Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig løsning på jordingsfeil?

Startet av Elbil2000, lørdag 05. januar 2019, klokken 13:50

« forrige - neste »

Elbil2000

Jeg fikk diverse feilmeldinger som jeg tolket skyldtes jordingsfeil. Sjekket jordingspunkene under frunken og de var fulle av møkk. Løsnet mutteren og pusset ren bolt og ledninger. Alt ok etterpå. Tidligere var jordingspunktene dekket med elektrofett. Jeg prøver nå i steden å dekke til med plastidip. Håper det skal gjøre at jeg slipper flere feil relatert til disse jordingspunktene.
P100D

OleJA

Har forstått det slik at denne feilen som oftest skyldes at hele jordingsbolten løsner pga galvanisk korrosjon. På min bil måtte det ihvertfall sveises rundt bolten.

OlaM

Genial anvendelse av plastidip! Blir interessant å se det på lang sikt. Post nytt bilde om to år!
'21 3LR

Muffinman

Egentlig litt skeptisk til å forsegle slik. Har ikke noen god begrunnelse ut over magefølelsen.

Klykken

Kapslet inn fukt, kan det være en konsekvens av plastidipen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Veggen

Skal man kapsle inn må man sørge for at all fukt og gammel korrosjon er fjernet eller passivert, ellers blir det et mikroklima der inne hvor korrosjonen kan kose seg i fred.
Så om dette er lurt eller ei kommer nok an på hvor nøye man har vært med forarbeidet.

Elbil2000

Renset med sprit og tørket med varmluft.
Skal gi tilbakemelding hvordan det går om 2 år.
Blir det ny jordingsfeil er det bare å rive av plastidipen og fjerne eventuell korrosjon på nytt.
P100D

geear

Bør heller benytte stoff som har antikorrosive egenskaper i så fall, for eksempel produkter som inneholder VpCI. Selv om det eventuelt er innkapslet fukt så er luften da ikke-korrosiv.

nortrahof

Det som kan trekke fukt inn under plast-dipen, er den strømpen som samler kablene. Dessuten er ikke en-og-en kabel beskyttet av plast-dipen. Flere ledninger i strømpen vil skape kapillareffekt mellom ledningene slik at det alltid er fuktig der - og korroderer. Det blir verre med plast-dip.
- Klassisk eksempel på hvordan bilmekanikere "utbedrer" kabler.
Selv "tette" ledninger og kabler kan lede vann, selv om de er flere meter lange og flertrådige. Det er nok at ene enden blir utsatt for vann.
God praksis er å trekke slike jordinger unna, slik at de ikke blir utsatt for vann.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elbil2000

Mye skepsis her.. det er bare en bolt som skal beskyttes.. Fra fabrikken er den helt ubeskyttet.

Fra hjemmesiden til plastidip:
Liquid Tape can be used over existing connections using connectors, solder tape and shrink tube.

ATTRIBUTES
Provides excellent protection from acid, alkaline, and abrasion
Seals out moisture and salt
Strongest dielectric protection on the market
Protects electrical connections on wires, cables, alarms, electronics
Will not harden, unravel or become brittle in extreme weather conditions

Men skal rive av om et par år og legge ut bilder.
P100D

Wibla

Så vidt jeg forstår det så er en del av problemet at tilkoblingspunktet til karosseriet blir dårlig på grunn av galvanisk korrosjon, da trenger ikke dette grepet å ha noen effekt i det hele tatt...
2018 Tesla Model S 75D

o.b.lix

Galvanisk korrosjon trenger vel (salt)vann for å ha effekt? I så fall er dette smart.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jeronan

Sitat fra: gr på mandag 07. januar 2019, klokken 09:50
Bør heller benytte stoff som har antikorrosive egenskaper i så fall, for eksempel produkter som inneholder VpCI. Selv om det eventuelt er innkapslet fukt så er luften da ikke-korrosiv.

CorrosionX is highly recommended. I use it in a wide range of applications. This stuff is even used by NASA.  :+1:
http://www.corrosion-x.co.uk/
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

nortrahof

Tror det ikke er noen annet mulighet enn å flytte jordingen til et punkt som er tørt - om man skal ha en varig god forbindelse?

Man kan selvfølgelig beskytte selve skruen og "spaden" på kabelskoen med en forsegling. Da må forseglingen være hermetisk tett - og det er vanskelig. Dersom man "øser på" med slik forsegling og det er kapillaråpninger som strekker seg inn til overgangen mellom aluminium og annet metall, så kan korrosjonen øke.
Min erfaring er at slik forsegling "bevarer fuktigheten" - så det er bedre at det er åpent og tørker ut i sommerhalvåret.
- Noen som har forsøkt med vaseline og varme  (for at vaselinen skal trenge inn i kapillarsprekker) når det er helt tørt og fritt for vann? - Gammelt produkt som fortsatt brukes!
- Har 45 års erfaring fra skip og offshore med slike "boundings", så dette er min erfaring (pensjonist).

- Med erfaring fra NASA, er det vel bare skryt - om de har kjøpt en boks! - Trodde det var fritt for vann i verdensrommet - bare is?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Tja, kan vel være ymse behov mens farkostene står på bakken og på tur opp i verdensrommet.
Personlig synes jeg det er helligbrøde å påføre noe klin NASA bruker på våre Tesla. Det må være brukt av SpaceX før det blir akseptert her  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA