Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg liker innstillingen

Hvorfor ikke heller gjøre som kompisen til Jehu som har bygd en gammel  BMW 5 serie med 200 kWh batteri?

jsa061

Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:11
Jeg liker innstillingen

Hvorfor ikke heller gjøre som kompisen til Jehu som har bygd en gammel  BMW 5 serie med 200 kWh batteri?

Ikke gi meg ideer! :D Har du en link ?

Counterpointer

#17
Sitat fra: jsa061 på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:16
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:11
Jeg liker innstillingen

Hvorfor ikke heller gjøre som kompisen til Jehu som har bygd en gammel  BMW 5 serie med 200 kWh batteri?

Ikke gi meg ideer! Har du en link ?
Gir deg gjerne ideer

https://youtu.be/rbnvZlPZZQc

Her kjører de 1200 km  på vanlig vei i fartsgrensen!

jensjacob

Må jeg anmode moderator om at gøre denne tråd til en 'sticky'. Måske med en tidsbegrænsning på 100 dage til at starte med ?

Hej Offpist

Meget spændende projekt. Jeg har selv tænk de samme tanker.

Sidste år da jeg skulle have VW (Odense, DK) til at skifte til vinterdæk brugte jeg ventetiden (som var uforholdsmæssig lang) til at kigge mig omkring samt snakke med værkføreren om batteriskifte/opgradering. Han kunne godt se fidusen i at skifte til et større batteri. Han var ikke afvisende men meget åben overfor den tænkte situation at jeg skulle komme med et 36 kWh batteri som jeg så i givet fald godt ville have hans hjælp til at sætte i. Jeg fik endda hans visitkort.
På det tidspunkt kendte jeg ikke noget til komponentbeskyttelse og nævnte derfor ikke noget om den lille forhindring.
Så hvis du har en række konkrete tekniske spørgsmål som du gerne vil have jeg stiller ham så skriv endelig. Jeg er også nysgerrig efter hvor du er i processen lige nu.
Men jeg frygter at værkførerens velvillighed måske skyldes dels at han ikke er bekendt med VW's meget introverte politik på det her område og dels at han måske ikke ved hvor svært det er rent softwaremæssigt.

Held og lykke med projektet.

Mvh. Jacob



Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Mobileum

#19
Er dette prosjektet bare for hobbyens skyld? Økonomisk vil det vel ikke lønne seg. Det er begrenset hvor mange batterier man kan skaffe hos skraphandlere, og et nytt batteri ligger vel i størrelsesorden kr. 70-80.000.- ++++. Muligens om 4-5 år når man kan få kjøpt en billig 24 kWh bil.

Ps. The current list price of a Bolt EV HV battery pack is $15,734.29

Ps2: Og kjøper man nytt batteri er det ikke momsfritt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

offpist

Nå vil jeg ikke røpe hva jeg ga for 35,8 KWH batteriet men det var rimelig, og antagelig litt flaks.

Vi løpet av de næreste dagene gjøre byttet. Først bare bytte batteri mot batteri og lese av feilmeldinger. Så blir nok neste fase å evaluere om vi kan flytte BMS fra gammel batteri over i ny. Men uten hjelp fra noen med inngående kunnskaper om VW og koding så er jeg ikke veldig optimistisk akkurat nå.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jensjacob

#21
Hvordan bytter du ? Hvis du gør det hjemme hvad bruger du da af værktøj ? Løftegrej ?
Batteriet er jo meget tungt og skal støttes i fire veldefinerede punkter måske flere ? Hvordan med afmontering af bolte ? Er de ikke svært tilgængelige ? Har de standard hoved ? Torx ? Unbrako ?

Husk at løsne kabelbindere og frigive kabel i takt med at du sænker batteriet.
Sørg for at alle stik er pinlig rene - især HV stik - inden du samler dem igen.

Du har selvfølgelig set videoer af hvordan man fjerner batteriet (?)
Her er alligevel et par stykker:

https://www.youtube.com/watch?v=GgmGxoO-jB4

https://www.youtube.com/watch?v=OSQii5aT_dg&t=83s

Fotodokumenter alt.
Mange tak for hjælpen og initiativet.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

ReneM

Sitat fra: Mobileum på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:09
Er dette prosjektet bare for hobbyens skyld? Økonomisk vil det vel ikke lønne seg. Det er begrenset hvor mange batterier man kan skaffe hos skraphandlere, og et nytt batteri ligger vel i størrelsesorden kr. 70-80.000.- ++++. Muligens om 4-5 år når man kan få kjøpt en billig 24 kWh bil.

Ps. The current list price of a Bolt EV HV battery pack is $15,734.29

Ps2: Og kjøper man nytt batteri er det ikke momsfritt.

PS2 er ikke helt sant. Fra MWA loven:

§ 6-7.Kjøretøy mv.
(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 5 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
(2) Omsetning av batteri til kjøretøy som nevnt i første ledd, er fritatt for merverdiavgift.

Nå koster en brukt batteri ikke så mye penger. Med litt flaks er man ferdig mellom 25-50K. Så sitter man igjen med en 24kwt batteri som er verdt en del i tillegg.

Spennende prosjekt.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

offpist

Elbilmek på Asker vil gjøre selve byttet for det krever bukk og løfteutstyr. Når man har riktig utstyr er nok det ganske fort gjort.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Slik jeg forstår det så er component protection en funksjonalitet for å unngå tyverier både av biler, men også enkeltdeler, slik en har opplevd med "BMW-banden" som har stjålet navi og ratt i hundretall senere tid. Men hvis du har kvittering og dokumentasjon på opprinnelsen til komponenten, hva er det da som hindrer VW-forhandler i å fjerne/låse opp denne sperra?

Uansett, hvis alt er bare drit i Norge, prøv han her: https://www.audiworld.com/forums/miscellaneous-204/component-protection-removal-2892313/page4/

Du må kjøpe eller låne et interface og koble opp mot bilen, så påstår de at de kan remote inn og fikse.

Eventuelt ville jeg prøvd å få kontakt med en bruker som kaller seg DV52 på diverse VW og diagnoseforum rundt på det store interwebbet.

Er du forresten sikker på at det ligger inne komponentbeskyttelse på batteriet?

Mobileum

Kanskje litt rart med komponentbeskyttelse på batteri. Det er jo ikke noe man rapper i en fei...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

jensjacob

En sælger hos VW (ikke værkføreren) mente absolut ikke det var muligt da der var reservedelsnumre på hver eneste del og en tilhørende 'lovlig' måde at kombinere disse på.
36 kWh batteriet var ikke en komponent der var beregnet til brug i 24 kWh e-Golfen og derfor ikke opført på dennes reservedelsliste og dermed ikke mulig at montere eller eftermontere.
Så på den simple måde var det i hans verden ikke muligt og således ikke noget som nogen som helst skulle besværes med at tænke over og således var der ikke mere at diskutere om. Paragrafrytter af værste skuffe...
Men han skal jo også bare forholde sig til at sælge biler til folk der ved om muligt mindre om deres funktionalitet end han selv gør.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

emmern

Burde gå an å sniffe CANbus og "emulere" den gamle batteripakken. Så lenge den passer fysisk burde den enheten nevnt tidligere funke hvis man er flink. Bare det ikke i tillegg er kryteringsnøkler og skit som gjør at alt er låst sammen, som en spillkonsoll. Jeg håper at de ikke er så kjipe at de har gjort det.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

jensjacob

#28
Når det så er sagt så mener jeg også at man skal være meget forsigtig med disse modifikationer. LiIon batterier med disse ladestrømme og energimængder skal styres fuldstændig efter bogen. Jeg kender en der byggede en elbil selv hvor en fejl på lader eller batteri fik det hele til at brænde ned en nat uden opsyn. Derfor synes jeg også man bør overvåge systemet meget nøje de første mange gange det lader op (i garagen eller lign.) og aflades (ved kørsel).

I bund og grund mener jeg at det skal være original hardware og original software (omend justeret) der styrer disse. En eller anden arduino-agtig chip der er programmeret til at oversætte mellem to CAN busser mellem gammel BMS og nyt batteri - som jeg har set nævnt som en mulighed - er i min verden fuldstændig no go.

Man kan bruge hjemmelavet arduino til at styre sit køleskab eller brødrister. Men ikke et indregistreret køretøj med et energiindhold på 25+ kWh.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

offpist

Jeg er ikke 100% sikker på at BMS i batteri har komponent beskyttelse, men fra min tidligere erfaring med Audi og VW så har nesten alle slike elektroniske komponenter i bilene komponentbeskyttelse.

Har kontaktet både DV52 og "Jack in Poland", venter på svar derfra.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA