Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

0,25% bestilling VS 70,000 smell med levering: førnuftig?

Startet av ome04, fredag 13. oktober 2017, klokken 17:37

« forrige - neste »

ome04

Hei folkens,
jeg har tatt sjanse å bestilt X100 igår med lav rente kampanje. nå har jeg 6 dager igjen før bestilling blir låst. Jeg er veldig tvilsom og usikker med regjeringens forslag om rente d.v.s en kostnad på cirka 70,000 i tillegg. Rente kampanje er over nå eller man kan si er ikke like greit nå. Hvis jeg beholder bestilling da sparer jeg cirka 140000:- på rente kampanje men sannsynligvis tapar jeg 70,000 når jeg får bilen etter nytt år.
hvis an bestiller X75 idag da vises levering tid jan-feb men hvis man velger X100 da viser den sent december enn så lenge. Forhandler sier at det er bra sjanser at jeg kan få bil innen nytt år men vi alle vet hvor sannsynligvis det er.

enkelt spørsmål: med dagens situasjon er det lurt å beholde bestilling med ev en smell på 70,000 eller let it go? Hva syns dere. har før øvrigt en volvo V60 2014 model og det er ikke umiddelbart behov å gå til Tesla. i Fremtiden vill jeg velge elektrisk bil men situasjon med diesel bilder blir uendret i 2018 og derfør tipper jeg at situasjon blir mer klart i 2018. vet ikke om tesla ska by lav rente tilbud i fremtiden eller ikke.
Tesla MX in the planning
Volvo V60 2014
Audi A4 2005

Havebigfun

Tesla kommer til å jobbe hardt for at bilen din registreres før 010118- de har gjort tilsvarende før- i Danmark hvor man prioriterte biler til Danmark mens norske bestillere måtte vente litt lengre- det funket. Regner med at det funker her også ;)

ludwig_holberg

Vurderte det samme. Det som stoppet meg var at jeg er meget fornøyd med bilen jeg har. Men hadde jeg hatt fossilbil, ville jeg definitivt hoppet på muligheten. Anslår 80% sjanse for at du har bilen før nyttår, og dermed starter i ca 80k i «pluss» mtp verditap. I motsatt fall: da kan du se det an, og worst case er at du avbestiller og at depositumet ryker.

mecanica vergara

#3
Jeg ville ikke vært sikker på å få en bil bestilt i dag før 2018. Jeg bestilte min X75 25 september. Når jeg var innom Tesla Drammen i dag sjekket de at bilen min produseres uken 30 Oktober - 3 November. Da håpet de å få bilen levert i romjulen. De sa at normal tid fra bestilling til levering var 4 mnd. Men de regnet med at de skulle strekke seg langt for å levere så mange som mulig før 2018 om avgiften kommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

GOS

Husk nå på at i Danmark så utsatte de avgiften slik at de som hadde bestilt bil før nyttår menn fkk den levert innen en eller annen gang i juni unngikk avgiftene. (Dette var vel fordi det tok så lang tid før en begynte å levere X til Europa)

Spørs om Norge gjør noe slikt dersom forslaget blir vedtatt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Taffelman

Engangsavgiften (hvis den blir innført) faktureres vel av Tesla som en del av totalpris og blir dermed finansiert. Med fullfinansiering (som lønner seg med rentekampanjen) blir det ca 500 - 600 kr/mnd ekstra.

Når ny bil blir dyrere så følger som regel bruktmarkedet etter, så verdien av engangsavgiften blir heller ikke borte over natta.


X75D
TM3 LR AWD

ome04

Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. oktober 2017, klokken 18:02
Tesla kommer til å jobbe hardt for at bilen din registreres før 010118- de har gjort tilsvarende før- i Danmark hvor man prioriterte biler til Danmark mens norske bestillere måtte vente litt lengre- det funket. Regner med at det funker her også ;)

Problem med tesla er dårlig kommunikasjon og informasjon flyt. Ingen som vet konkret om Tesla kommer å prioritere kundene sine i Norge eller ikke?! når jeg snakker med forhandler da vet han ingenting men han er optimist at tesla ska gjøre noe. på dette forum ser man så mange som har ventet levering ganske lenge. jeg tror det er mer realistisk å regne med skattepålegg men cirka 600:- mer kostnad per måned gjør det vanskelig på allerede dyr handel.
Tesla MX in the planning
Volvo V60 2014
Audi A4 2005

ome04

Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 18:18
Engangsavgiften (hvis den blir innført) faktureres vel av Tesla som en del av totalpris og blir dermed finansiert. Med fullfinansiering (som lønner seg med rentekampanjen) blir det ca 500 - 600 kr/mnd ekstra.

Når ny bil blir dyrere så følger som regel bruktmarkedet etter, så verdien av engangsavgiften blir heller ikke borte over natta.

DNB har godkjent en lån på viss summa og hvis man legger 70000 ekstra da vet jeg ikke om DNB godkjenner dette eller ikke!
Tesla MX in the planning
Volvo V60 2014
Audi A4 2005

sveih

Jeg er i samme situasjon, men nedsiden er om det nevnes her tapt depositum pa 30 000. Det blir heller ikke billigere å kjøpe 2,5 tonn elbil i 2019 om en velger å vente. Men om budsjettet ryker med 70 000 ekstra er det selvsagt surt. Jeg er egentlig mer bekymret for at tesla kommer m større batteri ( rett rundt hjørnet, derfor denne rentekampanjen) eller ny hardware for selvkjøring (med siste nyheter fra nvida)men den risikoen forsvinner vel aldri...

Taffelman

Sitat fra: ome04 på fredag 13. oktober 2017, klokken 19:13DNB har godkjent en lån på viss summa og hvis man legger 70000 ekstra da vet jeg ikke om DNB godkjenner dette eller ikke!
Ser den.. jeg har selv bestilling på X75D med estimert levering "sen desember / januar" så dette blir spennende da jeg heller ikke er en "riking" som ikke merker avgiften, slik Tesla kunder fremstilles i media og av politikere.

Jeg tror og håper at avgiften ikke blir innført, men blir den det så blir det avbestilling hvis Tesla/dnb ikke øker finansieringsrammen.
X75D
TM3 LR AWD

mecanica vergara

Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:53
Sitat fra: ome04 på fredag 13. oktober 2017, klokken 19:13DNB har godkjent en lån på viss summa og hvis man legger 70000 ekstra da vet jeg ikke om DNB godkjenner dette eller ikke!
Ser den.. jeg har selv bestilling på X75D med estimert levering "sen desember / januar" så dette blir spennende da jeg heller ikke er en "riking" som ikke merker avgiften, slik Tesla kunder fremstilles i media og av politikere.

Jeg tror og håper at avgiften ikke blir innført, men blir den det så blir det avbestilling hvis Tesla/dnb ikke øker finansieringsrammen.
Hvilken dato la du inn bestillingen din?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

Vader

Design bekreftet 05/09/2017.
Fortsatt står det: Bestillingen din av Tesla-en er bekreftet og planlagt for produksjon ved fabrikken vår.

Hvor lang tid tar det ?

Taffelman

Det lover ikke godt, men jeg tror ikke det er noen fast ventetid før produksjonsstart, da de sikkert produserer forskjellige modeller i batcher.

Men det kan være taktikkeri i spill også, da Tesla er opptatt av kvartalstall, og X100d gir nok penere tall på bunnlinja enn X75d. Hvis X100d prioriteres så kan vi ende opp med at de som bestiller X100d får bil før nyttår, og slipper avgift, mens de som bare har råd til X75d får bilen i Januar og må betale avgift. Snakk om ironi  :(
X75D
TM3 LR AWD

ome04

Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:53
Sitat fra: ome04 på fredag 13. oktober 2017, klokken 19:13DNB har godkjent en lån på viss summa og hvis man legger 70000 ekstra da vet jeg ikke om DNB godkjenner dette eller ikke!
Ser den.. jeg har selv bestilling på X75D med estimert levering "sen desember / januar" så dette blir spennende da jeg heller ikke er en "riking" som ikke merker avgiften, slik Tesla kunder fremstilles i media og av politikere.

Jeg tror og håper at avgiften ikke blir innført, men blir den det så blir det avbestilling hvis Tesla/dnb ikke øker finansieringsrammen.
Helt riktig. Strukket langt allerede for å få en ordentlig familj el  bil og havner cirka 7000/måned. Med avgift det blir cirka 7500:-  og med nåvarende bil er det kostnad max 5000/mån inklusive allt. Når havner rund 7000 da må man regne med at rente kan gå opp. Leste på facebook forum at det kan gå opp til 3% i verste fall og da blir det klart Nei

Sent from my SM-G928F using Tapatalk

Tesla MX in the planning
Volvo V60 2014
Audi A4 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA