Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

For Model X så er halve avgiften på 70000 en falkevinge-avgift ettersom de dørene får bilen til å veie minst 100 kg mer enn de ville med vanlige dører. Får håpe de kommer med Model X mrd vanlige dører, evt Model S med krok, og gjerne litt høyere. Kanskje de må skynde seg med Model Y og gjerne lage den litt større enn planlagt :-) For Norge :-)
Det har jo vært en del forskningsrapporter som mener å se en sammenheng mellom økt vekt og mer svevestøv, så det er sikkert derfor de gjør det med avgiftene.

https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209
Tesla Model Y                         2021-

TeslaModelX

Norge bryr seg virkelig om miljø, ja!  :+1:

Så lenge min blir utlevert før 2017 er over bryr jeg meg ikke altfor mye.
Dersom det ikke er tilfellet får Tesla gladelig betale avgiften selv siden invoice ikke sier noe om det.

pwb

Sitat fra: ModelS på torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:01
Norge bryr seg virkelig om miljø, ja!  :+1:


Det er jo nettopp det de gjør. Tunge biler sliter mer på veiene, mer slitasje på veiene gir mer svevestøv.

Luring

#93
Korfor er det ikkje vektavgift ved registrering av lastebiler da?

Sitat- Det spiller liten rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Aftenposten.

Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller at i alle analyser han har sett, kommer all slitasje av de tunge bilene. Privatbilene står for null slitasje.
http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

peik

Sitat fra: pwb på torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:13
Sitat fra: ModelS på torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:01
Norge bryr seg virkelig om miljø, ja!  :+1:


Det er jo nettopp det de gjør. Tunge biler sliter mer på veiene, mer slitasje på veiene gir mer svevestøv.
Ja, og med tunge biler mener man buss og lastebil. Det er også de som virvler opp mest svevestøv pga karosseriform og bredde. Om en bil veier 2 eller 2,5 tonn har null å si for slitasje og støv. Regjeringen trenger å kompensere for bortfall av inntekter fra bilavgifter. Det er eneste årsaken til denne avgiften. Særlig lurt er det vel neppe. Model X er den elbilen som i størst grad gjør at en familie kan greie seg med én bil. Spørs om ikke Tesla må lage en norgesmodell av X der vekten skrelles ned til 2 tonn.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

TeslaModelX

Sitat fra: peik på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:00
Sitat fra: pwb på torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:13
Sitat fra: ModelS på torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:01
Norge bryr seg virkelig om miljø, ja!  :+1:


Det er jo nettopp det de gjør. Tunge biler sliter mer på veiene, mer slitasje på veiene gir mer svevestøv.
Spørs om ikke Tesla må lage en norgesmodell av X der vekten skrelles ned til 2 tonn.

En modell X uten batteri og seter altså? ;)

ludwig_holberg

Tesla har vel skrellet vekk alt som går av ekstravekt. At FWD la på 100kg visste jeg ikke, men det er jo nok en bekreftelse av hvilket feilgrep vingedørene var.

Sammenlignet med å legge moms på alt som overskyter et visst beløp (f.eks. 900k), så er jo dette tross alt en mye bedre løsning. Tunge elbiler bruker mye strøm, og er dermed mye mindre gunstig i et klimaperspektiv enn f.eks. Leaf og Golf. Men ved å ha en vektavgift - i stedet for moms på de dyreste bilene - så holder man muligheten åpen for å lage høykvalitets premiumbiler uten ekstremvekt. Som f.eks. Model S, som nesten slipper unna avgift (og kanskje greier å unnslippe den helt etter budsjettforhandlingene).

daktari

Dagens avgiftsfritak finnes for å kompensere for en i utgangspunktet mer kostbar bil. (Elbilen). Norske bilavgifter har alltid vært ekstremt høye, og dette har gitt oss fordelen med utjevning av prisene. Jeg tror dette er for 2-3 år for tidlig, prisene BEL vs ICE er ikke utjevnet enda. Se Sverige uten mye avgifter hvor Model S koster omtrent samme som en BMW 550d...
Personlig mener jeg bilavgifter burde vinkles mot bruk, ikke kjøp. Hvis man overhodet skal ha dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: arve på torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:24
Må si jeg har problemer med å forstå hvordan man kan hisse seg opp over dette.

1. Ingen har vel noensinne trodd at elbilfordelene ville vare evig
2. Når det nå er solgt ca 150000 biler og de fleste ser på elbil som et reelt alternativ er kanskje tiden inne for en forsiktig innstramming?
3. TMX må være det naturligste sted i verden å starte.

Strengt tatt hadde det vel vært mer naturlig med en maksgrense på momsfritaket, men det er jo ikke det de fleste kommentarene her går på, og resultatet hadde nok blitt om lag det samme.
1. Nei, fordelene skal ikke være evig, men forutsigbarhet er nødvendig i avgiftspolitikken. 2-3 mnd varsel på innføring av avgift er ikke forutsigbart.

2. Det eneste reelle alternativet til en større familiebil med mulighet til å trekke tilhenger er Model X, og det er også den eneste bilen som straffes.

3. Nei, Model X er ikke det naturlige stedet å starte da det er den modellen som har størst potensiale til å kutte klimautslipp pga at den kan erstatte store bensin/diesel-biler.


Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:39
Tesla har vel skrellet vekk alt som går av ekstravekt. At FWD la på 100kg visste jeg ikke, men det er jo nok en bekreftelse av hvilket feilgrep vingedørene var.

Det som er en sitt "feilgrep" er perfekt for andre. Jeg ville aldri byttet bort FWD mot vanlige, trange dører. Hadde nok glatt betalt 50k ekstra også om de var opsjon. Det gjør bare bruken av bilen så utrolig mye enklere. Men det skjønner man ikke før man har brukt de en stund ;) Hører svært sjelden X-eiere klage på FWD.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: pwb på torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:13

Det er jo nettopp det de gjør. Tunge biler sliter mer på veiene

Da får du korrigere TØI, som mener at tungtransporten står for nesten all slitasje.

https://www.vg.no/forbruker/jernbanen/tungtransporten-faar-skylden-for-nesten-all-slitasje-paa-norske-veier/a/23473072/

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:39
Tunge elbiler bruker mye strøm, og er dermed mye mindre gunstig i et klimaperspektiv enn f.eks. Leaf og Golf.
http://elbil.no/myteknuser-lunde-tester-model-s/

Påstanden blir helt feil. En småbil erstatter et mindre bruksområde og færre kjørte kilometer enn en stor ebil. Man kan dermed ikke konkludere slik du gjør.
Om vi ble tvunget til å kjøpe eGolf hadde vi i praksis måttet eie to biler. En elektrisk og en fossilbil. Da blir klimaregnskapet straks svært dårlig.

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:39
At FWD la på 100kg visste jeg ikke, men det er jo nok en bekreftelse av hvilket feilgrep vingedørene var.
Denne må du nesten forklare nærmere. Mener du de er for tunge? Mener du det er dumt at bilen treffes av vektgrensen stortingen har satt? Eller er du bare generelt misfornøyd med dørene basert på egen erfaring med dem?
Soltak på S`en veier snaut 70kg. Og selv om jeg var veldig glad i soltaket, er jeg enda mer fornøyd med fwd. De er en drøm å bruke, og skepsisen jeg hadde før jeg fikk bilen er helt glemt.
Klart bilen kunne vært lettere uten fwd. De kunne også droppet en av motorene, droppet elektrisk bakluke, droppet elektrisk rad 2, kuttet i størrelsen på frontruta, droppet tilhengerfeste og forsterkningsbehov pga dette mm. Mye de kunne gjort for å lage en kjipere bil for å få vekten ned. Men da hadde bilen blitt nettopp det - kjipere :)

Personlig skulle jeg ønske de gikk for en flat mva løsning. Dvs. trinnvis innføring av mva i årene som kommer, med effekt fra 01.01 hvert år. Eksempelvis 5% i 2019, 10% i 2020, 15% i 2021, 20% i 2022 og 25% i 2023. Jevnt, flatt og forutsigbart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cstromme

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:00
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:39
Tesla har vel skrellet vekk alt som går av ekstravekt. At FWD la på 100kg visste jeg ikke, men det er jo nok en bekreftelse av hvilket feilgrep vingedørene var.

Det som er en sitt "feilgrep" er perfekt for andre. Jeg ville aldri byttet bort FWD mot vanlige, trange dører. Hadde nok glatt betalt 50k ekstra også om de var opsjon. Det gjør bare bruken av bilen så utrolig mye enklere. Men det skjønner man ikke før man har brukt de en stund ;) Hører svært sjelden X-eiere klage på FWD.

Kunne ikke vært mer enig. Super praktisk, særlig når man har små unger.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øggen

Kjekt at ej for en gangs skyld kan(skje) le hele veien til banken.
For en fantastisk måte å framstille en sak på........

http://www.tv2.no/broom/9421608/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

ludwig_holberg

Det der er faktisk genialt av TV2.

Er det én ting som kan berge avgiftsfritaket, så er det at folk flest omsider innser at økte avgifter på Tesla er en gavepakke til de som allerede har kjøpt Tesla.  :+1: :laugh:

Folk tror jo man gråter for sin syke mor når man som Tesla-eier kritiserer dette - tvert i mot, for meg personlig reduserer det jo et verditap som fra før av er veldig moderat.

daktari

Støre uttalte nettopp at de støttet at man ser på endringer av avgifter på de dyreste el-bilene, han brukte faktisk begrepet "subsidier", så her er vel flertallet sikret dessverre?
Vi får se om det blir noen ytterligere hestehandler senere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA