Det som går lite eller ingenting igjen i diskusjonen om leveringstidspunkt og denne ekstraskatten, er at dette minner mye om politisk svindel. Alle vet at elbilfordeler blir faset ut etterhvert, som bompenger, gratis parkering, veiavgift, mva osv, men dette skal skje over tid. At prisen på varen endrer seg fra bestilling og betaling til levering er hinsides fornuft, og kan i beste fall betraktes som svært dårlig politisk skjønn, men heller mer mot politisk svindel. Nå var det mange som bestilte uten forutsigbar informasjon om sluttprisen, der ligger svindelen.
Hva om man hadde innført en luksus-skatt på boliger over, si åtte millioner kroner? 10 % av beløpet. Kontrakten på huskjøpet var inngått, kan ikke sies opp uten å tape et stort beløp, og Staten etterkrever deg for 800 000 kroner! "Det er jo bare et par tusen kroner mer i måneden", hadde de sagt, "de som har råd til et hus til åtte millioner har da råd til et par tusen kroner mer i måneden", hadde de sagt.
Så jeg tenker om det, at om Staten har tenkt å svindle til seg 70 000 kroner av de surt opptjente pengene mine, tja, da vil jeg i alle fall ikke få dårlig samvittighet over å snyte på skatten i diverse former. Det er trøsten, og det hjelper.