@karl100
Elbil-luksus? Er det rekkevidden som er luksus? For det er den som nå skattelegges ved å foreslå avgift på vekten. Vekten har ikke noe med luksus å gjøre, men en bieffekt av påkrevd rekkevidde. Norge består av mer enn hva som befinner seg innenfor ring 3, og da er rekkevidde påkrevd og absolutt ingen luksus. Alternativet er ikke kollektivtransport men diesel så da får de velge - forurensning eller ikke. Om alternativet ikke er økonomisk lønsomt for meg så forurenser jeg gjerne i årevis til de skjønner det.
Og 1,3 mill er nesten det doble av startprisen på en Model X, skjønner at du liker å pynte på tallene slik at "luksusen" skal komme frem. Men her betaler man ikke for "luksus" men rekkevidde. (om en ser på diffen mellom X75 og X100 og vekt diffen på batteripakken).
At pengene går til utlandet, ja det må du leve med så lenge Norge ikke har egen bilproduksjon. Det er nok av varer vi må importere hvor fortjenesten går til utlandet, slik virker verden vi lever i om du liker det eller ikke. Så sitter det kanskje noen i det store utland og ergrer seg over at Norge stikker av med all fortjenste på brunosten vi selger i utlandet, eller nei, det gjør de neppe. Med slik tankegang kunne vi startet med forbud mot alle utenlandske varer og det skjønner de fleste at ikke nytter.