Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

geear

Det kan jo hende at erfaringene fra 190 og e-Up! har vist at de er godt innenfor grensene og kan presse de litt mer..

offpist

Liten oppdatering:

Batteri pakken er solgt videre til et selskap i Tyskland som spesialiserer seg på BMS systemer.
Jeg vil ikke gå ut med navn, men det var de som laget en 55KWH batteri pakke til BMW I3 nylig.

Planen for de nå er å montere den i en eldre bil med egenutvilket BMS som kan prate med bilens CAN systemer, og hvis de lykkes så vil de kunne presentere en ferdig løsning for konvertering i fremtiden.
Veldig spennende, og jeg håper de lykkes.

Sier i fra om jeg har noe nytt, men det vil nok ta noen uker/mnd.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Martin Milling

Super spændende - godt du fandt nogen der kan køre forsøget videre! Godt initiativ - kunne jo være dejligt om man i fremtiden vil kunne opgradere batteripakken på eGolf :-)

Counterpointer

Det er nettopp en som har satt en 30 kWh pakke i en 24 kWh Leaf.

Ting går fremover. Dette burde være en grei ting som burde bli mye mer vanlig.

Link til tråd
30 Kwh pakke i 2014 Leaf, eller ikke
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=12039&share_tid=37530&url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D37530&share_type=t

geear

Kjekt å lese Leaf-tråden!

Håper virkelig at noen får til dette på e-Golf også.

jensjacob

Sitat fra: offpist på fredag 02. februar 2018, klokken 04:55
Liten oppdatering:

Batteri pakken er solgt videre til et selskap i Tyskland som spesialiserer seg på BMS systemer.
Jeg vil ikke gå ut med navn, men det var de som laget en 55KWH batteri pakke til BMW I3 nylig.

Planen for de nå er å montere den i en eldre bil med egenutvilket BMS som kan prate med bilens CAN systemer, og hvis de lykkes så vil de kunne presentere en ferdig løsning for konvertering i fremtiden.
Veldig spennende, og jeg håper de lykkes.

Sier i fra om jeg har noe nytt, men det vil nok ta noen uker/mnd.

En ældre e-Golf ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

#96
Meget spændende...!
He he... det ser ud som om ovennævnte selskab oven i købet har et samarbejde med Kreisel - eller i hvertfald leverer BMS komponenter til dem.

Der sker mange spændende ting her i Europa. Hvis de ville kunne de have solgt elbiler (bemærk venligst modeller i flertal) allerede nu som vil overgå Tesla Model 3. Både i kvalitet og leveringstid.

Edit: Det er sørme godt at der er en spiller mere på markedet nu som ikke nødvendigvis er købt til tavshed og passivitet af bilbranchen.
På Kreisels hjemmeside kan man se at de jævnligt scorer den ene pris efter den anden for innovativt at bygge biler om til elektrisk drift - eller forlænge rækkevidden. Men man kan ikke leve af priser alene og bortset fra det så ... : (undskyld udtrykket) - NOT MUCH IS HAPPENING....
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

offpist

Sitat fra: jensjacob på fredag 02. februar 2018, klokken 15:40
Sitat fra: offpist på fredag 02. februar 2018, klokken 04:55
Liten oppdatering:

Batteri pakken er solgt videre til et selskap i Tyskland som spesialiserer seg på BMS systemer.
Jeg vil ikke gå ut med navn, men det var de som laget en 55KWH batteri pakke til BMW I3 nylig.

Planen for de nå er å montere den i en eldre bil med egenutvilket BMS som kan prate med bilens CAN systemer, og hvis de lykkes så vil de kunne presentere en ferdig løsning for konvertering i fremtiden.
Veldig spennende, og jeg håper de lykkes.

Sier i fra om jeg har noe nytt, men det vil nok ta noen uker/mnd.

En ældre e-Golf ?

Beklager om det var utydelig, ja de skal montere den i en eldre E-Golf.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jensjacob

 :+1: Det lyder super spændende. Nu begynder det at gå den rigtige vej.
Når Kreisel kan, så kan de også.
Jeg ønsker af al magt at dit projekt hos dem skal komme godt igennem.

Når det så er sagt, vil du så have noget imod hvis jeg skriver til dem og understreger at jeg vil også være interesseret i at købe deres løsning til min egen e-Golf ? - inklusive at de får mit eget batteri til indbytning.

- Eller alternativt, at købe en løsning magen til Kreisels (vandkøling, 55 kWh, 10 kW trefaset AC ladning) for indtil videre 10'000 Eur. Hvis de er positive så er jeg endda villig til at forhandle prisen op da det nok formentlig er nødvendigt.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

offpist

Litt av grunnen til at jeg ikke vil gå ut med navnet er for å unngå at masse folk begynner å mase om å kjøpe løsningen før de en gang har fått begynne å utvilke noe.
Dette vil ta flere mnd kanskje før de har noe klart.

Og det er ikke Kreisel, men en samarbeidspartner.

Jeg lover å gi beskjed når det er noe nytt å melde.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Solan_G

Intresant tråd.

Skal bli spennende å se hva de kommer frem til.

Har kikket endel på utvidelse av batteriet i en e-Up, og tror faktisk ikke det er verre enn å finne ut av CAN communikasjonen inn/ut av ladekontrolleren i batteriet.

BMS i e-Up batteriet består av to "bokser", hvor den ene er en passiv enhet som måler spenninger og temperaturer. Den håndterer også den aktive delen av cellebalanseringen.

Den andre enheten er en controller med CPU, og den styrer batteriovervåkning, hurtiglading, og muligens også deler av ladesekvensen for omordladingen. Den rapporterer også status til bilens andre enheter  som motorkontroller, instrumenter osv.

Det er også "kretskort" på hver batteri modul, men det er bare for å samle koblingspunktene, altså passive enheter.

Controller enheten har som noen nevnte tidligere i tråden her to CAN nettverk, men det også er det en naturlig forklaring på. Det ene går til bilen, mens det andre er for styring av hurtiglader, og går til ladekontakten.

Det er CAN bus kommunikasjonen på hovednettet man må fiske tak i for å få dette til å fungere. Det krever endel grave arbeid, men når koden først er knekt er det sannsynligvis en enkel sak å lage en mellomenhet ala det tunerene bruker for å oversette nødvendige data. "enkelt" betyr ikke nødvendigvis at det går få timer, og krever kunnskap. Men det bør være mulig å få til...

offpist

Ja jeg tror også det er fult mulig.
Men så er det jo også tenkelig at VW har gjort små endringer i CAN bus protokollen i årene som har gått så dermed er det ikke sikkert samme løsning vil virke på en 2014 modell vil virke på en 2016 modell for eksempel.

Den tyske utvikleren/kjøperen har betalt for batteriet, men ikke hentet det enda.. så ingen oppdatering herfra enda desverre.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

En liten update her..
Den tyske selgeren har jeg ikke lyktes å få noen tilbakemelding fra så jeg aner ikke om han lyktes å montere batteriet i sin Golf. Men det virker kanskje ikke lovende at han ikke svarer på mail.

Ellers har jeg på nytt et 35,8 KWH batteri i garasjen. Denne gangen tenker jeg å demontere det helt ned på celle nivå og gjøre både målinger og sammenligninger for å se om det er mulig å fysisk bytte celler over mellom de to batteriene.

Vi veit jo fra før at et 35,8 KWH batteri lades til 4,2V pr celle og et 24KWH stopper på 4,1V så jeg er også litt spent på hvor mye kapasitet ligger det i de ekstra 0.1V.

Hvor mye ekstra kapasitet får man om man "overklokker" et 24 KWH batteri opp 0,1V pr celle?

Alt dette skal vi vi svar på de nærmeste ukene.

I værste fall finnes det masse morsomm ting man kan bruke 37AH celler til. (24 kwh har 25AH celler).
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Spennende.

I følge denne så holder hver celle 10% mer energi fra 4,1 til 4,2V (og antall ladesykluser halveres på samme spenningsøkningen):

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

(men på generell basis for Lithium-batterier)

offpist

Så bare 2,5AH ekstra for en 25AH celle. Jeg ville trodd det kanskje var litt mer, men det kan sikkert stemme.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA