Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Cobos

Jeg har ingen planer om å kjøpe ny Tesla eller spesielt en X (som i min personlige mening ikke er særlig pen) så dette er rimelig uviktig for meg personlig. Men jeg tenker hvis man skal gjøre noe med store tunge biler ville de latterlige SUV-hybridene med 30-40km elektrisk optimistrekkevidde være der man burde begynne. Gitt at alle bensinbiler skal forbys i 2025 og disse helt klart bruker et latterlig smutthull i målemetodene ville en mer realistisk avgift på de hjulpet på utslipp fra transportsektoren. Ellers kansje trekke inn WHLV for 2018 ville gitt en mye høyere innbetaling av avgifter til staten. Dette fremstår ikke som et veloverveid forslag men som en straffeskatt og det er sikkert det folk reagerer på. Eller som Ludwig_holberg sier kommer dette drastisk til å påvirke kjøp av elbiler mistenker jeg, mye mer enn den ellers relativt moderate verdien skulle tilsi.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Stikkkontakt

Uten at jeg har alle tall foran meg så har vel en del av Model X-utgavene i løpet av 2017 vært mer enn 70000 kr dyrere enn de er pr i dag? Selvsagt justert for utstyr.. Så den helt store krisen er ikke dette etter min mening.

Vhagar

@Stikkkontakt
At den har vært dyrere tidligere er jo ikke noe argument? Det er jo nettopp den lavere prisen nå som gjør den mulig å kjøpe (for meg hvertfall) i kombinasjon av mva/engangsavgift-fritak.

En krise i kroner og ører er det kanskje ikke for en del av kjøpsgruppen for model X, men tiltaket bommer og det er det som det reageres på. Og nettopp det er, om ikke en krise, så et aldri så lite tilbakeslag for de som ønsker elbiler med en viss rekkevidde.

Tragisk nok så ser det ut til at folk ikke skjønner at vekt=batteri=rekkevidde, de ser bare på "tung bil"=luksus som det bør skattes av.

Min holdning er likevel at enn så lenge avventer jeg og har liten tro på at dette i sin nåværende kommuniserte form blir vedtatt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Jærbuen

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:30
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:15
Er i samme båt jeg, men det er jo bare å få Tesla til å registrere i Desember. Jeg skal kunne leve med halv årsavgift for 2017  :)

Tesla får ikke registrert biler før de er fortollet inn i landet, så ikke sikkert de vil klare det for alle før nyttår. Var flere som fikk forsinket leveranse i september på grunn av forsinkelser med fortolling.

Og hvordan virker det når det ikke betales toll og avgifter for el.biler? Kravet er at bevis for betalte avgifter ( der dette kreves ) er betalt
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Avh

En avgift for å «tilfredsstille» fossilfolket etter bomringsjokket ? Eller vil man virkelig tillegge vekt vekt? Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Bombus

Verden raser når man må ut med 7000 i avgift på en bil til 7-800.000.. :laugh: Skal sies at jeg har satt pris på at man kunne rulle rundt i en million-bil avgiftsfritt til ergrelse for grasrota i avgiftspartiene  :)
2018 Nissan Leaf

spirrevipp

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:52
Og hvordan virker det når det ikke betales toll og avgifter for el.biler? Kravet er at bevis for betalte avgifter ( der dette kreves ) er betalt

Om det er noe å betale eller ikke er irrelevant, for å registrere en bil via nettløsning til Vegvesenet så må VIN være registrert som ok i systemet til Vegvesenet. Etter at fortollingen er ok hos Tolletaten så blir informasjon overført til Vegvesenet, skjer 2 ganger i døgnet. Hvis man privatimporterer og frakter bil via landegrense kan man vel gjøre papirarbeidet ved grenseovergangen og ta med det som dokumentasjon til en Trafikkstasjon for å registrere bilen, men det er ikke slik Tesla gjør det.

Vil du ha flere detaljer så må du nok spørre Tolletaten og/eller Vegvesenet.  ;)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

automat

Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:18
Sitat fra: automat på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:00
Sitat fra: Mons på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:53
Noen som skjønner hvorfor de vil ha vektavgift? Er det ikke mer logisk å sette begrensning på momsfritaket? Eksempelvis at den delen av prisen som går over 1 mill (eller en annen sum) blir tillagt merverdiavgift på 25 %.


Tipper at delt moms er vanskeligere å gjennomføre. Med forskriftsendringer og kanskje lovendringer.

Og å legge det på vektavgiften er enkleste måte å begynne avgiftslegging

Etter det jeg har forstått er det allerede MVA på elbil, men satsen er 0%. Det å sette den til f.eks. 12% skulle vel ikke kreve noen form for lovendring. Satser justeres jo ofte i årsbudsjett.

Her var det snakk om et tak på 0-momssatsen. Altså en todelt moms der man betaler 0 opp til et gitt beløp, for deretter å betale full moms for det overskytende. Det tar neppe dagens regelverk høyde for.

I dag kan de trolig bare heve momsen for hele kjøpssummen, noe som også vil ramme rimeligere elbiler
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arve

Må si jeg har problemer med å forstå hvordan man kan hisse seg opp over dette.

1. Ingen har vel noensinne trodd at elbilfordelene ville vare evig
2. Når det nå er solgt ca 150000 biler og de fleste ser på elbil som et reelt alternativ er kanskje tiden inne for en forsiktig innstramming?
3. TMX må være det naturligste sted i verden å starte.

Strengt tatt hadde det vel vært mer naturlig med en maksgrense på momsfritaket, men det er jo ikke det de fleste kommentarene her går på, og resultatet hadde nok blitt om lag det samme.
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

Tor Ping

#84
Sitat fra: Avh på torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:12
En avgift for å «tilfredsstille» fossilfolket etter bomringsjokket ? Eller vil man virkelig tillegge vekt vekt? Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?

En XC90 T8 har vel omtrent 70000 i engangsavgift og det er vel utelukkende avgift på vekt. Dette kan man selvfølgelig mene er for lite, men så har man jo mva på 150-200k i tillegg. Så de bidrar jo med litt til statskassa.

Engangsavgift på XC90 som ikke er plug-in er naturligvis vesentlig høyere.

Tuten

#85
https://electrek.co/2017/10/11/tesla-norway-tax-electric-cars/

Hvis man skal nå målet for 2025, så er det for tidlig å starte med vektavgift nå. Logikk er ikke med i dette bildet.
2017 Model S 75D

karl100

Full mva over en gitt grense (500 000 kr?) er vel beste måten, enig med AP her, da får en skattelagt elbil-luksus på samme måte som det meste annet en får kjøpt i Norge. Luksus burde skattlegges minimum like strengt som livsnødvendige ting.

Det er som nevnt tidligere i tråden kun Norge som har hatt råd til å bevilge seg 0 % mva/skatt på en luksus-elbil til 1.3 millioner, hvorav mesteparten av disse pengene går rett til utlandet.

Vhagar

@karl100
Elbil-luksus? Er det rekkevidden som er luksus? For det er den som nå skattelegges ved å foreslå avgift på vekten. Vekten har ikke noe med luksus å gjøre, men en bieffekt av påkrevd rekkevidde. Norge består av mer enn hva som befinner seg innenfor ring 3, og da er rekkevidde påkrevd og absolutt ingen luksus. Alternativet er ikke kollektivtransport men diesel så da får de velge - forurensning eller ikke. Om alternativet ikke er økonomisk lønsomt for meg så forurenser jeg gjerne i årevis til de skjønner det.

Og 1,3 mill er nesten det doble av startprisen på en Model X, skjønner at du liker å pynte på tallene slik at "luksusen" skal komme frem. Men her betaler man ikke for "luksus" men rekkevidde. (om en ser på diffen mellom X75 og X100 og vekt diffen på batteripakken).

At pengene går til utlandet, ja det må du leve med så lenge Norge ikke har egen bilproduksjon. Det er nok av varer vi må importere hvor fortjenesten går til utlandet, slik virker verden vi lever i om du liker det eller ikke. Så sitter det kanskje noen i det store utland og ergrer seg over at Norge stikker av med all fortjenste på brunosten vi selger i utlandet, eller nei, det gjør de neppe. Med slik tankegang kunne vi startet med forbud mot alle utenlandske varer og det skjønner de fleste at ikke nytter.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Stikkkontakt

#88
Sitat fra: karl100 på torsdag 12. oktober 2017, klokken 01:27
Full mva over en gitt grense (500 000 kr?) er vel beste måten, enig med AP her, da får en skattelagt elbil-luksus på samme måte som det meste annet en får kjøpt i Norge. Luksus burde skattlegges minimum like strengt som livsnødvendige ting.

Det er som nevnt tidligere i tråden kun Norge som har hatt råd til å bevilge seg 0 % mva/skatt på en luksus-elbil til 1.3 millioner, hvorav mesteparten av disse pengene går rett til utlandet.

Full mva på alle elbiler og en kjøpsstøtte på x antall kr fungerer også. Med f.eks 60000 i støtte vil de minste og billigste bilene ikke øke i pris og man vil ha en såkalt "sosial profil" på tiltaket.

Ser mange nevner store plug-in-suver her. Det er vel nevnt flere steder at det kommer en omlegging av avgiftene for disse bilene. Mwst sannsynlig ved at fradraget i vekt før kalkulering av avgift blir mindre enn dagens 26%. Eller at negativ CO2-avgift fjernes.

kjellan

Ein tilsvarande avgift for fossilbiler er å innføre avgift på rekkevidde altså max kjørelengde på full tank. Er jo luxus å ha lang rekkevidde med elbil. Altså tullavgift her også

Om ein innfører ein type vektavgift så bør vekt av batterier trekkast frå. Altså ein nettovektavgift ikkje bruttovekt.
Men i sum så framstår dette forslaget lite gjennomtenkt. Bør leggast ned i skuffen og ikkje tas opp før i 2025
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA