker jeg Wallbox som kanskje er et mer attraktivt produkt uten at jag kan si noe uten å ha sett hva Fortum tilbyr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erlingni

Jeg brukte Fortum på mellomløsningen (pakke 2, 32A Schneider EV Link). Jeg er langt i fra fornøyd, selv om jeg bestilte før de satte opp prisen (kostet vel ca. 17000,- når jeg bestilte i sommer, og 19260,- nå).
Men veggboksen i seg selv er jeg meget fornøyd med!

Kort oppsummert, min erfaring;
Bravida var montør. De skulle sende en nyansatt som ikke hadde noe særlig erfaring med veggladere, men han skulle komme sammen med en "svært erfaren mentor" som skulle veilede. Fasit; to fjortiser dukket opp som neppe kan ha jobbet i elektrofaget lenger enn ett par år (til sammen).

1) WiFi og 4G gir ikke kunden noen verdens ting. Men det gir derimot Fortum mulighet til å degradere effekten på veggboksen(!) dersom Hafslund eller annen netteier plutselig krever det (dette sjekket jeg faktisk opp med Fortum, og det er intensjonen).
Hos meg manglet hele 4G modulen, noe som passer meg perfekt, da jeg selvfølgelig ønsker kontroll på egen veggboks. Den kan uansett styres med kablet ethernet og en pc (webgrensesnitt). Boksen ble montert innstilt kun på 16A, uten at montørene gadd å justere dette riktig før de dro.

2) Jeg fikk 25A kurs istedenfor 32A angivelig pga. den totale kabellengden. Fortum har vel sitt på det tørre her, da de skriver "opptil 32A" i markedsføringen.

3) Jeg mangler merking av de nye kursene i sikringsskapet, og jeg har heller ikke mottatt noen samsvarserklæring på jobben i ettertid. Begge deler er montør lovpliktig til å utføre.

4) Fakturert tillegg på ca. 2000,- for 14m ekstra kabel og et lite kabelrør. Dette opplyses det også om i markedsføringen.

5) Kabelen som ble benyttet var av typen PFXP 3G6. Hos produsenten står det følgende; "Tillatt for innen- og utendørs bruk, men kabelen anbefales ikke forlagt i bakken (i rør) eller direkte i jord."
Denne ble allikevel lagt rett i bakken under noe grus mellom garasjen og huset, rett ved et dreneringspunkt hvor det ved nedbør alltid renner masse vann rett over.

6) Veggladeren (i pakke 2 og 3) leveres uten ladekabel. Dette opplyser Fortum tydelig, så greit nok. Men 4m type 2 kabel kostet meg 2500,- ekstra.

Burger

Huff så dårlig montering :-/

Men nr 3, få fikset det. Jeg tok over et hus uten samsvarserklæring på ombygging av sikringsskap. Det kostet mye i både timer og penger etter elkontroll.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ingeniøren

Det er vel derfor vi er lovpålagte å bruke elektrikere - de selger seg ikke selv  :o

Har heller aldri mottatt noen samsvarserklæringer etter 2 besøk, men betalt for det. Trodde dog i min enfold at dette havnet hos lokal myndigheter som hadde oversikt. Lurt jeg og ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ionisert

1. Nettopp derfor jeg har fått montert en "dum" ladestasjon som jeg selv råder over. Trenger jeg rask lading så ønsker jeg ikke at netteier skal strupe meg til 10A eller stoppe den helt...

2. Størrelse inntak og kabellengde kan være grunn for dette ja.

3. Samsvarserklæring kan fort ha blitt lastet opp til boligmappa.no eller annen "lagringsplass i skyen".
Skal da være et klistermerke i sikringsskapet som forteller at dokumentasjon finnes der.
Hvis det ikke finnes der er det lurt å ta den telefonen eller eposten å få samsvarserklæringen tilsendt, samsvarserklæring SKAL du få.

5. Det skal brukes PFXP (eller kabel med samme egenskap) på ladestasjoner med innebygd B-vern. Men denne burde da hatt rør på seg i bakken.

Burger

Elektrikker som utførte arbeid skal også lagre samsvarserklæringa i 5 år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Erlingni

Takk for tips!
Ingen klistremerke i sikringsskapet (der har de jo ikke merket de nye kursene engang). Det eneste skriftlige jeg har mottatt i forbindelse med installasjonen er fakturaen, og den kom sammen med vanlig strømregning på e-faktura (bare som en egen fakturalinje).
Heller ingen ting på boligmappa.no

Men nå har jeg purret Fortum via kundeservice, så får vi se.

Erlingni

Da kom i hvert fall samsvarserklæringen :+1:

"Hei og takk for din henvendelse.

Siden dette er en pilot så er det ikke alle elementer som er helt ferdige, deriblant utsendelse av dokumentasjon.

Vi er selvfølgelig fullt klar over at vi må sende ut samsvarserklæringen, men vi har opplevd litt tekniske problemer med å få de ut.

Du vil derimot finne den vedlagt.

Gi oss gjerne en tilbakemelding dersom du har behov for å få den tilsendt i papirformat.

Ønsker deg en fin dag."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA