Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k

Startet av sn0le, onsdag 11. oktober 2017, klokken 16:48

« forrige - neste »

sn0le

En venninne spør meg om hjelp til kjøp av elbil.
Budsjettet er max 150k, og hun ønsker helst 5-seter.
Har styrt henne unna Ford Focus pga manglende hurtiglading.

Har og bedt henne om å unngå 1st gen Leaf og at USA-importert Leaf er dumt siden man da ikke får brukt app.
Er dette gode råd, først og fremst?  ;D
Har ikke så veldig god peil på Leaf, men har skjønt at det er forskjeller.
Og mange prøver å selge 1st gen til 2nd gen priser.
Fant ut at den letteste måten å se forskjell var i bagasjerommet og på håndbrekket.

Er det andre ting som er verdt å vite for henne?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

leafnor

Måtte være at en kan finne en med kortest mulig km, og ha pengene på labben.
For en Leaf som du skisserer er mer eller mindre solgt momentant.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

2017 Focus har vel DC-inngang. I alle fall noen av dem. Men bilen er så sjelden at den ikke er så mye verdt å snakke om.
Når det gjelder ekstrautstyr, så spørs det hva kjøperen har behov for og glede av.  Det er alltids mange typer utstyr som er et must for en bilist, men som andre ikke bryr seg om.

bob-bob

#3
Vurderer å legge ut konas bil på finn.no , det er en 2013 ACENTA norsk Gen2 (varmepumpe) med fabrikkgaranti ut 2018. Nye dekk osv. Helt strøken så den burde være lett å selge til ca 140K.

MEN:
Problemet er : vi får jo ikke kjøpt noen ny bil nå. Og det blir for dyrt å ta i bruk vår fossil-reservebil mens hun venter på ny bil til mars/april. Tror mange er i samme situasjon og derfor er markedet støvsugd for slike bruktbiler.  Import og Gen1 biler (noen gen1 er registrert i begynnelsen av 2013 obs obs) er det masse av.  :(

Consult

Halloooooooooo du gode rådgiver.
Du anbefaler din gode venninne og kjøpe en bil hun kan tjatte med samtidig som hun bruker en utrangert navi til jobben og rema 1000 (google med trafikk info er jo det som gjelder (i bl.a Tesla)). Det er jo ganske sikkert verdt 30 til 40000 kroner på en utrangert teknologi............, get real.
Du får en 2015 USA Leaf med 20 til 30000Km , inkludert samme garanti som Nissan Norge, fra en seriøs sideimport forhandler. Da med bedre utstyr enn en Europa modell. Nå snakker vi Visia (som ikke har Navi eller Carvings i Euromodellene). I motsetning mangler Euromodeller som regel 6,6Kw onboard lader, ryggekamera, trykksensorer i vinter og sommerdekk, cruise kontroll, Eco mode, brake mode samt at batteriet i en USA tåler mere varme enn en Euromodell.

Neste to "Euro" hakk opp (Acenta og Tekna) har Navi og Carwings, det har også USA modellene. men Nissan Norge ønsker ikke og selge kart eller slippe til disse på Carwings.....Who cares.
Så da er det jo bare og kjøpe en Europa modell til overpris så man koseprate med bilen og navigere trygt til lokal fotballtrening eller jobb. I may stand corrected, men dette er jo ikke en feriebil. For de av dere som kommer med alle disse argumentene for "Norske" biler, så har dere selvfølgelig helt rett: Nissan (i Japan) lager en hel masse skikkelig dårlige Leafer som de sender ut i verden, for så og sende sine små gullkorn til Norge.
Av en eller merkelig grunn har alle norske bilforhandlere klart og innprente dette i mange Norske hjerner. Mitt råd til resten av oss, ikke kjøp privat import eller fra en useriøs forhandler, deretter kjøp den bilen du trenger. Og sist men ikke minst, kjøp den til riktig pris. Ikke betal for dett Norske forgyllede bildet noen prøver og tegne som inkluderer utrangert teknologi og annet vis vas.
Har godkjent og ekte Leaf diagnostikk utstyr som til enhver tid er oppdatert. Kan programmere nøkler samt oppdatere Leaf Software

lifern

Jeg har Euro VISIA med navi og ryggekamera, så de som sier alle Visia kommer uten har tydeligvis ikke peiling.
SVART EUROLEAF 2013

Powerflux

Sitat fra: Consult på lørdag 14. oktober 2017, klokken 00:59
inkludert samme garanti som Nissan Norge, fra en seriøs sideimport forhandler.
Kan du nevne noen som utpeker seg i positiv rettning.....negativ også i og for seg!!

Hilsen en som har en 13 mod  1.gen norsksolg og kikker etter en billig kjerre til min datter!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

borge

Drit i om Leafen har applikasjon eller ikke, det beste Leaf kjøpet idag er å enten bruke ca 100 000 for en 2013 modell, eller 150 000 for en 2015 modell. Begge deler er fullt mulig, men du må sikkert da ha USA bil, men det spiller da til denne prisen ingen rolle.

bob-bob

Sitat fra: borge på lørdag 04. november 2017, klokken 12:31
Drit i om Leafen har applikasjon eller ikke, det beste Leaf kjøpet idag er å enten bruke ca 100 000 for en 2013 modell, eller 150 000 for en 2015 modell. Begge deler er fullt mulig, men du må sikkert da ha USA bil, men det spiller da til denne prisen ingen rolle.

Det beste kjøpet er å kjøpe en brukt Leaf med gjenværende fabrikk garanti. Om en importbil koster litt mindre i innkjøp så er det ikke sikkert du sparer noe på det likevel , nemlig - om noe ryker.

Initium

Jeg blir litt matt av dette, har lagt ut vår på finn, og fikk umiddelbart et skikkelig lavt bud, med henvisning til DENNE annonsen.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108107276

Men - denne må da inneholde fler ganske grove feil ? Xenonlamper og varmepumpe på en 2012-levert Leaf ? :o

Skikkelig vanskelig å orientere seg i markedet, men vi tror nå på at vår lar seg omsette for en skapelig pris fortsatt.....
Blir dog veldig usikker hva som er RETT prisnivå på disse Leaf`ene...

bob-bob

#10
Sitat fra: Initium på tirsdag 07. november 2017, klokken 18:25
Jeg blir litt matt av dette, har lagt ut vår på finn, og fikk umiddelbart et skikkelig lavt bud, med henvisning til DENNE annonsen.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108107276

Men - denne må da inneholde fler ganske grove feil ? Xenonlamper og varmepumpe på en 2012-levert Leaf ? :o

Skikkelig vanskelig å orientere seg i markedet, men vi tror nå på at vår lar seg omsette for en skapelig pris fortsatt.....
Blir dog veldig usikker hva som er RETT prisnivå på disse Leaf`ene...
Noen prøver å lure deg.

Dette er en japansk produsert Leaf generasjon 1 , UTEN varmepumpe. Den er produsert i 2012 , og solgt som "2013" modell.... Men gen 2 kom i juni 2013 , og har varmepumpe.   Du ser på rattet at det mangler et par knapper i forhold til generasjon 2, og håndbrems (håndbrekk) er elektrisk betjent på gen 1  (denne bilen) og plassert som en knapp man kan betjene rett i front av midtarmlene. Gen 2 har fotbetjent mekanisk "brekk" plassert nede til venstre i fotbrønnen , til venstre for fothvileren som du såvidt ser under dashbordet.

ALLE gen 1 som ble produsert for Europa / Japan hadde lyst interiør . Det kunne spesialbestilles  på gen 2 men er meget sjeldent. På bilde 25 i  annonsen finner du selve spikeren i kisten , så å si. Den svære barrieren i gulvet innerst mot baksetet finnes kun på Gen 1 biler , og inneholder ladeenhet. På gen 2 er gulvet flatt (tekna har en subwoofer der men den er nærmest flat i forhold), og denne ladeenhet er plassert i motorrom under panseret på Gen 2.    (forøvrig , alle biler som er førstegangsregistrert før juni 2013 er gen 1 , men se opp for overliggere....)

Initium

Nei, de prøver ikke å lure MEG, jeg SÅ med en gang at dette ikke stemte.
Vår Leaf er et halvt år nyere, og er ikke lik den der i spec i de hele tatt.

bob-bob

Sitat fra: Initium på tirsdag 07. november 2017, klokken 19:00
Nei, de prøver ikke å lure MEG, jeg SÅ med en gang at dette ikke stemte.
Vår Leaf er et halvt år nyere, og er ikke lik den der i spec i de hele tatt.

;D :+1:

kaiat

Jeg ser at de skryter på seg 8 år/160 000 km batterigaranti også. Det må i så fall være noe de står for selv, for Nissan har bare gitt så lang garanti på 30 kWh-bilene og de kom jo først i 2016...

sylwester

Jeg kjøpte en 2012-moddell til 125'kr med litt gjenværende garanti for 1,5år siden. Ser enkelte 2012-modeller går for 125'kr så selv de bilene uten varmepumpe er ganske høyt priset akkurat nå. En gen2 ligger vel godt over 150'kr.

Navi er helt ubrukelig siden du må kjøpe oppdateringer og de er i praksis utdatert før de starter salget av den. Men du må ha navi for å ha app og du bør ha norsk eller europeisk bil for at carwings skal virke. Jeg har ikke bilen koblet til strøm om natta og forvarmer via app mens jeg ser på nyhetene og drikker kaffe og koser meg i varm bil frem til jobben. Den har vært noe ustabil, men den har virket for meg 95% av morgenene. På sommeren er det også fint å få kjølt bilen f.eks. når den har stått i sola på fornøyelsespark i 5 timer. Jeg setter så pris på dette at jeg aldri kunne tenke meg en US-modell eller en bil som ikke har dette. Det ville vært forskjellig hadde jeg hatt bilen koblet til i garasje om natta så jeg forstår godt at 40'kr lavere pris er fristende for en ny 30kWh, men selv de er blitt noe dyrere i det siste. BNH i Oslo fortalte meg i forrige måned at de hadde solgt en 2016-modell Leaf som hadde gått 40.00km for mer enn de hadde som nybilpris før sommeren for 2017-modellen av samme utstyrsgrad/batteristørrelse. Det er tørke og selgers marked. gjør heller som meg å kjøp ny 40kWh som er rimelig til å være ny og som bateristørrelsen er akkurat passe til ikke å være irriterende på langtur.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA