Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstremværuka

Startet av Laban, tirsdag 25. september 2007, klokken 13:45

« forrige - neste »

Laban

Da har familien fått låne min Think  :)

http://www.nrk.no/norge2020/

Hører at de sier den slipper ut 0,5 kg CO2 på turen til jobb - 1 kg tur/retur. Noen som vet hvordan slikt beregnes?

Tar de med CO2 utslipp som ble skapt ved produksjon av bil/deler og avskriver dette over en antatt levetid/kjørelengde ?

Familien har sikkert "garantert" ren vannkraft fra Trondheim energiverk noe som ikke skulle medføre CO2-utslipp, eller  ???
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

hens

Dette kan en unngå ved å holde pusten. Så vidt meg bekjent er det bare fører og passasjer som slipper ut co2 (og metan)i en Think, og så kanskje litt om en har webasto.  ;)

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

eledille


Sitat fra: hens på tirsdag 25. september 2007, klokken 17:41
Dette kan en unngå ved å holde pusten.

;D

Tipper de har regnet ut andelen strøm generert fra kull i det norske nettet. Kullkraft slipper ut ørlite under ett kilo CO2/kWh, så hvis elbilkjøringen står for 0,5kg CO2 per fulladede batteri så tilsvarer det litt over 4% kullkraft i strømnettet. Jeg aner ikke hva andelen faktisk er.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Vi har jo tidligere fått vite at all strøm til Elbiler blir laget av kullkraft. Den kraftkrevende industrien bruker opp all vannkraften, og det som ev. er igjen blir brukt i panelovnene rundt om i de tusen hjem. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

He he he, ja, særlig. :)

Jeg bruker "all" strøm med god samvittighet, for den kommer garantert fra ett av de to vannkraftverkene slike oppi lia her. De bruker til og med det samme vannet :) Mer miljøvennlig enn det blir det vel ikke?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eledille

Sitat fra: cra på onsdag 26. september 2007, klokken 09:13
He he he, ja, særlig. :)

Jeg bruker "all" strøm med god samvittighet, for den kommer garantert fra ett av de to vannkraftverkene slike oppi lia her. De bruker til og med det samme vannet :) Mer miljøvennlig enn det blir det vel ikke?

Det er sikkert riktig at du bare kjøper miljøvennlig kraft, men elektronene som tusler rundt i ledningene dine har nok også (i hvert fall tidvis) fått en dytt i rumpa av både svenske urankjerner og dansk kull... Strømmen tar minste motstands vei uansett.

Trøsten er at det er et rent filosofisk spørsmål: Du har betalt kraftleverandøren din for å levere en viss mengde strøm, som de har levert ut på nettet. Hvor den tok veien derfra vet ingen, men det spiller heller ingen rolle, det er jo hva slags kraftproduksjon du er med på å finansiere som er interessant!

Det der med at strømmen til elbiler kommer fra kullkraft er noe av det største sludderet jeg hører. Slik strømmarkedet fungerer blir det bygget ny vannkraft bare når prisen er god. Når strømforbruket vårt er stort i forhold til magasinfyllingen stiger prisen, og det gjør både at danskene og svenskene kan få solgt den dyre strømmen sin til oss og at kraftprodusentene i Norge investerer i mer kapasitet. Økt strømforbruk fra elbiler har selvsagt samme effekt som annen økning av strømforbruket: Mer kraft importeres og mer kraft bygges ut. I tillegg forsøker folk å spare på strømmen når den er dyr.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#6
Norges produksjon og forbruk er nesten helt basert på vannkraft.:

El produksjon siste 52 uker 125 418 132 MWh
El forbruk siste 52 uker 119 313 064 MWh

I denne perioden har vi eksportert 11 953 639 MWh
og importert 6 003180 MWh

Altså en netto eksport 5 951 257 MWh.

Ser vi bare på import vil si at 5% av strømmen i nettet siste 52 uker var importert.

Til/Fra Sverige: Eksport  8 807 612MWh, Import 4 880 926 MWh
Til/Fra Danmark: Eksport 3 719 270 MWh, Import 1 495 293 MWh
Til/Fra Finland: Eksport 146 175 MWh, Import 166 166 MWh.
Til/Fra Russland: Eksport 222 MWh, Import 179 637 MWh
Tallene er fra Statnett.

Sverige har en betydelig produksjon av CO2 fri atomkraft, en del vannkraft og litt vindkraft. Ca 75% av Sveriges produksjon er CO2 fri

Danmark, Et kullkraftverk bør gå med jevn belastning for høyest mulig virkningsgrad. Utvekslingen av kraft bidrar til dette. En betydelig del av Dansk kraftproduksjon er vindkraft. Til forskjell fra vann går det ikke å spare på vind. Vindkraft må produseres når det blåser, følgelig selger Danskene strøm når det blåser mens vi sparer på vannet. Vi kan derfor si at det meste av strømmen fra Danmark i praksis er CO2 fri.

Finland har en del Atomkraft og Biokraftverk (Torv), Russland alt mulig.

Dette vil faktisk si at siste 52 uker var under 1 000 000 MWh (mindre enn 1% av forbruket) i det norske nettet var belastet med CO2 mens altså eksporten av "Grønn" strøm var over 10 000 000 MWh.

Eneste grunn til å slutte med EL bil må være å øke eksporten av strøm, og siden vi selger billig og kjøper dyrt er vell ikke det noen god ide?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tom

#7
Jeg er utrolig imponeret over siste innlegg fra Griffel. :)

Det hadde vært fint om du kunne gå litt bredere ut med dette, alt for mange mener at El kjøretøyer kun kan benytte kraft produsert av Polske kullkraftverk og at dette på en magisk måte kanaliseres til El kjøretøyer. (Jeg gleder meg til neste gang jeg skal krangle med vaktmesteren på jobben til kona ;D ;D ;D ;D )
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Laban

Med den nedbøren vi har hatt i år kan man vel trygt si at el-biler har 0-utslipp, mens den i tørre år kan ha noe utslipp. Selv en sykkel vil jo gi CO2 utslipp hvis man regner med produksjon, vedlikehold (samt at man blir anpusten ;D). Ser forøvrig de har beregnet at 1 kWh slipper ut ca. 0,15 kg CO2.

Jeg fikk dette svaret da jeg spurte Jan Peter Amundal fra Enova:

Jan Peter:Norge er en del av det nordiske kraftmarkedet som medfører både import og eksport av elektrisk kraft. Etterhvert blir vi også tettere knyttet til det europeiske kraftmarkedet. Dette betyr at ikke all strøm vi bruker kan sees på som ren vannkraft. Utlippstallene på CO2 som er brukt i beregningene er basert på en nordisk "kraftmix" som igjen er basert på reelle tall på den nordiske kraftproduksjonen. Enda et element som også er medregnet er CO2 utslipp til produksjon og vedlikehold av strømnett og kraftstasjoner. Dette blir en liten andel av totalen, men er tatt med i beregningene. Hvor mye mennesket naturlig slipper ut har jeg ikke tall på, men det varierer sikkert med aktivitetsnivå og kanskje også "kondis".

Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

Helt enig i at Griffels oversikt er god og vil fungere fint når man argumenterer, men som Laban nevner er nok tallene noe mer positive enn "vanlig" pga fulle magasiner.

For alle de andre "elbiler-drives-av-kullkraft" argumentene kan man henvise til Tesla sine whitepapers som faktisk forklarer at elbil er gunstig pga mye større effektivitet i forhold til energien som brukes:
http://www.teslamotors.com/efficiency/well_to_wheel.php

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Malawi

Sitat fra: Laban på tirsdag 25. september 2007, klokken 13:45
Da har familien fått låne min Think  :)

Flott at de har fått låne bilen din, men strengt tatt burde de heller ha fått låne en Peugeot eller Citroen.

Nå synes jeg vinklingen blir at det er tungvint å bruke elbil, siden elbiler "alltid" er tosetere. Ikke at elbilen er lydløs, uavhengig av bensisstasjonsbesøk og alltid har full tank når man drar hjemmenfra.

Er forøvrig enig med det som sies om kullkraft. Det er meninsløst å fremstille elbilen som en forurenser fordi norge iblandt får kullkraft fra danmark. Det bør heller fokuseres på at Danmark har mindre utslipp fordi de får vannkraft  fra Norge.

Selv om vi hadde brukt bensin til å generere strøm til elbiler, ville utslippene gått ned. Både fordi det er lettere å gjøre noe med ustlippene i et kraftverk, fordi kraftverk slipper kaldstart og fordi kraftverkene er mye mere effektive enn en bilmotor til å produsere strøm/fjernvarme.

Laban

Enig i at det hadde vært bedre for dem å fått lånt en 4-5 seter, men jeg fikk en mail fra Trondheim Thinkers som jeg svarte på. NRK ringte sist fredag og lurte på om jeg kunne stille opp, noe jeg selvfølgelig gjorde. Tilbød dem å låne Buddyen også (i stede for Thinken) men det var en Think de skulle ha. Det bor forøvrig en kar med Buddy i samme  strøket (jeg prøvekjørte en der før jeg kjøpte).

Håper bare at NRK lager en negativ vinkling på at Thinken er 2-seter (og at de gir inntrykk av at alle el-biler er det).
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

eledille

Sitat fra: Cobos på onsdag 26. september 2007, klokken 16:02
For alle de andre "elbiler-drives-av-kullkraft" argumentene kan man henvise til Tesla sine whitepapers som faktisk forklarer at elbil er gunstig pga mye større effektivitet i forhold til energien som brukes:

Jeg prøvde å finne igjen et bestemt whitepaper hos teslamotors.com som sammenlikner med kullkraft. Klarer ikke å finne det nå, kommer evt. tilbake med det.

"Executive summary" av dette dokumentet er at selv om man lader elbilen med strøm generert kun fra USAs heller ineffektive kullkraftverk, og regner med alle tap på veien til hjulene, så forårsaker en 100% "kullfyrt" elbil mye mindre CO2-utslipp enn selv de beste fossilbilene.

Uansett hvor kraften kommer fra er elbilen mest miljøvennlig med svær margin. Så kan man begynne å liste opp de andre argumentene (lettere å rense utslipp, den ultimate flexi-fuel-bil osv)

I mellomtiden: Her er den beste linken jeg fant:
http://www.teslamotors.com/display_data/twentyfirstcenturycar.pdf
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

cra

Disse "el-bil-går-på-kullkraft"-diskusjonene blir vi nok neppe kvitt med det første, men hvis man da spør hva slags kraft den nye plasma-TV'en, espressomaskina eller hårføneren til partneren går på skiftes det gjerne tema ganske raskt.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

I følge Jan Johansson, tidligere informasjonssjef i Ford Norge, går elbilen på sterkt forurensende kullkraft, mens hydrogenbilene ford utvikler skal gå på hydrogen som man kan utvinne fra solenergi, vannkraft og vindkraft, og er dermed mer miljøvennlig.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA