Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS bruker tid på å starte

Startet av SUNPWRD, fredag 13. oktober 2017, klokken 23:22

« forrige - neste »

SUNPWRD

Newbe warning! Dette har sikkert blitt omtalt tidligere, men jeg har ikke klart å søke meg frem til et svar.

Bilen min er i dag to uker gammel. De siste dagene har den brukt litt tid på å starte instrumentskjermen. Og når den våkner har den flere ganger vist en melding om at jeg skal trå på bremsen etter at meldingen er borte.
Det virker som at bilen holder på med noe og at jeg avbryter dette ved å starte den.
Er dette normalt?

Ikke noe problem, prøver bare å bli kjent med bilen  :)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

olvi

Har også opplevd dette ved to tilfeller på min 3 uker gamle bil. Har ikke hatt slikt "tull" siden jeg kjørte pumpediesel som måtte gløde tidlig på nittitallet.

Har ikke hatt tid til å kontakte Tessla ennå med dette spørsmålet. Må innrømme at slike ting gjør meg forbeholden.

sigurdi

Her er litt ulike svar til dere.
Generelt.
Dersom man ikke har always on er den tregere å starte opp fra litt dypere søvn.
Bilen har flere strøm modiser kan man si og tiden den står samt instillinger i instillinger har betydning for om og hvor tidlig den går ned i dvale.
Litt som PC
Skjermsparer
Skjerm av
Dvale
Hybernate.
Tregest å starte fra Hybernate men bruker minst strøm.

Argi.
Høres ut som din bil har skrudd av kontaktor pga feilmeldinger.
Ring Tesla og be de sjekke logg.

sigurdi

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Har også ved et par-tre anledninger hatt treg oppstart og melding om å trå på bremsa når "systems powering up" var borte. Gjelder begge biler, tidligste var vel høsten 2014 på den eldste. Har ikke hatt noe krøll med kontaktor noen av dem, men hvis det er slik hver gang er det sikkert noe muffens, ja.

SUNPWRD

Takk for svar.

Den har vært sånn noen dager, men var ikke sånn i dag på noen av de sikkert 5 startene...

Kan det være et dårlig tegn selv om bilen er helt som den skal når den har startet opp?
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Øggen

He du aktivert energy savings i innstillinger?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

SUNPWRD

Ja mener energy saving er på, det er også always connected.

Jeg ringte Tesla, han anbefalte soft reset neste gang dette skjedde.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Tuxedo



Tmel

Hver gang jeg låser opp bilen og skal starte, tar det tid og jeg får "systems powering up". Må etterhvert tråkke på bremsen, og da starter bilen opp. Synes  det er blitt mye verre etter versjon 9 kom. Er dette tilfelle for alle biler med mcu 2 og som ikke kan velge "energy saving" av etter oppdatering til vet 9? Eller er det bare min bil

mthoring

Sitat fra: TeslaThomas på tirsdag 08. januar 2019, klokken 18:04
Hver gang jeg låser opp bilen og skal starte, tar det tid og jeg får "systems powering up". Må etterhvert tråkke på bremsen, og da starter bilen opp. Synes  det er blitt mye verre etter versjon 9 kom. Er dette tilfelle for alle biler med mcu 2 og som ikke kan velge "energy saving" av etter oppdatering til vet 9? Eller er det bare min bil
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Hasse79

Min TMS 75D levert juni 2018 med MCU2 bruker også noen sekunder på denne systems powering up med tilhørende tråkk på bremsen. Har ikke falt meg inn at dette skyldes neon feil, men av og til føles disse sekundene lange (5 sek, kanskje, aldri tatt tiden).
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

Phantom3D

Opplevde aldri dette på min mcu2 bil før det ble kaldt i været. Noe som varmes opp?
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

1000kwh

Hvis jeg går rett ut til en kald bil som ikke har vært brukt siden dagen før kan det fort ta litt tid.

Men hvis jeg forvarmer så er bilen "klar" når jeg setter meg inn. Kanskje gjøre det i stedet?

Utover det så høres det helt normalt ut for min del.

Tmel

I firmware 8 startet den alltid raskt. Hadde ikke på always on heller. Men nå i firmware 9, kan jeg ikke en gang velge always on (pga mcu2?) - og dermed tar det tid å starte. Får både tid til å ta på setebeltet og tenke litt over livet før jeg kan tråkke på bremsen og starte bilen. Skal på service i slutten av mnd - skal spørre Tesla da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA