Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vifte på radiatoren i grillen stopper ikke lenger!?

Startet av Helge, lørdag 14. oktober 2017, klokken 23:35

« forrige - neste »

Helge

OJ... :-\ i kveld oppdaget jeg en feil jeg ikke har hatt på noen av de 2 Saxoene og de 2 P106'ene jeg har hatt.

På den ene 2003 modell Saxo'en sto viften på radiatoren bak grillen og duret og gikk når jeg gikk ut med søpla nå i kveld. Det var ikke noe kraftig lyd, men jeg la merke til en lyd jeg ikke har hørt før med bilene parkert ...der jeg sto mellom de 3 PSA-elbilene. Gikk etter lyden og havnet foran grillen på den hvite Saxoen.

Det var ingen vannpumper som gikk (kjølesløyfe eller Webasto) og altså bare viften i grillen. Prøvde å koble fra pluggen på den grønne temperatursensoren i radiatoren uten at det hjalp noe. Ikke har jeg oversikt over signalene til kjøleanlegget i disse bilene heller. Men i en helt annen PSA bil (bensinbil - Citroen XM) er det hele 3 temperatursensorer. Blå sensor til temperaturskalaen i speedometerinnsatsen (finnes ikke på Saxoen), brun sensor til styring av de 2 viftene på radiatoren i grillen og grønn gir signal til ECU'en (motorstyringen).

Jeg fant ute i mørket nå kun EN temperatursensor i Saxoen og den var grønn og sto i radiatoren. Er det denne som styrer viften? Kan det være denne som er defekt? Eller skyldes problemet noe annet?

Jeg koblet for sikkerhets skyld ut viften for natten ved å ta av den grå pluggen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Typisk bug på disse bilene.

Ta ut hovedsikring og 12V batteri, og sett tilbake i motsatt rekkefølge.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Ja, den første Saxo'n min har oppført seg sånn 3-4 ganger på de 12 årene jeg har hatt den.
Men faktisk ingen av de øvrige PSAene har har hatt har gjort det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Aldri hørt om denne "bug'en", men "reset" hjalp jo så da får man bare bøye seg i støvet  :laugh:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

I have only had that failure once in all the year I had mine.. :)
Have you done something with the 12V battery in the time before the failure ?

all Citroen cars, (also petroll ), live their own life electrically. :)

br.

Helge

Sitat fra: timescape på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:16
I have only had that failure once in all the year I had mine.. :)
Have you done something with the 12V battery in the time before the failure ?
Nope, nothing. The battery is quite new (less than two years) and have had a good life with a CETECH maintenance charger connected between the traction battery and the 12 V battery.

Sitat fra: timescape på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:16
all Citroen cars, (also petroll ), live their own life electrically. :)
Can partly verify that from an old 1984 CX 25GTi that I had for 11 years. However the 1994 XM 3,0 V6.24 I have had for almost 20 years have had almost no electrical problems.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Da... har dette dessverre skjedd meg 2 ganger til ...og det har ikke vært så lang tid (42 dager) eller mange kilometer siden den første gangen  :o

Men først nå 3.gangen tenkte jeg at jeg skulle teste om det holder å BARE koble uyt traksjonsbatteriet med shunten bak 3'er kassen... og ja det funket  :)  :+1:   Så trenger jeg ikke stille inn klokka i bilen og masse ting på stereoen hver gang!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

 :-1: :-\  :-[  Uff... nå har dette skjedd bekymringsfullt mange ganger på kort tid. Fra jeg fikk tak i denne bilen for over 2 år siden og fram til nå i høst (oktober) skjedde det ikke en eneste gang. Men i løpet av de siste 2 måneder har det skjedd over 10 ganger (mer enn en gang i uken). Er det noen som har den minste formening om hvor/hvordan denne feilen oppstår? Jeg synes "bug"/firmware høres litt merkelig ut siden jeg aldri har opplevd det før oktober i år. En dårlig kontakt eller en sviktende sensor høres litt mer plausibelt ut...? Men hvor hen?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

#9
Enda en update her for nå virker dette å ha blitt enda verre! Gjennom de siste 4 måneder har denne feilen i snitt oppstått sånn grovt sett 1 til 3 ganger i uken, men de siste 2 ukene har det skjedd oftere enn ved annenhver(!) kjøretur! Det som også er spesielt er at viften ofte IKKE går når jeg parkerer bilen og går fra den, men når jeg kommer tilbake en halv time eller flere timer senere så går den. Den starter altså en stund ETTER at kjøreturen er over og tenningen slås av!!??

Jeg begynner å miste troen på at dette skal være noe slags "typisk bug" (innlegg nr.2) i form av software/firmware, men at det må være en ("bug" i form av) dårlig kontakt (på kretskort, kontakter eller andre steder) eller en stadig dårligere sensor eller noe slikt. Men hvor å begynne å feilsøke? Hva bør man sjekke først?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Niram1969 .

Hi Helge,

Few question comes to my mind. Do you have anything connected to OBD port? Are you absolutely sure that 12V battery is OK? During the charge, does the fan start and stop?
I would try several things - unplug fan and see if he dashboard light comes on (usually after few minutes of charging, if I remember correctly), measure radiator NTC resistance and replace it with potentiometer (to see if resistance change causes fan to start/stop, warning - behavior has hysteresis, don't expect instant on/off switching).
Is this the only change in car behavior or there are other symptoms (like occasional missing windshield wiper slow speed, delayed charging door light, missing regen at high speeds (>85kmh) ), weird dashboard instrumentation readings?
I am pretty sure that it is hardware related (bad cable or PCB joint, power supply ripple due to leaky capacitors, the list could go on... :)). I find such intermittent  errors quite difficult to repair. I've had my share of those.

//Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

Helge

Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
Hi Helge,

Few question comes to my mind. Do you have anything connected to OBD port?

Yes, a Bluetooth adapter that I use with the Checkelec app on my Smartphone.

Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
Are you absolutely sure that 12V battery is OK?

Yes, it was brand new just 2 years ago and have all the time since that had a CTEC maintenance charger connected between the traction battery (120 VDC input works fine!) and the 12 V battery. https://www.racshop.co.uk/c-tek-mxs-36-12v-36-amp-4-stage-smart-charger.html

Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
During the charge, does the fan start and stop?
Have never checked the fan during charge, but will do. The water pump runs as normal.

Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
I would try several things - unplug fan and see if he dashboard light comes on (usually after few minutes of charging, if I remember correctly), measure radiator NTC resistance and replace it with potentiometer (to see if resistance change causes fan to start/stop, warning - behavior has hysteresis, don't expect instant on/off switching).
Thanks for the suggestions. I will test.

Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
Is this the only change in car behavior or there are other symptoms (like occasional missing windshield wiper slow speed, delayed charging door light, missing regen at high speeds (>85kmh) ), weird dashboard instrumentation readings?
Nope, actually not the only change in car behavior. But the ONLY other change I have noticed have happened just 4 or 5 times (a few months ago since the last time). What happened was that the ENERGIE meter showed 0 even with a lot of energy on the battery and the ECO meter did not move when driving. Stopping the car, turning the ignition off..... and starting the car again... and everything worked as normal. Same SOC as previously and ECO meter operation as normal.

Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
I am pretty sure that it is hardware related (bad cable or PCB joint, power supply ripple due to leaky capacitors, the list could go on... :)). I find such intermittent  errors quite difficult to repair. I've had my share of those.

//Marin
Yes, I do also believe that this is hardware related!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

timescape

Why do you have a CTEC maintenance charger connected ?
Have you try to disconnect it ?

Br.

Elmo

Sitat fra: timescape på fredag 20. april 2018, klokken 10:38
Why do you have a CTEC maintenance charger connected ?
Have you try to disconnect it ?
I use that too, on two of my cars. I think it is a great advantage to keep the 12v battery top, especially since I use remote-starter on the webasto all winter.
And I do not have problems with the fan.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: timescape på fredag 20. april 2018, klokken 10:38
Why do you have a CTEC maintenance charger connected ?

Same as Elmo! I have a DEFA smart start installed in all my three PSA electric (2001 P106, and two 2003 Saxo) and preheat the cars before driving on cold winter days. It is not the electricity used by the Webasto that worries me for the small 12V battery in these EV's, its rather the quite much larger consumption of the main fan for blowing the warm air into the coupe. So I have a CTEC installed in all my three cars and two of them have no problems with the radiator cooling fan as Elmo also point out with two cars.

Sitat fra: timescape på fredag 20. april 2018, klokken 10:38
Have you try to disconnect it ?

No, but I doubt very much that it will make any difference for my fan problem. Elmo and I have 4 such cars with CTEC chargers and no cooling fan problem.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA