Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf

Startet av offpist, torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: offpist på torsdag 14. november 2019, klokken 21:56
Jeg fikk mail fra han som kjøpte batteriet at han måtte gi opp. Så svaret et desverre nedslående.

Så.. Men en I3 kan man sette 120AH batteri i en 60AH bil og en Leaf 24 kwh kan akseptere både 30 og 40 kwh batteri med litt triksing.

Men E-Golf er tydeligvis ikke like lett å oppgradere.
Hvor stopper det? Component protection?

rwilthil

Kan ikke se annen årsak enn at det må kodes. Men utfordringen er hvor..  og hvordan.

Hos Møller er de faktisk ganske begrenset, da systemet ikke gir tilgang til annet enn mest basic re-koding av orginal oppsett og reset. Det er nok for å hindre misbruk og uønsket koding etc.

Men er helt sikker på at et klokt hode hos dem ville finne veien rundt..

F.eks det å kode lys bak på nyere bil til å være på sammen med kjørelys, kan de ikke. Men det er jo bare snakk om å huke av i en boks med vcds så er det gjort..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Amatøren

Møller er like konservative og motstandere til endringer som tyskerne som har designet bilen.

Spurte om ikke vår 2018 modell kunne oppgraderes til WLTP slik vår 2019 modell har, men nei! Bilen er typegodkjent med den SW versjonen og så det gikk ikke, :o og hva drive Tesla med?  ;) Ops, så ble det døve øret snudd mot meg.  :-X

Virker som om tyskerne vegrer seg for selv bug fiksing...

I følge det jeg har lest tidligere så skal det være en funksjon i en modul i e-Golf som er slått av, men som Audi skrøt av ved lanseringen av prototypen ev e-tron. Det er at bilen bruker bremsene ved visse intervaller for å forhindre rust på skivene ikke bare regenerering når man slakker av. Godt gjemt og ikke omtalt. Skal kunne finnes med VCDS, men når den ikke er aktiv så hvem tør å bruke den over tid? Vet ikke om funksjonen er godt testet eller typegodkjent. Tenk om SW feilet og man fikk utilsiktet bråstopp.    :police:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

rwilthil

Jepp, virker dessverre å være slik..

Ang det med bremser, så kjenner jeg til det. Og har kodet det om på flere biler. Funksjonen har vært tilgjengelig ganske lenge, men ikke aktiv på noen av de bilene jeg har vært borti. Om jeg ikke tar helt feil, så mener jeg at jeg så det på passaten min også en dag jeg satt å rotet meg gjennom med vcds, 10 modell.



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Radiobil1

Kult, nå er de gode elektronikerne igang. Nå nærmer vi oss der det var her inne med mekking på de første elbilene med blybatterier, som Think, buddy og franskmennene.


Spennende!

individu-el

Der er en i Danmark der opgraderer 24,2kWh (eGolf190) til 35,8kWh batteri. Mener det koster ca 30.000D.kr.
Så det kan lade sig gøre!

j-Golf

Ja det har jeg også læst. Jeg har ikke selv aktier i foretagenet og kender dem ikke, men linker bare til dem her:
https://www.4-leaf-consulting.com/projekt-prototype/

StThicket

Sitat fra: rwilthil på torsdag 21. november 2019, klokken 11:43
Ang det med bremser, så kjenner jeg til det. Og har kodet det om på flere biler. Funksjonen har vært tilgjengelig ganske lenge, men ikke aktiv på noen av de bilene jeg har vært borti. Om jeg ikke tar helt feil, så mener jeg at jeg så det på passaten min også en dag jeg satt å rotet meg gjennom med vcds, 10 modell.

Har du noen flere detaljer på dette? Skulle gjerne aktivert dette på min egen bil.

rwilthil

Sitat fra: StThicket på mandag 03. august 2020, klokken 11:43
Sitat fra: rwilthil på torsdag 21. november 2019, klokken 11:43
Ang det med bremser, så kjenner jeg til det. Og har kodet det om på flere biler. Funksjonen har vært tilgjengelig ganske lenge, men ikke aktiv på noen av de bilene jeg har vært borti. Om jeg ikke tar helt feil, så mener jeg at jeg så det på passaten min også en dag jeg satt å rotet meg gjennom med vcds, 10 modell.

Har du noen flere detaljer på dette? Skulle gjerne aktivert dette på min egen bil.
Ikke annet en at man må inn i koding å kikke på alternativer for den aktuelle bil. Dette er utgangs punkt en funksjon for å holde skivene tørre ved vått føre osv.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Dan9x

Sitat fra: j-Golf på onsdag 15. juli 2020, klokken 22:08
Ja det har jeg også læst. Jeg har ikke selv aktier i foretagenet og kender dem ikke, men linker bare til dem her:
https://www.4-leaf-consulting.com/projekt-prototype/
Tusen takk for informasjonen. Da er det håp virker det som! Kanskje man kunne fått byttet ombordlader også å samtidig økt hastigheten på lading? Har noen her informasjon om det lar seg gjøre i praksis?

rwilthil

Sitat fra: Dan9x på søndag 25. april 2021, klokken 15:14
Sitat fra: j-Golf på onsdag 15. juli 2020, klokken 22:08
Ja det har jeg også læst. Jeg har ikke selv aktier i foretagenet og kender dem ikke, men linker bare til dem her:
https://www.4-leaf-consulting.com/projekt-prototype/
Tusen takk for informasjonen. Da er det håp virker det som! Kanskje man kunne fått byttet ombordlader også å samtidig økt hastigheten på lading? Har noen her informasjon om det lar seg gjøre i praksis?
Har forsøkt å kontakte dem noen ganger, men ikke fått svar. Kunne og tenke med en oppgrad.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


Dan9x

Vi får håpe på et svar. Jeg sendte også en Mail i dag i håp om at noen leser den. Jeg har også snakket med Gumpens auto i Arendal. Der sa en av de på verkstedene at det var noen som hadde fått det til, men at rekkevidden ikke ble forlenget fordi styreenhetene ikke kunne nyttegjøre seg av den ekstra kapasiteten.

Derimot så tenker jeg slik at om det stemmer så vil uansett batteriet holde seg lenger ene og alene fordi det aldri vil kunne bli fullstendig utladet. Alternativt så kanskje man får frigitt mer kraft når speedometeret står på null?

rwilthil

Det er nok slik at BMS må kodes rett i forhold til batteri kapasitet. Ellers får en nok ikke utnyttet den ekstra kapasiteten.

Om ikke det gjøres, ser jeg egentlig ikke noe grunn til å bytte.

Angående utladning, så vil ikke cellene utlades 100% uansett. Selv Om måler i bilen sier O, så er der en buffer på batteriet/cellene på mellom 10 og 20% som styres av BMS.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


Dan9x

Jeg fikk faktisk svar fra 4 leaf at de gjennomfører konvertering hos seg for 10 000 DKK. De hadde gjort det på fem stk biler, inkludert en som de selv hadde i daglig bruk. De sa at hinderet var mest det programvaremessige. De brukte visstnok 3 dager på jobben. Da virker det som om muligheten er til stede. Så får hver og en vurdere nytten opp mot kostnaden. Man må også få tak i en batteripakke utenom.

rwilthil

Sitat fra: Dan9x på tirsdag 27. april 2021, klokken 17:16
Jeg fikk faktisk svar fra 4 leaf at de gjennomfører konvertering hos seg for 10 000 DKK. De hadde gjort det på fem stk biler, inkludert en som de selv hadde i daglig bruk. De sa at hinderet var mest det programvaremessige. De brukte visstnok 3 dager på jobben. Da virker det som om muligheten er til stede. Så får hver og en vurdere nytten opp mot kostnaden. Man må også få tak i en batteripakke utenom.
10K dkk synes jeg er relativt ok. Så kan en vel regne mellom 20-30K nok for en batteripakke.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA