Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstidspunkt TMX

Startet av arve, torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:41

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: @ndre33 på fredag 20. oktober 2017, klokken 18:01
Hei.

Venter vår 75D som har ankommet Europa denne uken. :+1:

Produksjon skal vel starte 30 dager etter låst ordrebekreftelse.
Produksjonen tar 2 dager.
Transport tar 6-10 uker. Avhengig av kø osv.

Dette ble opplyst av tesla delivery team.
Har googlet som en gal ang leveringstid og ser flere som har opplyst dette ;D
Godt mulig det er normalt, men det er ingen automatikk at bil blir produsert 30 dager fra bestilling, det kommer an på hvordan bestillingen treffer på produksjonstid satt av til norske biler/utstyr. Min tok det mer enn 1,5 måned med.

petteroe

#61
Jeg har en X75D i bestilling. Bekreftet i slutten av september. I går endret status seg til «i produksjon» og i dag endret leveringstid seg fra desember-tidlig januar til november-tidlig desember.
Så nå økte håpet om å slippe vektavgift :-)
Har et 70xxx VIN.
X75D Midnight Silver med alt av tilvalg

tibber73

Angående eventuelle avgifter fra nyttår. Ordrebekreftelsen er veldig klar:
Sitat
Pris inkl. moms. Prisen kan være oppgitt uten enkelte lokale og regionale avgifter

Dvs. dersom avgiftene kommer, må vi jo betale dem. Evt. kansellere og miste depositumet (og bilen).

Det som er betenkelig er at avgiftsendringene for ladbar hybrid er i klassen bittelitt ved nyttår og den fullstendige endringen kommer til sommeren.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

AKM

Sitat fra: terje73 på fredag 20. oktober 2017, klokken 21:53
Angående eventuelle avgifter fra nyttår. Ordrebekreftelsen er veldig klar:
Sitat
Pris inkl. moms. Prisen kan være oppgitt uten enkelte lokale og regionale avgifter

Dvs. dersom avgiftene kommer, må vi jo betale dem. Evt. kansellere og miste depositumet (og bilen).

Det som er betenkelig er at avgiftsendringene for ladbar hybrid er i klassen bittelitt ved nyttår og den fullstendige endringen kommer til sommeren.

Tja, synes ikke dette er veldig klart. Det står «prisen KAN være OPPGITT uten enkelte lokale eller regionale avgifter». Det står i vilkår og betingelser at prisen ikke kan endres.

Mulig du har rett, men Tesla burde ha skrevet noe ala at de tar forbehold om endrede avgifter etc i prisen som oppgis.

Da jeg bestilte (før fremleggelse av statsbudsjettet) stod det levering desember, mens nå står det februar/mars på ordrebekreftelsen. Spekker jeg bilen på nytt (altså identisk) står det levering januar. Dette viser kanskje hvor omtrentlig de forholder seg til det de oppgir.

geear

Sitat fra: AKM på fredag 20. oktober 2017, klokken 23:03
Tja, synes ikke dette er veldig klart. Det står «prisen KAN være OPPGITT uten enkelte lokale eller regionale avgifter». Det står i vilkår og betingelser at prisen ikke kan endres.

Mulig du har rett, men Tesla burde ha skrevet noe ala at de tar forbehold om endrede avgifter etc i prisen som oppgis.

Da jeg bestilte (før fremleggelse av statsbudsjettet) stod det levering desember, mens nå står det februar/mars på ordrebekreftelsen. Spekker jeg bilen på nytt (altså identisk) står det levering januar. Dette viser kanskje hvor omtrentlig de forholder seg til det de oppgir.
Du kan jo prøve, men jeg tror en klage maks vil lede frem til heving, som er ytterste konsekvens i "Lov om kjøp". Altså at du i beste/verste fall vil ende opp med å få kansellere og få tilbakebetalt depositum. For mange er det mager trøst når de egentlig ønsket seg bilen. Jeg tror ikke det er mulig å få Tesla til å dekke avgiftene.

Når det er sagt så har jeg store betenkeligheter med Tesla sin måte å drive business på, men akkurat her anser jeg de som rimelig skyldfrie. Regjeringen innfører dette med altfor kort varsel. De burde tatt høyde for leveringstiden til alle bilene dette ville påvirke. Dessverre har forutsigbarheten vært håpløs uansett regjering så lenge jeg kan huske. :(

razeac

Sitat fra: gr på lørdag 21. oktober 2017, klokken 07:59
Sitat fra: AKM på fredag 20. oktober 2017, klokken 23:03
Tja, synes ikke dette er veldig klart. Det står «prisen KAN være OPPGITT uten enkelte lokale eller regionale avgifter». Det står i vilkår og betingelser at prisen ikke kan endres.

Mulig du har rett, men Tesla burde ha skrevet noe ala at de tar forbehold om endrede avgifter etc i prisen som oppgis.

Da jeg bestilte (før fremleggelse av statsbudsjettet) stod det levering desember, mens nå står det februar/mars på ordrebekreftelsen. Spekker jeg bilen på nytt (altså identisk) står det levering januar. Dette viser kanskje hvor omtrentlig de forholder seg til det de oppgir.
Du kan jo prøve, men jeg tror en klage maks vil lede frem til heving, som er ytterste konsekvens i "Lov om kjøp". Altså at du i beste/verste fall vil ende opp med å få kansellere og få tilbakebetalt depositum. For mange er det mager trøst når de egentlig ønsket seg bilen. Jeg tror ikke det er mulig å få Tesla til å dekke avgiftene.

Når det er sagt så har jeg store betenkeligheter med Tesla sin måte å drive business på, men akkurat her anser jeg de som rimelig skyldfrie. Regjeringen innfører dette med altfor kort varsel. De burde tatt høyde for leveringstiden til alle bilene dette ville påvirke. Dessverre har forutsigbarheten vært håpløs uansett regjering så lenge jeg kan huske. :(

Jeg er ikke ekspert om regler men har lest denne på kjøpskontrakt nettopp:

Kjøpspris. Kjøpsprisen som angis for kjøretøyet i kjøretøykonfigurasjon vedlagt denne avtalen, kan ikke endres. Eventuelle endringer
som vi bare unntaksvis samtykker i at du kan foreta i kjøretøykonfigurasjonen, gjenspeiles i en påfølgende oppdatert skriftlig
kjøretøykonfigurasjon som vi leverer, og som uten videre vil bli opptatt i denne avtalen. Kjøpsprisen som angis for kjøretøyet i
kjøretøykonfigurasjonen, inkluderer mva

finnes det andre delen av kontrakten som sier at kjøperen må betale den avgiften (i tilfelle det blir vedlagt ) når det er skrevet der allerede at prisen ikke kan endres?

Epleskreller

Bestilte en X100D i dag.  Det står sent desember,  tror dere at det går?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

olavxxx

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 21. oktober 2017, klokken 14:19
Bestilte en X100D i dag.  Det står sent desember,  tror dere at det går?
Nei, tviler sterkt. Men du kan jo ha maks flaks.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

T.K

Det som går lite eller ingenting igjen i diskusjonen om leveringstidspunkt og denne ekstraskatten, er at dette minner mye om politisk svindel. Alle vet at elbilfordeler blir faset ut etterhvert, som bompenger, gratis parkering, veiavgift, mva osv, men dette skal skje over tid. At prisen på varen endrer seg fra bestilling og betaling til levering er hinsides fornuft, og kan i beste fall betraktes som svært dårlig politisk skjønn, men heller mer mot politisk svindel. Nå var det mange som bestilte uten forutsigbar informasjon om sluttprisen, der ligger svindelen.

Hva om man hadde innført en luksus-skatt på boliger over, si åtte millioner kroner? 10 % av beløpet. Kontrakten på huskjøpet var inngått, kan ikke sies opp uten å tape et stort beløp, og Staten etterkrever deg for 800 000 kroner! "Det er jo bare et par tusen kroner mer i måneden", hadde de sagt, "de som har råd til et hus til åtte millioner har da råd til et par tusen kroner mer i måneden", hadde de sagt.

Så jeg tenker om det, at om Staten har tenkt å svindle til seg 70 000 kroner av de surt opptjente pengene mine, tja, da vil jeg i alle fall ikke få dårlig samvittighet over å snyte på skatten i diverse former. Det er trøsten, og det hjelper.

KristianSE

Jeg har lest alle de siste trådene om levering og skjønner at man må ta informasjonen fra Tesla med en klype salt. Vil likevel dele den informasjonen som ble gitt til meg i forbindelse med bestilling.

Jeg bestilte en X100D 12. oktober. Siste dag med rentekampanjen (og samme dag som forslag til statsbudsjett for 2018 ble lagt frem). Selger informerte om at det var sannsynlig at de ville få bilen registrert i desember, men at jeg ikke kunne forvente utlevering før i januar. Dersom jeg hadde valgt en X75D ville det ikke være mulig å få den registrert i 2017, i følge selgeren.

Jeg var innom 17. oktober igjen for å ta en siste kikk på mulighetene før bestillingen ble låst. Samme selger bekreftet at de jobbet med å få Tesla til å prioritere norske biler og at de kanskje skulle sende bilene direkte til Norge. Altså ikke via Belgia. Han mente også at "de" (Tesla Norge?) hadde betydelig innflytelse på Tesla siden det norske markedet var viktig.

Bestillingen min ble låst 20. oktober før kl 04:00 en gang, og jeg fikk VIN-nr umiddelbart. Er fortsatt ikke gått i produksjon.

Er optimist. :-)

K

Domis

Jeg bestilte x75 slutten av september og håper bilen ankommer Norge før året er omme som alle andre.
På min mytesla side står det 4/5 fullførte oppgaver da det står send inn kredittsøknad. Dette er avklarert med bank for lenge siden og fått go fra selger. Har vært i kontakt med selger og det var ok, men er usikker og redd for at dette skal gå utover leveringstid. Flere som har dette?

tibber73

Jeg har 1/5. Lånesøknad er godkjent. Leveringssted ble automatisk Ålesund og jeg bor i Trondheim..
MyTesla er ikke helt oppegående.
Selger sier at alt er ok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Quiste1

Min viser 5/5 fullførte oppgaver... Bestilte 7.10, låst 14.10... Ikke fått VIN nummer enda. Kjenner jeg er utålmodig...
Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

ØHN

Sitat fra: Domis på lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:11
... 4/5 fullførte oppgaver ... Flere som har dette?

Jeg har 4/5 oppgaver fullført, akkurat som deg. Jeg har fullført det jeg kan fullføre i MyTesla. Jeg er ikke bekymret for at det skal ha noe å si på leveransen. "Finansierings-ballen" er nå hos forhandler.

Jeg fikk bekreftelse på innvilget lån, og et lånenummer. DNB sier at dokumenter er sendt til forhandler.

Det er nok i orden. Og skulle det ikke være i orden, må de bare ordne opp. :)
Tesla Model X 100D i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA