Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

geear

Vel, jeg gjenga det litt enkelt. Det de skriver er at 4,2V er 100%, mens 4,1V tilsvarer 85-90%. Så hvis vi sier 85% så er det 17% økning til 100%, og sier vi 90% så er det 11%. Men så spørs det jo nøyaktigheten på dette når de oppgir 4,1V med et intervall på 5%, mens 4,2V plutselig er 100% blank.

offpist

Hadde nesten glemt hvor mye jobb det er å demontere et E-Golf batteri helt i deler. Det må være noe sånnt som 500 skruer.

Det er ganske mte som er forskjellig fra 24KWH pakken og 36KWH pakken så nå tenker jeg at å flytte over bare celler er en nesten uoverkommelig oppgave.

Men nå er i alle fall pakken demonter og drt jeg var litt spent på et busbarene mellom cellene for på 24kwh pakken er pluss aluminium og minus kobber. På 36kwh pakken er begge deler aluminium og det er bra for det gjør det enklere å sveise sammen. Jeg har en Kemppi EVO200 MIG så jeg skal prøve å sveise selv men er ikke akkurat dreven på sveis.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Er jo helt umulig å redigere innlegg.. får bare "error 500".

Uansett, det jeg skulle legge til er at på det siste bildet er busbarene kappet opp og cellene er flyttet om til å ligge i serie. De jeg ikke trenger lengre, vil bli kappet helt bort, og de jeg vil koble sammen må da sveises.

Er det noen som er god på å sveise som har noen råd? Jeg veit at Aluminium må være veldig rent når man sveiser men ellers er jeg litt blank. Skal prøve litt selv men kan hende jeg må sette bort jobben.

Prøvde for morro skyld å punktsveise med nickel strip og det ville ikke sitte i det hele tatt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

elekTrond

Med tanke på bruk i andre biler, hvor mange celler og moduler er det du har der? Jeg talte 18 x 6 = 108 ( x 4,1V = 443V(?!))  ???
Kan du måle dim på ei enkeltcelle?
Hva er tilsvarende på 24,2 kWh og det i e-up!?

LEV50 specs:

       
  • Dimension (HxWxL) / mm 113.5×43.8×171
  • Specific energy: 109 Wh/kg per celle
  • Specific energy: 99 Wh/kg per modul
  • Energy density: 218 Wh/L
Jeg så en gang en pdf-tabell ell.no med industristandard dimensjoner på battericeller. Alt var sånne urunde tall som tyder på tomme-tilpasning.
'13 Mjau

offpist

#109
Hei.
En E-Golf pakke består av 17 stk moduler a 3P4S og 10 pakker a 3P2S.
Altså totalt 88 Celler i serie.

E-Up cellen har følgende mål: 14,7 x 9 x 2,5 cm
Er 99% sikker på at E-Golf cellene er identiske men med et lite forbehold.

Som sagt, forskjellen mellom 24KWH pakke og 36KWH pakke er bare at cellene har gått fra 25AH til 37AH.
Så jeg tror dette er helt i toppen av kapasitet/volum av det man får av celler nå for tiden.

Stor fordel om man kan bruke de i den konfigurasjonen de er i allerede, nemlig 3P.
Har tatt vare på alle skruer og kabler.

Skal bruke 2-3 moduler selv, er åpen for bud på resten.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Da er første test resultater klare.
Her har jeg målt en Panasonic E-Golf 24KWH/E-UP celle opp i mot den nye Samsung cellen fra 36KWH E-Golf.

Ganske fasinerende at to celler som er helt identisk i format og vekt kan ha så stor forskjell i kapasitet.

For ordens skyld, begge er ladet opp til 4,2V på helt lik måte med samme lader.
Og vi veit jo at 24KWH cellen kun lades til 4,1V i bilen så reell forskjell vil i praksis være enda større.

Det blir neste test.. Lade E-UP celle til 4,1V og se hvor mye vi får ut da.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Så du skal ikke bygge de nye cellene inn i et 24kWh-batteri altså? :)

offpist

Selv om det er mulig så ser jeg at det blir for tidkrevende for meg. Jeg har full jobb og familieliv med en til på vei i vinter. Og vi bruker bilen hver dag. Selger heller cellene og så kanskje vi heller bytter bil på sikt. 24KWH dekker vårt behov pr i dag.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

offpist

Jeg fikk mail fra han som kjøpte batteriet at han måtte gi opp. Så svaret et desverre nedslående.

Så.. Men en I3 kan man sette 120AH batteri i en 60AH bil og en Leaf 24 kwh kan akseptere både 30 og 40 kwh batteri med litt triksing.

Men E-Golf er tydeligvis ikke like lett å oppgradere.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

rwilthil

Er det noen i denne tråden som har forsøkt å endre på parameter som f.eks å tillate maks celle spenning på 4.2V?

Eller å endre parameter for Max strøm trekk?

Har vcds og kikket endel,  men ikke sett noe åpenbart.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


stefse

Det er vel ingen som enda har garanti på batteriet som er interessert i dette?
Dette blir ikke bedre før bilene er ute av garanti, og verksteder nedover/østover i Europa begynner å mekke på de.
Men elbiler er ikke spesielt populært i de landene enda, så dette kan ta tid.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

rwilthil

Sitat fra: stefse på fredag 15. november 2019, klokken 08:18
Det er vel ingen som enda har garanti på batteriet som er interessert i dette?
Dette blir ikke bedre før bilene er ute av garanti, og verksteder nedover/østover i Europa begynner å mekke på de.
Men elbiler er ikke spesielt populært i de landene enda, så dette kan ta tid.
Nei er vel noe i det. Jeg ser hva grense verdier er, men å endre på det har jeg ikke funnet ut av..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


alagerqv

De eldste elbilene har vel etterhvert blitt såpass gamle og er uten særlig garanti og økonomisk verdi, slik at det for folk med nok fritid og teknisk interesse og kompetanse, kan teste ut dette uten større risiko enn at det ikke virker.

rwilthil

Ja må håpe det! Hadde vært artig!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA