Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil 0-100 tider bli raskere med varmt batteri?

Startet av Prins_Phillip, fredag 13. oktober 2017, klokken 23:09

« forrige - neste »

Prins_Phillip

Unnskyld min Norska Jeg er svensk

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Prins_Phillip

Unnskyld min Norska Jeg er svensk

Muffinman

Er nok først og fremst PD modellene dette gjelder. De yter best når max battery power har fått gjort sitt, ca 52 grader. De øvrige er ikke i like stor grad begrenset av batteriet og her er det nok 'varmt nok' som gjelder. Det ligger nok et stykke under ordinær driftstemp på 32 grader.

GOS

Mine erfaringer og målinger viser at batteriet må over 27 grader for at jeg skal nærme meg full effekt på min S85 RWD.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sigurdi

Som Muffinmann skriver.
Alle untatt P bilene er software begrenset så batteri leverer mer strøm en bilen bruker også ved lavere batteri temperatur.

Men her spiller SOC en rolle da levert strøm er avhengig av SOC.
Ved høyere temp er den indre motstanden lavere og noe lavere spennings fall ved belastning.

Men måler liten forskjell på energi ut på motorer om temp er 15C eller 35C ved høy SOC.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

Prins_Phillip

Unnskyld min Norska Jeg er svensk

MyMuffin

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Thor2014

Han hadde et ekstra display til venstre som ikke er vanlig. Er det Ludi+, eller noe annet?

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Prins_Phillip

 skader det noe å gass fullt ut med kaldt batteri? ::)
Unnskyld min Norska Jeg er svensk

Elbil fundamentalist

Nei, men BMS begrenser effekt innen den stiplede delen av effektskalaen.
Det er dog andre ting å tenke på som temperatur på drivverk. Det er mye krefter i spill, også på «vanlige» Teslaer.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN


Hodetelefoner

Ikke alle kan få opp tempen. Men hvis dere lader til 90% over natten. Tester 0-100. Og gjør det samme på en supercharger. Så merker dere stor forskjell.
Vi med P biler er heldige mtp vinteren. Vi kan aktivere batteri varme. Så vi kan starte kjøreturen om morningen med full effekt :) ulempen er at vi må stå opp 45 minutter tidligere for å aktivere denne :p

Brede

Sitat fra: KristofferH på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:26
Ikke alle kan få opp tempen. Men hvis dere lader til 90% over natten. Tester 0-100. Og gjør det samme på en supercharger. Så merker dere stor forskjell.
Vi med P biler er heldige mtp vinteren. Vi kan aktivere batteri varme. Så vi kan starte kjøreturen om morningen med full effekt :) ulempen er at vi må stå opp 45 minutter tidligere for å aktivere denne :p

Jeg kan ikke det med min P..  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA